Volvo 740 mätare

t0bbz3
19 maj 2014 · 35 Inlägg

Tja!
Som på de flesta 740 så fungerade inte tankmätar'n, så jag mätte vid tankarmaturen och fick vettigt motstånd, mätte sedan vid motsvarande kablar vid instrumentbrädan, och det visade samma värde. smile

Antog då självklart att det var mätaren det var fel på, så tog upp den för att kika på lödningarna.
Är absolut inte bra på sånt, men det såg fint ut med blotta ögat och kunde inte hitta nåt förstoringsglas roll
efter något misslyckat försök med att testa mätaren gav jag upp och monterade tillbaks alltihopa.

Då däremot hade både tank och temp-mätaren dött totalt.
före funkade tempen felfritt och tanken hoppade av och an, som de brukar göra big_smile

Nu rör de sig inte det minsta hur man än gör, och alla kablar verkar vara kopplade bakom mätartavlan..
Tankmätaren skiter jag egentligen i nujust, eftersom trippen funkar, men tempen är aningen viktigare. hmm

Har dessutom besiktning om en par dar, behöver temp-mätaren fungera för att gå genom? :s

så de jag egentligen undrar, har tank och temp-mätaren något samband? Gemensamt relä, säkring, strömmen dragen, osv?

Tacksam för svar smile

Mack Forum- och sitemoderator
19 maj 2014 · 26 133 Inlägg

Nej, tempmätaren behöver inte fungera..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Henkix
19 maj 2014 · 6 737 Inlägg

hehehhe nej tempmätaren har inte så värst mycket med trafiksäkerheten att göra så det bryr dom sej inte över wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
t0bbz3
19 maj 2014 · 35 Inlägg

De var ju åtminstone en lättnad wink Men problemet kvarstår ändå, då det är skoj att få en förvarning före den kokar big_smile

t0bbz3
20 maj 2014 · 35 Inlägg

tillbaks igen.. Har plockat sönder hela mätarhuset nu, så jag har bränsle och tempmätaren lösa. har redan hittat vad de 3 kontakterna för tank-mätaren är, men tempen har 5 stycken!? mad vad gör alla de?

fassan hade också en intressant bild:
http://forumbilder.se/DCQLD/m-tar.JPG

kan nån förklara mer utförligt hur man gör det här? smile

Henkix
20 maj 2014 · 6 737 Inlägg

på tempmätaren används 4 av kontakterna. 2st är + och - dom andra 2 är till tempgivaren smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
t0bbz3
20 maj 2014 · 35 Inlägg

vad ja ha mätt nu värkar det vara 2 jordkontakter, 1 + och 2 till givaren :S
problemet då är att strömmen går dit fullt ut, men inte en reaktion av mätaren! mad

Blir väl att mäta resistans på givaren nuurå, e de en ny mätare som gäller då om givaren e ok? hmm

jaka54
20 maj 2014 · 5 715 Inlägg

Hej!
Tankmätaren kollar du enklast med ett variabelt motstånd (potentiometer) på ca 500Ohm. Finns på Elfa i Solna!
Du har tre ben på tankmätaren. Det vänstra är minus, det högra är plus. Du kopplar in potentiometern på det vänstrabenet (-) och på det mittersta. 
Du ska sedan lägga på ca 8v på plus respektive minusbenet (detta gör du genom att koppla in ett motstånd på ca 100ohm på MC/bilbatteriet du har att testa med)...och sedan vrider på potentiometern. Då ska bränslenålen långsamt följa med ...Du får vrida mycket på potentiometern för att få nålen att röra sig, vilket är naturligt då man inte vill ha bränslenålen att stå och fladdra när man kör bilen. -Det är alltså en tröghet inbyggd i systemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-65cd190910e97763edbcd4a61af94b7b.jpg
1. Tankmätare Volvo 740-87


2. Potentiometer på 500 ohm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-9873ce238dd2ea60300ca6325e6455eb.jpg

Senast redigerat av jaka54 (20 maj 2014)

t0bbz3
20 maj 2014 · 35 Inlägg

Tack för det jaka54 big_smile låter som nåt jag skulle kunna klara av wink

ska det dock vara så högt motstånd som 500 ohm? har läst att det är ungefär 300 ohm vid full tank och mindre med mindre bränsle, från givaren. smile

Henkix
20 maj 2014 · 6 737 Inlägg

ca 290-300 ohm är ful tank. iaf om man mäter på tankarmaturen när flottören är högst upp tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang