Xenon lyser svagt

Vitamin
8 juni 2014 · 719 Inlägg

För några år sedan köpte jag 50w xenon till helljuset från Kina, det fungerade sjukt bra och lös starkare än mina 100w extraljus jag har på bruksbilen.
Nyligen var jag tvungen att byta ut xenon kitet i helljuset för lampan och ena ballasten gått sönder (normalt efter 4år)


Köpte ett 55w slimkit även denna gång från Kina, det lös jätteklent om man skulle jämföra mot det tidigare, va riktigt missnöjd så jag beställde ett annat xenonkit. Det blev ett 75w kit med jättestora svarta ballaster. Köpte av en mindre känd Svensk återförsäljare.
Varit ute och provat lyset ikväll och det lyser oxå dåligt, Det första kitet va så starkt att man iband fick blända av för vägskyltar som reflekterades så starkt.


Nu känns det ungefär som man har några gamla trötta halogenlampor i helljuset.
Vart tror ni felet är? Billiga xenonkit med skitkvalite? Även att det första funkade bra.
Kan dom skickat "fel" lampor, kanske bara är 35w lampor med

Något el-fel i bilen, kan man vända någon kabel fel?

Mack Forum- och sitemoderator
8 juni 2014 · 26 149 Inlägg

Har svårt att se hur man ska kunna vända någon kabel fel.
Hur är jorden dock? Renslipat och fint så plåten nås?
Kör du med eller utan relätsats?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Gizmojohan
8 juni 2014 · 3 295 Inlägg

Är brännpunkten på samma plats på alla lampor, hände en gångnär jag beställde h7 kit från kina, att brännpunkten var på helt fel ställe på lampan...

Vitamin
8 juni 2014 · 719 Inlägg

Mack skrev:
Har svårt att se hur man ska kunna vända någon kabel fel.
Hur är jorden dock? Renslipat och fint så plåten nås?
Kör du med eller utan relätsats?

Reläsats använder jag ej,
fick det med i kartongen. Men är inte bara det om man ska koppla in xenonet i extraljus?

Jorden såg bra ut.


Funderar på att köpa nya lampor av xenonkungen och testa.

Mack Forum- och sitemoderator
8 juni 2014 · 26 149 Inlägg

Vitamin skrev:

Mack skrev:
Har svårt att se hur man ska kunna vända någon kabel fel.
Hur är jorden dock? Renslipat och fint så plåten nås?
Kör du med eller utan relätsats?

Reläsats använder jag ej,
fick det med i kartongen. Men är inte bara det om man ska koppla in xenonet i extraljus?

Jorden såg bra ut.


Funderar på att köpa nya lampor av xenonkungen och testa.

Reläsats kan man köra med i bilens el också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Vitamin
8 juni 2014 · 719 Inlägg

Mack skrev:

Vitamin skrev:

Mack skrev:
Har svårt att se hur man ska kunna vända någon kabel fel.
Hur är jorden dock? Renslipat och fint så plåten nås?
Kör du med eller utan relätsats?

Reläsats använder jag ej,
fick det med i kartongen. Men är inte bara det om man ska koppla in xenonet i extraljus?

Jorden såg bra ut.


Funderar på att köpa nya lampor av xenonkungen och testa.

Reläsats kan man köra med i bilens el också.

Kopplade in reläsats på ena lampan, svårt att säga om det blir någon skillnad. Blir ju nästan aldrig mörkt såhär års.

jocke_gronberg
8 juni 2014 · 4 586 Inlägg

Hur mycket laddar bilen vid för svag laddning så får du inte ut tillräckligt med ljus.

Vitamin
9 juni 2014 · 719 Inlägg

Tror jag hittat felet, på dessa xenonkit 75w och uppåt är sockeln på lampan annorlunda.
Keramisk sockel som man kan behöva slipa bort lite på. Hittade en med samma problem på ett annat forum

lighter22
9 juni 2014 · 436 Inlägg

problematiken du har kan beror på olika saker men den mest troliga är faktiskt att du uppfattar ljuset som svagare då det är (gissningsvis) 4300K lampor du använder dig av medans dina 4år gamla lampor var 6000K (en lampa får högre Kelvin värde juh längre den används). 6000K uppfattas som starkare mot vägskyltar då det reflekteras bättre MEN det är sämre lumen värde samt "fastnar" sämre på svart asfalt samt vid regn och snöfall är dem inte bra då dem mest bländar.

men om du är helt säker på din sak och att dem faktiskt lyser svagare så kan det även bero på sämre kvalitet på ballast idag finns det så himla många olika typer av ballaster dem svarta du talar om har vi valt bort (arbetar hos en Xenonleverantör) då dessa lämnade dåligt ljus ifrån sig (många av 75wattarna lös svagt och var mkt problem med dem) och 100w lös svagare än vad våra nuvarande 75w kit gör.

att du fått fel lampor är ointressant i frågan då du kan koppla 35w lampor på 75w ballast (AVRÅDES !!!!!) och du får ut full effekt med problematiken att lampan antagligen kommer explodera (blir en jävla smäll reflektorer har blivit total förstörda) då det är ballasten som bestämmer effekten lampan är bara tålighet (olika tjocklekar på glas)

jag tror om du låter lamporna lysa ett par timmar så dem får bränna in sig kommer det att bli bättre samt så bör du koppla om jorden då jordkablarna från ballasterna går upp till relät till en tom stift plats där dem kläms ihop med en på tok för tunn jordkabel så du får inte fram tillrä'ckligt med ström för att rätta till detta klipp av båda jordkablarna från ballasterna och koppla dem direkt till karossen iställer för via relät så blir det en ordentlig ström skjuts.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang