Installera fjärrstyrt centrallås på Volvo 850

john_petrucci
4 juni 2014 · 171 Inlägg

Tjena!

Har en Volvo 850 GLT -97 utan fjärrstyrt centrallås/larm. Den har en röd larmdiod på panelen och en massa "Volvo Guard"-klistermärken men det verkar vara för syns skull bara. Har inte 210/211-reläet eller någon modul bakom handskfacket.

Nu är det så att jag råkar ha en sådan här hemma: http://imgur.com/cEOsu,1Qjjh,hs8iO#0 och undrar nu om det går att enkelt installera i bilen och i så fall hur?

MVH

Mr_Complete
4 juni 2014 · 162 Inlägg

john_petrucci skrev:
Tjena!

Har en Volvo 850 GLT -97 utan fjärrstyrt centrallås/larm. Den har en röd larmdiod på panelen och en massa "Volvo Guard"-klistermärken men det verkar vara för syns skull bara. Har inte 210/211-reläet eller någon modul bakom handskfacket.

Nu är det så att jag råkar ha en sådan här hemma: http://imgur.com/cEOsu,1Qjjh,hs8iO#0 och undrar nu om det går att enkelt installera i bilen och i så fall hur?

MVH

Att eftermontera original fjärrlås/larm är annars väldigt enkelt!
Eftersom det verkar ha suttit larm i din bil, med tanke på dekaler etc. så antar jag att larmtuta och huvlås finns i motorutrymmet redan?

Isåfall är det bara att plugga in ett Volvo Guard Alarm 2-relä, dra upp glaskrossensorn till A-stolpen och skaffa en larmdosa. Denna programmeras in till bilen genom att man vrider av/på tändningen 5 gånger med alla dörrar stängda. Larmdioden börjar då blinka och då klickar man helt enkelt på larmdosan. KLART! wink

Cirka 15 minuters arbete smile

Nissan 200SX "S13" (1994)
Volvo 855R "T-Röd" (1996)
john_petrucci
4 juni 2014 · 171 Inlägg

Mr_Complete skrev:

john_petrucci skrev:
Tjena!

Har en Volvo 850 GLT -97 utan fjärrstyrt centrallås/larm. Den har en röd larmdiod på panelen och en massa "Volvo Guard"-klistermärken men det verkar vara för syns skull bara. Har inte 210/211-reläet eller någon modul bakom handskfacket.

Nu är det så att jag råkar ha en sådan här hemma: http://imgur.com/cEOsu,1Qjjh,hs8iO#0 och undrar nu om det går att enkelt installera i bilen och i så fall hur?

MVH

Att eftermontera original fjärrlås/larm är annars väldigt enkelt!
Eftersom det verkar ha suttit larm i din bil, med tanke på dekaler etc. så antar jag att larmtuta och huvlås finns i motorutrymmet redan?

Isåfall är det bara att plugga in ett Volvo Guard Alarm 2-relä, dra upp glaskrossensorn till A-stolpen och skaffa en larmdosa. Denna programmeras in till bilen genom att man vrider av/på tändningen 5 gånger med alla dörrar stängda. Larmdioden börjar då blinka och då klickar man helt enkelt på larmdosan. KLART! wink

Cirka 15 minuters arbete smile

Jo, jag trodde också att jag haft larm men det verkar inte vara så. Antingen har någon försökt att montera ett, eller så är det någon som har tagit bort det.

Tog en bild på reläboxen, och på plats 210/211 där Larm-reläet ska sitta, sitter istället "starter circuit plug". http://i.imgur.com/g1grD8f.jpg?1
Och bakom handskfacket sitter ingen "central locking module" heller.

Hur ser man om man har huvlås/larmtuta?

Mr_Complete
5 juni 2014 · 162 Inlägg

john_petrucci skrev:
Jo, jag trodde också att jag haft larm men det verkar inte vara så. Antingen har någon försökt att montera ett, eller så är det någon som har tagit bort det.

Tog en bild på reläboxen, och på plats 210/211 där Larm-reläet ska sitta, sitter istället "starter circuit plug". http://i.imgur.com/g1grD8f.jpg?1
Och bakom handskfacket sitter ingen "central locking module" heller.

Hur ser man om man har huvlås/larmtuta?

Kan vara så att larmet slutat att fungera/fel-larmat etc och någon tröttnat wink
Det reläet sitter istället för larm! smile Har för mig att "central locking module" bakom handskfacket enbart sitter där om du BARA har fjärrlås, annars sköter larmreläet centrallåset etc. I min gamla 850SE fanns inget bakom handskfacket heller, men fungerade utmärkt med enbart larmreläet! smile

Dessa delar behövs för att montera larmet:

http://imagizer.imageshack.us/a/img228/7656/vgaii.jpg

Larmtutan sitter på torpedväggen, ovanför grenröret ungefär. Går inte att missa att se den om den sitter där wink

Huvlåset sitter där huven låser fast helt enkelt, som det syns på bilden så sitter det en kontakt på den smile

Larmreläet sätter du dit istället för "starter circuit plug" och pluggar i glaskrossensorn i kontakten, och drar upp den till A-stolpen smile

Nissan 200SX "S13" (1994)
Volvo 855R "T-Röd" (1996)
ffskim
5 juni 2014 · 42 Inlägg

Mr_Complete skrev:

john_petrucci skrev:
Jo, jag trodde också att jag haft larm men det verkar inte vara så. Antingen har någon försökt att montera ett, eller så är det någon som har tagit bort det.

Tog en bild på reläboxen, och på plats 210/211 där Larm-reläet ska sitta, sitter istället "starter circuit plug". http://i.imgur.com/g1grD8f.jpg?1
Och bakom handskfacket sitter ingen "central locking module" heller.

Hur ser man om man har huvlås/larmtuta?

Kan vara så att larmet slutat att fungera/fel-larmat etc och någon tröttnat wink
Det reläet sitter istället för larm! smile Har för mig att "central locking module" bakom handskfacket enbart sitter där om du BARA har fjärrlås, annars sköter larmreläet centrallåset etc. I min gamla 850SE fanns inget bakom handskfacket heller, men fungerade utmärkt med enbart larmreläet! smile

Dessa delar behövs för att montera larmet:

http://imagizer.imageshack.us/a/img228/7656/vgaii.jpg

Larmtutan sitter på torpedväggen, ovanför grenröret ungefär. Går inte att missa att se den om den sitter där wink

Huvlåset sitter där huven låser fast helt enkelt, som det syns på bilden så sitter det en kontakt på den smile

Larmreläet sätter du dit istället för "starter circuit plug" och pluggar i glaskrossensorn i kontakten, och drar upp den till A-stolpen smile

För själva centrallås som han efter frågar  behöver du igentligen bara relät och larmdosan, så jag gjort på min. däremot nu iefterhand efter lite elaka personer har tuta bland annat blivit installerat smile

Men går o köra bara relä och larmdosa.

Volkswagen Passat 1.8T "Black Pearl" (2000)
john_petrucci
7 juni 2014 · 171 Inlägg

ffskim skrev:

Mr_Complete skrev:

john_petrucci skrev:
Jo, jag trodde också att jag haft larm men det verkar inte vara så. Antingen har någon försökt att montera ett, eller så är det någon som har tagit bort det.

Tog en bild på reläboxen, och på plats 210/211 där Larm-reläet ska sitta, sitter istället "starter circuit plug". http://i.imgur.com/g1grD8f.jpg?1
Och bakom handskfacket sitter ingen "central locking module" heller.

Hur ser man om man har huvlås/larmtuta?

Kan vara så att larmet slutat att fungera/fel-larmat etc och någon tröttnat wink
Det reläet sitter istället för larm! smile Har för mig att "central locking module" bakom handskfacket enbart sitter där om du BARA har fjärrlås, annars sköter larmreläet centrallåset etc. I min gamla 850SE fanns inget bakom handskfacket heller, men fungerade utmärkt med enbart larmreläet! smile

Dessa delar behövs för att montera larmet:

http://imagizer.imageshack.us/a/img228/7656/vgaii.jpg

Larmtutan sitter på torpedväggen, ovanför grenröret ungefär. Går inte att missa att se den om den sitter där wink

Huvlåset sitter där huven låser fast helt enkelt, som det syns på bilden så sitter det en kontakt på den smile

Larmreläet sätter du dit istället för "starter circuit plug" och pluggar i glaskrossensorn i kontakten, och drar upp den till A-stolpen smile

För själva centrallås som han efter frågar  behöver du igentligen bara relät och larmdosan, så jag gjort på min. däremot nu iefterhand efter lite elaka personer har tuta bland annat blivit installerat smile

Men går o köra bara relä och larmdosa.

Fan vad bra, att det bara behövs reläet och sen larmdosan? Är ju bara ute efter centrallåset egentligen...
Fast varför sitter det ett "starter circuit relay" på den platsen då? Någon som haft problem med ett tidigare larm och ersatt det?
Säker på att man inte måste ha någon slags mottagar-modul också?

turbodeath
7 juni 2014 · 2 452 Inlägg

det relät sitter orginal på alla dessa 850 bilar...starter circut realy,är som sagt bara 15 minuters jobb o bakom handsfacket så sitter det på vissa bilar immolasier inget annat....

döden kommer tillbaka
john_petrucci
8 juni 2014 · 171 Inlägg

turbodeath skrev:
det relät sitter orginal på alla dessa 850 bilar...starter circut realy,är som sagt bara 15 minuters jobb o bakom handsfacket så sitter det på vissa bilar immolasier inget annat....

Ok, men går det att ersätta "starter circuit relay" då? Man vill ju gärna att bilen startar sen också wink

turbodeath
8 juni 2014 · 2 452 Inlägg

ja är ju bara o montera larmet där i så startar bilen sen...

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang