Vad ska man ha för relä när man ska koppla signalhorn?

isrally
28 april 2014 · 151 Inlägg

Hej.

Jag köpte biltemas kompressortuta idag och jag undrar vad jag ska ha för relä till detta, det har medföljt ett relä en annan gång som jag köpte en liknande tuta men inte denna gången, så vad ska jag ha?

Ska jag köpa ett slutande eller ett växlande relä?

MVH Isrally.

Drönirettab
28 april 2014 · 21 761 Inlägg

Slutande relä. Det går visserligen att använda växlande också, men det finns ingen anledning till att sätta ett sånt för en sån där inkoppling. smile

isrally
28 april 2014 · 151 Inlägg

Tack för snabbt svar smile

Blir det bra med det första som är på denna sida? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ela-42134/

Ska sitta på en volvo så man kanske ska ta det längre ner på den sidan?

Sen en sak till, hur ska relät kopplas? Kan någon skriva nummer och sen vart det ska gå till?

Tack på förhand, jag är väldigt ny när det gäller bilel smile

Drönirettab
28 april 2014 · 21 761 Inlägg

Nu hittar jag bara nr 43-1929, då är det väl den tutan det gäller antar jag. Det bör gå bra med 30 A relä, du kan koppla så här:

30: till batteri (säkring)
85: till ordinarie signalhornets minuskabel
86: till ordinarie signalhornets pluskabel
87: till nya tutans kompressorenhet

isrally
28 april 2014 · 151 Inlägg

Tackar jag ska testa detta imorgon smile

isrally
29 april 2014 · 151 Inlägg

Hej idag så har jag kopplat detta men det uppstår ett klickljud? Kan detta vara relät? Jag har provat med flera relän men det är samma, jag har även satt en 30A säkring på kabeln från + på batteriet, är detta fel kopplat?

Drönirettab
29 april 2014 · 21 761 Inlägg

Det borde inte vara felkopplat tycker jag, min beskrivning är i princip samma som står i manualen till kompressortutan. Plocka fram en multimeter och mät att det kommer spänning mellan relästift 85 och 86 när du trycker på rattens tutknapp, annars är det kanske krångel med kablarna till ordinarie tutan. Mät även att det kommer ut spänning på stift 87. smile

isrally
29 april 2014 · 151 Inlägg

Okej jag får göra detta jag återkommer imorgon efter felsökning smile

isrally
30 april 2014 · 151 Inlägg

Hittade felet och det va att jag glömt att sätta en kabel till minus på kompressorenheten smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang