GAS Alpha 212 något att ha?

fridasbabe
23 april 2014 · 104 Inlägg

Jockk3 skrev:

fridasbabe skrev:

Jockk3 skrev:
så du ska bara ha kablar mellan subben och slutsteget ? då räcker det med 2.5mm2 högtalarkabel cool
jord också ? (om du inte har jord redan så köp dig lika grov som + kabeln elr grövre sen monterar du fast den i bältesinfästningen.. glöm inte slipa bort färg innan)

Japp kablar mellan slutsteg och subben. Den jord som redan sitter där är lika stor. Vet inte om du vet hur det ser ut i en 945, men är några luckor på sidan, där går tydligen jordkablen ner som sitter i chassit. Dock såg det ut som dem har använt något annat än sandpapper...färgen var borta...ah får kolla på det...

Undrar ju också....står så här om slutsteget "Lågnivåingång samt högnivåingång med autostart vilket är perfekt för att integrera sig med originalstereon i bilen. Bassremote finns som tillval."

Betyder det att jag inte behöver remote kablen från stereon? big_smile


EDIT: Hur stor säkring bör man ha?

säkringen avgörs på hur grov + kabel du har.

om du har rca kablar redan dragna och en eftermarknadsstereo så kör på det istället för högnivå.

Vad är högnivå? Förstår att man kan ha det istället för lågnivå...men varför?

rca-kablarna är inte dragna...dock såg jag nu, är nog fan exakt sånna här kablar förra killen har använt...dock ingen säkring...så har alla dem kablarna..är dem för små? Kommer inte uppgradera i framtiden så?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … -mm-84574/

Senast redigerat av fridasbabe (23 april 2014)

Kör farmors racing bil...
Jockk3
23 april 2014 · 1 426 Inlägg

fridasbabe skrev:

Jockk3 skrev:

fridasbabe skrev:
Japp kablar mellan slutsteg och subben. Den jord som redan sitter där är lika stor. Vet inte om du vet hur det ser ut i en 945, men är några luckor på sidan, där går tydligen jordkablen ner som sitter i chassit. Dock såg det ut som dem har använt något annat än sandpapper...färgen var borta...ah får kolla på det...

Undrar ju också....står så här om slutsteget "Lågnivåingång samt högnivåingång med autostart vilket är perfekt för att integrera sig med originalstereon i bilen. Bassremote finns som tillval."

Betyder det att jag inte behöver remote kablen från stereon? big_smile


EDIT: Hur stor säkring bör man ha?

säkringen avgörs på hur grov + kabel du har.

om du har rca kablar redan dragna och en eftermarknadsstereo så kör på det istället för högnivå.

Vad är högnivå? Förstår att man kan ha det istället för lågnivå...men varför?

rca-kablarna är inte dragna...dock såg jag nu, är nog fan exakt sånna här kablar förra killen har använt...dock ingen säkring...så har alla dem kablarna..är dem för små? Kommer inte uppgradera i framtiden så?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … -mm-84574/

det går med det kitet smile

man använder sig av högnivå när ingen lågnivåutgång finns på stereon.
då kopplar man in sig på bakhögtalarna till en hög till lågnivåomvandlare och därifårn få signal.

Senast redigerat av Jockk3 (23 april 2014)

fridasbabe
23 april 2014 · 104 Inlägg

Jockk3 skrev:

fridasbabe skrev:

Jockk3 skrev:
säkringen avgörs på hur grov + kabel du har.

om du har rca kablar redan dragna och en eftermarknadsstereo så kör på det istället för högnivå.

Vad är högnivå? Förstår att man kan ha det istället för lågnivå...men varför?

rca-kablarna är inte dragna...dock såg jag nu, är nog fan exakt sånna här kablar förra killen har använt...dock ingen säkring...så har alla dem kablarna..är dem för små? Kommer inte uppgradera i framtiden så?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … -mm-84574/

det går med det kitet smile

man använder sig av högnivå när ingen lågnivåutgång finns på stereon.
då kopplar man in sig på bakhögtalarna till en hög till lågnivåomvandlare och därifårn få signal.

Okej, jag beställde en sådan nu http://www.pmshopen.se/ground-zero-irid … l=prisjakt

Har faktiskt inte kollat ifall jag låg eller hög där bak på stereon :S

...hoppas jag blir nöjd, ska hämta subben imon.
Tack så mycket för hjälpen...ska bara göra en bild, så jag förstår hur jag bryggar allt wink

EDIT:
http://s18.postimg.org/ji5ysiqah/billjudetmannen.png
Hehe, börjar bli trött :S "Förstärkare" Slutsteg kanske?


Förklara gärna varför 2ohm (RMS): 2x130W och 4ohm (RMS): 2x85W blir 4ohm (RMS) bryggat: 1x320W

Senast redigerat av fridasbabe (23 april 2014)

Kör farmors racing bil...
fridasbabe
23 april 2014 · 104 Inlägg

Sub:
Frekvensomfång 45-150 Hz
Slutsteg:
Frekvensomfång: 10Hz-30kHz
Högpassfilter: Ja, 40Hz-3kHz
Lågpassfilter: Ja, 30-250Hz

Förstår inte riktigt allt här heller, jag är inte så petig. Men är kul att veta...
Om subben bara tar 45 hz som lägst och frekvensomfånget är som minst 10hz på slutsteget, då kommer jag bara få ut 45hz. (Vilket är okej, men vad fan, jag hör minst 25 lol )

Men vad betyder lågpassfilter? får jag bara ut 30Hz om jag använder dem kablarna?
Har dem skrivit fel eller klarar dem bara max 250Hz?

Kör farmors racing bil...
Jockk3
24 april 2014 · 1 426 Inlägg

nu vart det rörigt smile
när man bryggkopplar så kopplar man in högtalarkablarna enbart på + på kanal 1  och - på kanal 2
så de andra två ska inte ha nån kabel.

säkringen ska sitta max 30 cm från batteriets +
vad är det för stereo?

angående filtren det enda du behöver bry dig om är lowpass filtret vilket förhindrar att basen att få högre toner.
sätt lowpass filtret på 80hz  då får den inget över 80hz sen om du har en eftermarknadsstereo så brukar den ha ett högpassfilter som man kan vrida upp på 80 hz då spelar inte resterande högtalare under 80hz (då låter man basen ta de nedre smile.



"Förklara gärna varför 2ohm (RMS): 2x130W och 4ohm (RMS): 2x85W blir 4ohm (RMS) bryggat: 1x320W"
blir motståndet mindre = mer effekt
men för att få 2 ohm så behövs en högtalare med 2 ohm impedans
basen har 4 ohm impednas vilket går utmärkt att brygga båda kanalerna så det blir ett monosteg och då lämnar steget 320wattrms

fridasbabe
24 april 2014 · 104 Inlägg

Jockk3 skrev:
nu vart det rörigt smile
när man bryggkopplar så kopplar man in högtalarkablarna enbart på + på kanal 1  och - på kanal 2
så de andra två ska inte ha nån kabel.

säkringen ska sitta max 30 cm från batteriets +
vad är det för stereo?

angående filtren det enda du behöver bry dig om är lowpass filtret vilket förhindrar att basen att få högre toner.
sätt lowpass filtret på 80hz  då får den inget över 80hz sen om du har en eftermarknadsstereo så brukar den ha ett högpassfilter som man kan vrida upp på 80 hz då spelar inte resterande högtalare under 80hz (då låter man basen ta de nedre smile.



"Förklara gärna varför 2ohm (RMS): 2x130W och 4ohm (RMS): 2x85W blir 4ohm (RMS) bryggat: 1x320W"
blir motståndet mindre = mer effekt
men för att få 2 ohm så behövs en högtalare med 2 ohm impedans
basen har 4 ohm impednas vilket går utmärkt att brygga båda kanalerna så det blir ett monosteg och då lämnar steget 320wattrms

Okej, så kanal ett var då 2ohm på 130W (RMS) och kanal två på 4ohm 85W (RMS)...
Eller står det på slutsteget sen?
Eller säkeringen så nära som möjligt batteriet...
Kan kolla senare vad det är för stereo, någon kenwood med usb och aux...

Men hur ställer jag in lowpassfiltret? Eller högpassfiltret? big_smile

Kör farmors racing bil...
Jockk3
24 april 2014 · 1 426 Inlägg

Båda kanalerna har 85watt rms per kanal i 4ohm och kör du t.ex 4 högtalare på  4ohm /st så parallellkopplar man dom och då får man 130watt rms i 2 ohm last (65wattrmS/högtalare)

Lowpass finns det en ratt att vrida på steget
highpass finns förmodligen i stereons inställningar

man brukar få en manual med steget smile

fridasbabe
25 april 2014 · 104 Inlägg

Jockk3 skrev:
Båda kanalerna har 85watt rms per kanal i 4ohm och kör du t.ex 4 högtalare på  4ohm /st så parallellkopplar man dom och då får man 130watt rms i 2 ohm last (65wattrmS/högtalare)

Lowpass finns det en ratt att vrida på steget
highpass finns förmodligen i stereons inställningar

man brukar få en manual med steget smile

Läste detta innan, men har lagt hela dagen på att dra kablar, letat rätt på en säkring satt allt snyggt och prydligt. Spelar hur bra som helst, mycket bättre än min kompis. Å han har två 12", fast med ett sketet biltema slutsteg lol

Och på allt detta funkar även mina extraljusen, så jävla gött mos wink
Slutsteget blir lite varmt men ska flytta på det, då det inte ligger helt plant. Samt fixa så att subwoofen sitter fast riktigt, sitter med ett rep atm...men ska ju spela imon, var därför jag var tvungen och bli klar wink

Sjukt snabb leverans big_smile
Beställde sent onsdag ju!

Senast redigerat av fridasbabe (25 april 2014)

Kör farmors racing bil...
Jockk3
26 april 2014 · 1 426 Inlägg

fridasbabe skrev:

Jockk3 skrev:
Båda kanalerna har 85watt rms per kanal i 4ohm och kör du t.ex 4 högtalare på  4ohm /st så parallellkopplar man dom och då får man 130watt rms i 2 ohm last (65wattrmS/högtalare)

Lowpass finns det en ratt att vrida på steget
highpass finns förmodligen i stereons inställningar

man brukar få en manual med steget smile

Läste detta innan, men har lagt hela dagen på att dra kablar, letat rätt på en säkring satt allt snyggt och prydligt. Spelar hur bra som helst, mycket bättre än min kompis. Å han har två 12", fast med ett sketet biltema slutsteg lol

Och på allt detta funkar även mina extraljusen, så jävla gött mos wink
Slutsteget blir lite varmt men ska flytta på det, då det inte ligger helt plant. Samt fixa så att subwoofen sitter fast riktigt, sitter med ett rep atm...men ska ju spela imon, var därför jag var tvungen och bli klar wink

Sjukt snabb leverans big_smile
Beställde sent onsdag ju!

Kul att ännu en bil kommer ut med lite bas smile
Slutsteg kan bli varma även på plant underlag
se till så det är fritt runt steget.
Om det är trångt så kan en liten fläkt vara bra smile

fridasbabe
26 april 2014 · 104 Inlägg

Jockk3 skrev:

fridasbabe skrev:

Jockk3 skrev:
Båda kanalerna har 85watt rms per kanal i 4ohm och kör du t.ex 4 högtalare på  4ohm /st så parallellkopplar man dom och då får man 130watt rms i 2 ohm last (65wattrmS/högtalare)

Lowpass finns det en ratt att vrida på steget
highpass finns förmodligen i stereons inställningar

man brukar få en manual med steget smile

Läste detta innan, men har lagt hela dagen på att dra kablar, letat rätt på en säkring satt allt snyggt och prydligt. Spelar hur bra som helst, mycket bättre än min kompis. Å han har två 12", fast med ett sketet biltema slutsteg lol

Och på allt detta funkar även mina extraljusen, så jävla gött mos wink
Slutsteget blir lite varmt men ska flytta på det, då det inte ligger helt plant. Samt fixa så att subwoofen sitter fast riktigt, sitter med ett rep atm...men ska ju spela imon, var därför jag var tvungen och bli klar wink

Sjukt snabb leverans big_smile
Beställde sent onsdag ju!

Kul att ännu en bil kommer ut med lite bas smile
Slutsteg kan bli varma även på plant underlag
se till så det är fritt runt steget.
Om det är trångt så kan en liten fläkt vara bra smile

Haha! Ja, lovar att jag hördes igår kväll smile
Ska nog flytta steget...då det är trångt där just...

Kör farmors racing bil...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang