Ellens fotoskola (bättre bilder, teknik och kameraval) -MÅNGA BRA TIPS ÄVEN FRÅN ANDRA! :D

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
4 augusti 2010 · 2 100 Inlägg

Mycket bra guide! Kommer jag ha nytta av när jag köper en riktig kamera sen wink

Tja!
Volvo 855 GLT "Förfining" (1993)
Volvo S60R AWD "1 av 6" (2004)
Volvo 855 T-5R "Helrenovering" (1995)
HenrikssonMedia
19 oktober 2010 · 236 Inlägg

Kan även tipsa om ett relativt enkelt sätt att få kameran stabilare utan stativ. Ett stabilt grepp med andra ord.

Guiden ämnar kameror med avtryckaren på höger sida. Samma metod kan användas för kameror med avtryckaren på motsatt sida, utförandet blir då spegelvänt.


1. Greppa kameran med avtryckarhanden och håll kameran rakt framför dig med rak utsträckt arm.

2.  Ta tag i din högra biceps med den vänstra armen, precis som om du skulle lägga armarna i kors.

3. Vik in högerarmen och lägg kameran i eller strax ovanför ditt vänstra armveck. Du vill försöka hitta mittersta tyngdpunkten på kameran+objektiv och placera denna punkt mitt i armvecket.


Du har nu ett väldigt stabilt grepp, ännu stabilare blir det om du sätter dig i ner och stödjer vänstra armen på ditt vänstra knä.

Senast redigerat av HenrikssonMedia (19 oktober 2010)

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
5D
27 mars 2011 · 22 Inlägg

HenrikssonMedia skrev:
Kan även tipsa om ett relativt enkelt sätt att få kameran stabilare utan stativ. Ett stabilt grepp med andra ord.

Guiden ämnar kameror med avtryckaren på höger sida. Samma metod kan användas för kameror med avtryckaren på motsatt sida, utförandet blir då spegelvänt.


1. Greppa kameran med avtryckarhanden och håll kameran rakt framför dig med rak utsträckt arm.

2.  Ta tag i din högra biceps med den vänstra armen, precis som om du skulle lägga armarna i kors.

3. Vik in högerarmen och lägg kameran i eller strax ovanför ditt vänstra armveck. Du vill försöka hitta mittersta tyngdpunkten på kameran+objektiv och placera denna punkt mitt i armvecket.


Du har nu ett väldigt stabilt grepp, ännu stabilare blir det om du sätter dig i ner och stödjer vänstra armen på ditt vänstra knä.

Ju svårare att hålal still kameran än att hålla med båda händerna ju... pls att man ser ut som en idiot

Senast redigerat av 5D (27 mars 2011)

HenrikssonMedia
18 april 2011 · 236 Inlägg

5D skrev:

HenrikssonMedia skrev:
Kan även tipsa om ett relativt enkelt sätt att få kameran stabilare utan stativ. Ett stabilt grepp med andra ord.

Guiden ämnar kameror med avtryckaren på höger sida. Samma metod kan användas för kameror med avtryckaren på motsatt sida, utförandet blir då spegelvänt.


1. Greppa kameran med avtryckarhanden och håll kameran rakt framför dig med rak utsträckt arm.

2.  Ta tag i din högra biceps med den vänstra armen, precis som om du skulle lägga armarna i kors.

3. Vik in högerarmen och lägg kameran i eller strax ovanför ditt vänstra armveck. Du vill försöka hitta mittersta tyngdpunkten på kameran+objektiv och placera denna punkt mitt i armvecket.


Du har nu ett väldigt stabilt grepp, ännu stabilare blir det om du sätter dig i ner och stödjer vänstra armen på ditt vänstra knä.

Ju svårare att hålal still kameran än att hålla med båda händerna ju... pls att man ser ut som en idiot

Idiotdelen håller jag helt med ;D Men att det skulle bli svårare håller jag inte med om. Jag kanske har förklarat dåligt för med detta grepp ligger kameran stadigt då du håller den blanserad med kroppen och inte armarna.

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
Miblo
6 juni 2011 · 88 Inlägg

Lägger in ett tips till er alla som fotograferar med en systemkamera och stativ.


Om ert objektiv har bildstabilisator, bör detta stängas av.
Stabilisatorn kan sällan stå helt stilla utan kommer någon gång under exponeringen att röra sig något då den tror att kameran rör sig fast den är stilla.
Detta resulterar i sämre skärpa.
Detta gäller även för tex Sony och Pentax som stabilisatorn inbyggd i kamerahuset.

Men så fort ni fotografera handhållet bör stabilisatorn vara påslagen.

Så här heter teknikerna hos de största märken, reglagen som styr av/på för stabilisatorn är märkta med samma.

Nikon: VR (objektivet)
Canon: IS (objektivet)
Sony: Steady shoot (kamerahuset)
Pentax: SR (kamerahuset)
Olympus ?!? (Både kamerahuset och objektivet variera beroende på modell)
Sigma: OS (objektiv)
Tamron: VC (objektiv)

För att yttligare förbättra skärpan något vid stativ fotografering kan en fjärrkontroll användas för att aktivera slutaren.
Om ni ej har en fjärrkontroll använd gärna självutlösaren som finns inbyggd i kameran.

Detta pga när ni trycker till på avtryckaren kan kameran gunga till något, om då självutlösaren är satt inställd på tex 3 sekunder hinner kameran sluta gunga.

DesignByEmil Grafisk Designer
5 december 2011 · 220 Inlägg

Använder ett Canon original fast 50mm med f 1.4 USM för att reducera blixtanvändning
plus få härligt ljus i bilderna, mycket nöjd.

Bilderna på min bil är dock bara tagna med en gammal Konica Minolta långzoomare..

Jag fotar inte jättemycket bilar, händer ibland. Jag kan tänka mig att man har nytta
av blixt i vissa lägen (extern blixt är väl att rekommendera, den inbyggda är väldigt begränsad).
Har själv använt den emellanåt men funderar på att införskaffa mig av en diffusor som monteras
på den externa blixten, någon som har erfarenhet av en sådan? Borde väl fungera lite som
en "soft-box" effekt och mjuka upp det hårda blixtljuset? Har kanske helt fel för mig.

Men annars rekommenderar jag att mixtra lite med lägena på blixtens justerbara huvud,
kan bli härliga effekter om man riktar den i taket eller annat smile Det är ju det man kan i dagens digitala
samhälle, prova sig fram. Att knäppa hundratals bilder som sedan slängs i soptunnan utan vidare är en
bra möjlighet/tillgång! Man lär sig av misstagen samt av att prova sig själv framåt.

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av
facebook.se/breakinnecksdaily
Volvo V70R AWD "Phoenix" (2004)
willegard
13 juni 2013 · 208 Inlägg

Var inte rädda för att använda den fantastiska manick dem flesta har i sin ficka också!

Såhär kan det se ut när man fotar en Mini Cooper i gassande sol, men under ett träd.
Viss redigering, dock allting med en iPhone 4s!

http://s21.postimg.org/6ctzme5xj/IMG_6978.jpg

En trött herrgårdsvagn, allting med iPhone 4s!

http://s8.postimg.org/ki87hw6tx/IMG_6802.jpg

Mvh

Housework can't kill you, but why take a chance?
Volkswagen Golf 1.6TDI "Tysken" (2014)
TVR Griffith "5.0 500 V8" (1999)
Blond_Bimbo
7 maj 2014 · 16 Inlägg

Akuma skrev:
bra guide för folk som vill lära sig smile , blixt går och använda dock får man sänka blixt kompensationen

här är en bild från mig smile


http://img241.imageshack.us/img241/4329/f50po8.jpg


http://img142.imageshack.us/img142/1002/f40speedvt2.jpg

http://img111.imageshack.us/img111/1139 … ackmz9.jpg

Snygg fartfylld bild (den sista länken).

Ett tips till er som lägger upp bilder. Ange gärna vad ni har tagit bilden med för bländare, exponeringstid och ISO. Är själv nybliven kameraägare till en Nikon D90 och försöker förkovra mig för att lära mig mer.   cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang