531topp vx3kam extraktor 2.5 avgas märkbar effekt eller onödigt arbete?

Dallemedballe
24 april 2014 · 141 Inlägg

tjenna har en 245a 92a å ja har en 531 topp med vx3 kam funderade i går kväll om jag byter topp slänger på extraktor å bygger 2.5 tums avgas utan katt blir de nån märkbar effekt skillnad eller e de bara helt onödigt arbete? motorn e en b230 F med 530 topp för tillfället med orginal system tack på förhand mvh Dalle

nixon89 klabbarpan
24 april 2014 · 3 041 Inlägg

Visst blir det lite skillnad men inga herrejösses effekter. Men skillnad blir det, framförallt på toppen av registret.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
simlar
24 april 2014 · 5 524 Inlägg

Nog lär det blir märkbar skillnad alltid, men jag hoppas du är införstådd att du kommer behöva varva mer för att få ut effekten jämfört med original (inte alla som tänker på det och blir missnöjda när dem tappar bottendrag).

En B230FB har ju med endast 531 och VX3 131hk då den var ny.

Ta bort katalysatorn brukar sägas ge närmare 10hk.

Ett mer friflödande avgas kommer tillåta motorn att andas bättre. Räcker egentligen med att byta ut endast sista ljuddämparen till en lite mer friflödande dämpare eftersom original-slutljuddämparen brukar strypa motorn över 4500rpm.

Extraktor ger förmodligen någon hästkraft mer, beror på om det är rätt avstämt för din motor.

Byta ut höfläkten till elfläkt är också att rekommendera då det frigör 3-5hk.


Och viktigast av allt, gör en ordentlig service av motorn innan trimning för att återfå de flesta av hästarna som sprungit bort under årens gång.

Ordentlig service =
Olja
Oljefilter
Luftfilter
Rotor
Fördelarlock
Tändkablar
Tändstift
Rengöring av gasspjäll
Rengöring av vevhusventilation
Rengöring av tomgångsmotor

Senast redigerat av simlar (24 april 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Dallemedballe
24 april 2014 · 141 Inlägg

fan vad nice smile jo de har ja märkt hade en gång en 945a med fb motor å den kom på höga varv smile  men extraktor  e då egentligen bara onödigt?? okok jo de kan man ju göra i ock försig för har nyss svetsat ihop ett orginal system till den så kan byta ut sista  burke mot ett rakt rör? har nå sletet sportluft filter på nu men kan ju bytas ut sen en service kansk inte hade vart dumt nej smile hur gör man rent spjällhus å sånt enklast?? brake clean??  har tagit bort hö fläkten så själva plasten för de låter förjävligt smile

simlar
24 april 2014 · 5 524 Inlägg

Extraktor som inte är avstämd efter just din setup anser jag som slöseri med pengar, bättre att lägga tid på att ordna jämna överföringar genom original-grenrör och främre rör istället.

Jo nog går det att byta ut sista burken mot ett rakt rör. Finns dock risk att bilen blir lite väl högljudd.

Spjällhus och sånt brukar jag rengöra med bromsrengöring och en trasa.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Dallemedballe
24 april 2014 · 141 Inlägg

okok jo de kanske e de smile men slänger på nån (japs) dämpare eller nå okok

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang