Oljetempsmätare Volvo S60 gör mig galen!

Magglot
30 maj 2014 · 197 Inlägg

Bilen är en Volvo S60 D5 -02

Nu till nästa problem då.

Efter att ha slopat idén om oljetrycksmätare eftersom det inte finns plats för montering på dessa bilar valde jag temp. Bytte oljeplugg till en med igängad givare i och kopplade in. Funkade en 2-3 åkturer sen la den av. Tänkte att det va kabeln som smält eller dylikt.

Inga fel på kabeln så vitt jag kan se, hursomhelst va det dags för oljebyte idag. Bytte då även kopplingen till kabeln.

Men mätaren vägrar funka. Hur ska jag felsöka?

Måste givaren vara jordad med tråget? För den sitter med en hel del gängtätning, men samtidigt funkade den ju dom första 2-3 turerna.

Kopplingen är som följer:

+ Till lampa
- Till lampa

X till givaren
+ till mätarens baksida
- till mätarens baksida

Hoppas ni fattar hur jag menar.

Går det tjuva signal någonstans som är snarlik med mätarens? Så jag kan se om den funkar eller fuska till mig ett värde? Är så less på detta nu efter allt krångel och bök.

Kopplar jag 12v på sändaringången går mätaren i botten.

Tack på förhand.

Mvh

Magglot
30 maj 2014 · 197 Inlägg

Ett alternativ till är att sälja bilfan, börjar bli trött på den.

MickeEng
30 maj 2014 · 476 Inlägg

Tja!
När du slår på tändning, ställer sig nålen på noll då?
Gör den det, testa att lägga kabeln till givaren mot jord då ska mätaren visa fullt utslag gör den det kan man misstänka att givaren inte är ok.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Magglot
30 maj 2014 · 197 Inlägg

MickeEng skrev:
Tja!
När du slår på tändning, ställer sig nålen på noll då?
Gör den det, testa att lägga kabeln till givaren mot jord då ska mätaren visa fullt utslag gör den det kan man misstänka att givaren inte är ok.

När jag slår på tändningen flyger mätaren upp på utgångläget ja, precis innan skalan börjar som den ska.

Så jag ska koppla in jord på givaren, eller ska jag koppla jord på ingången på mätaren för givaren samtidigt som givaren är påkopplad eller hur menar du?

Mvh

MickeEng
30 maj 2014 · 476 Inlägg

Ta kabeln som går från mätaren till givaren på motorn (tråget) och jord den, då ska mätaren gå upp och visa fullt utslag.
Givaren som sitter i tråget ska jorda i sig själv, efter som värmen från oljan bestämmer resistansen i givaren.
Jag vet är oduglig på att förklara hoppas du fattar.


BioElite skrev:

MickeEng skrev:
Tja!
När du slår på tändning, ställer sig nålen på noll då?
Gör den det, testa att lägga kabeln till givaren mot jord då ska mätaren visa fullt utslag gör den det kan man misstänka att givaren inte är ok.

När jag slår på tändningen flyger mätaren upp på utgångläget ja, precis innan skalan börjar som den ska.

Så jag ska koppla in jord på givaren, eller ska jag koppla jord på ingången på mätaren för givaren samtidigt som givaren är påkopplad eller hur menar du?

Mvh

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Magglot
30 maj 2014 · 197 Inlägg

MickeEng skrev:
Ta kabeln som går från mätaren till givaren på motorn (tråget) och jord den, då ska mätaren gå upp och visa fullt utslag.
Givaren som sitter i tråget ska jorda i sig själv, efter som värmen från oljan bestämmer resistansen i givaren.
Jag vet är oduglig på att förklara hoppas du fattar.


BioElite skrev:

MickeEng skrev:
Tja!
När du slår på tändning, ställer sig nålen på noll då?
Gör den det, testa att lägga kabeln till givaren mot jord då ska mätaren visa fullt utslag gör den det kan man misstänka att givaren inte är ok.

När jag slår på tändningen flyger mätaren upp på utgångläget ja, precis innan skalan börjar som den ska.

Så jag ska koppla in jord på givaren, eller ska jag koppla jord på ingången på mätaren för givaren samtidigt som givaren är påkopplad eller hur menar du?

Mvh

Nu förstår jag, ska prova detta.

OM den ger fullt utslag då, ska jag då se om jag kan jorda givaren bättre? Sitter mer mycket gängtätning nu som kanske stör den "egna" jorden?

Mvh

MickeEng
30 maj 2014 · 476 Inlägg

Precis då är det givaren som antingen är defekt eller inte har jord som den ska smile

BioElite skrev:

MickeEng skrev:
Ta kabeln som går från mätaren till givaren på motorn (tråget) och jord den, då ska mätaren gå upp och visa fullt utslag.
Givaren som sitter i tråget ska jorda i sig själv, efter som värmen från oljan bestämmer resistansen i givaren.
Jag vet är oduglig på att förklara hoppas du fattar.


BioElite skrev:

När jag slår på tändningen flyger mätaren upp på utgångläget ja, precis innan skalan börjar som den ska.

Så jag ska koppla in jord på givaren, eller ska jag koppla jord på ingången på mätaren för givaren samtidigt som givaren är påkopplad eller hur menar du?

Mvh

Nu förstår jag, ska prova detta.

OM den ger fullt utslag då, ska jag då se om jag kan jorda givaren bättre? Sitter mer mycket gängtätning nu som kanske stör den "egna" jorden?

Mvh

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Magglot
30 maj 2014 · 197 Inlägg

Nu har jag provat, så fort jag jordade visade den rätt i 10 sekunder sen ner igen.

Då borde jag väl bara kunna tjuva jord från lampan så är allt frid och fröjd eller?

Senast redigerat av BioElite (30 maj 2014)

MickeEng
30 maj 2014 · 476 Inlägg

Nja, mätaren borde gå till fullt utslag när du jordar den.
Så här har jag kopplat min mätare: Lyse: Tjuvat befintlig + till lyset, jord till karossen.
Mätaren: + till tändningen (nyckel i tändning läge) - Jord till karossen, Givare uttag till givare i tråget.
Har du tillgång till ett multiverktyg och mäta på givaren ska ohmen (resistansen) minska ju varmare motorn blir.
Kolla så att du är 100% säker att givaren har jord i tråget efter som du säger att att det är packnings massa i mellan.



BioElite skrev:
Nu har jag provat, så fort jag jordade visade den rätt i 10 sekunder sen ner igen.

Då borde jag väl bara kunna tjuva jord från lampan så är allt frid och fröjd eller?

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Magglot
30 maj 2014 · 197 Inlägg

MickeEng skrev:
Nja, mätaren borde gå till fullt utslag när du jordar den.
Så här har jag kopplat min mätare: Lyse: Tjuvat befintlig + till lyset, jord till karossen.
Mätaren: + till tändningen (nyckel i tändning läge) - Jord till karossen, Givare uttag till givare i tråget.
Har du tillgång till ett multiverktyg och mäta på givaren ska ohmen (resistansen) minska ju varmare motorn blir.
Kolla så att du är 100% säker att givaren har jord i tråget efter som du säger att att det är packnings massa i mellan.



BioElite skrev:
Nu har jag provat, så fort jag jordade visade den rätt i 10 sekunder sen ner igen.

Då borde jag väl bara kunna tjuva jord från lampan så är allt frid och fröjd eller?

Haha ja givetvis va dum jag är, den går ju i topp då.

Jag får väl göra en fuling helt enkelt, lägga en kabel mot höljet av givaren, en jävla massa eltejp för att hålla den på plats sen jorda på lämpligt ställe så borde den ju funka? Eller?

Misstänker att det är ruskigt dålig kontakt mellan givare och tråg, är ju först gängtejp mellan givare och adapterpluggen, sen gängtejp mellan plugg och tråg.

Tack för alla dina tips och hjälp.

MickeEng
31 maj 2014 · 476 Inlägg

Bara att prova så länge man inte blandar ihop +och-, hoppas hoppas du får fart på den smile

BioElite skrev:

MickeEng skrev:
Nja, mätaren borde gå till fullt utslag när du jordar den.
Så här har jag kopplat min mätare: Lyse: Tjuvat befintlig + till lyset, jord till karossen.
Mätaren: + till tändningen (nyckel i tändning läge) - Jord till karossen, Givare uttag till givare i tråget.
Har du tillgång till ett multiverktyg och mäta på givaren ska ohmen (resistansen) minska ju varmare motorn blir.
Kolla så att du är 100% säker att givaren har jord i tråget efter som du säger att att det är packnings massa i mellan.



BioElite skrev:
Nu har jag provat, så fort jag jordade visade den rätt i 10 sekunder sen ner igen.

Då borde jag väl bara kunna tjuva jord från lampan så är allt frid och fröjd eller?

Haha ja givetvis va dum jag är, den går ju i topp då.

Jag får väl göra en fuling helt enkelt, lägga en kabel mot höljet av givaren, en jävla massa eltejp för att hålla den på plats sen jorda på lämpligt ställe så borde den ju funka? Eller?

Misstänker att det är ruskigt dålig kontakt mellan givare och tråg, är ju först gängtejp mellan givare och adapterpluggen, sen gängtejp mellan plugg och tråg.

Tack för alla dina tips och hjälp.

Senast redigerat av MickeEng (31 maj 2014)

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang