Hjälp med att tyda analog multimeter mot bilbatteri

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
31 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Idag när jag skulle åka hem efter ett besök hos en vän var bilen stendöd, konstigt nog. Interiört var det svart men lyktorna fram lös svagt.

Med startkablar fick vi igång bilen och jag körde i ca 30min hem. Väl hemma stängde jag av och startade bilen igen för att pröva, bilen gick inte igång och interiörlamporna blinkade frenetiskt så jag stängde av och försökte starta igen, men då var den död.

Har nu plockat ur batteriet för att ladda det med en sånhär som jag hade i förrådet:
http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare/36-3938
Den säger att laddning ej går igång om batteriet är svagare än 10V, varpå jag blir fundersam då laddaren visar på "FULL" när jag stoppar in sladden i väggen. Emellanåt blinkar charging-lampan men större delen av tiden lyser "FULL".

Jag testade att mäta med min analoga multimeter som är en sånhär:
http://www.caltek.com.hk/catalog/images/AG1100.jpg

Satt på DCV 25 så pekar nålen rakt upp vilket landar på 125, vad innebär detta?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Drönirettab
31 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Enligt den mätaren är spänningen 12,5 V i så fall, prova att mäta på batteriet när laddaren också är igång.

Det är inte helt säkert att batteriet är dåligt, batterikablarna kan ju ha suttit dåligt också. En sak du kan prova är att mäta på själva batteripolerna när du samtidigt vrider nyckeln i startläge och se hur mycket spänningen sjunker, då går det att få en bild på hur batteriet egentligen mår. smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
31 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Okej, tack!
Jag testade nu att sätta det på laddning igen efter att ha stått på "FULL" i en timme och nu varit frånkopplat en timme.
Nu lyser "charging" istället och när jag mäter medan laddaren är igång så visar multimetern strax under 15V, är det ett gott tecken?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Drönirettab
31 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Den verkar ladda med en spänning på lite över 14 V i så fall och det är normalt med tanke på att specen säger 14,4 V som normal laddspänning, batteriet borde i så fall bli fulladdat snart enligt laddaren skulle jag tro.

Frågan är dock hur snabbt spänningen sjunker när laddaren kopplas bort, där är ytterligare en sak som kan ge en fingervisning om batteriets skick. Om laddaren visar på fulladdat och att du kopplar bort den så ska spänningen sjunka långsamt ner till 13-13,5 V, det ska inte sjunka ner under 13 V på bara ett par sekunder. smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
1 juni 2014 · 2 571 Inlägg

Det är nu jag skulle ha kollat här innan jag kopplade loss batteriet från laddaren och satte i bilen. hmm

Visade fullt imorse så gick ner för att montera, alla lampor började lysa så det bådade gott, satte mig i bilen för att starta, klickade ett par gånger och sedan disco i alla lampor. Gick inte att stänga av något heller via nyckeln så jag fick helt enkelt rycka batteriet igen.. Nu börjar jag få slut på idéer..

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Drönirettab
1 juni 2014 · 21 761 Inlägg

I det där läget ska du även mäta med din mätare vilken spänning batteriet visar när du vrider nyckeln i startläge, annars blir det bara en massa gissningar. smile

Kan ju hända att batteriet har kortslutning inuti, då brukar det bli konstiga saker.

Senast redigerat av Drönirettab (1 juni 2014)

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
1 juni 2014 · 2 571 Inlägg

Ja, jag ska ner till bilen lite senare igen för att plocka ur batteriet, så jag passar då på att testa spänningen där.
Vad ska jag kolla efter? Eller snarare, vad kan jag förvänta mig för siffror vare sig det är bra eller dåligt?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Drönirettab
1 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Det vi är ute efter är om batterispänningen vid startförsöket sjunker jättemycket (tex ner mot 5-6 V) eller kanske bara ner till 11 V eller linkande. Viktigt är att du sätter mätpinnarna på batteripolerna, inte polskorna. smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
1 juni 2014 · 2 571 Inlägg

Toppen, tack. Beger mig ner till garaget omedelbums.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
ssmon
1 juni 2014 · 80 Inlägg

Vi hade problem med en v50 förut som bara gick att starta ibland visade sig att dem säkringarna som sitter på batteriet dem lite större som är skruvade en av dem satt löst så bilen kunde inte få någon kontakt. Om det inte är samma fel på din så kolla jordfläta mellan chassi och motor.

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
1 juni 2014 · 2 571 Inlägg

Tack, bra att veta vad jag kan kolla mer om nytt batteri inte hjälper.
Slänger strax upp en video på multimeterns mätare där jag vrider av och på tändningen.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
1 juni 2014 · 2 571 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=rZsKIT5o3Fc

Här är videoklippet, uselt men tillräckligt.
Multimetern är återigen satt på DCV 25, i början är nålarna på polerna och visar då 12.5V och när det börjar klicka är då jag vrider om tändningen i ett par omgångar.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Drönirettab
1 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Det ser ut som att spänningen dyker ner mot 5 V på bilden, i så fall är batteriet kasst och du får byta ut det. smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
1 juni 2014 · 2 571 Inlägg

Ja, precis som du sade. Så förhoppningsvis räcker det med att byta batteriet, jag återkommer ikväll efter inköp och test.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
2 juni 2014 · 2 571 Inlägg

Nytt batteri inköpt och monterat, bilen startade på första försöket. Stort tack för hjälpen!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang