Byta batteri på Porsche Cayenne S -04?

nejo
18 juni 2014 ·

Hej,

min kompis Cayenne S från 2004 har börjat bete sig konstigt, trycker man på 1:an på radion kommer 4:ans kanalplats fram, felmeddelande gällande "air suspension" etc. Verkar som elfel eller dåligt batteri och tänkte testa byta batteri först.

Men till problemet; trodde att det bara fanns ett batteri och att det satt där reservdäcket brukar vara så vi kopplade ur det, men lampor lös fortfarande så vi googlade lite. Då lärde vi oss att det finns ett batteri till under förarstolen. Så till frågan; vilket batteri ska vi byta ut? Räcker det med ett av dem?

MVH

Drönirettab
18 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Enligt vad jag får fram via googling så är batteriet under förarstolen ett "primary battery" och sköter om elektroniken, det bakre batteriet är i princip bara ett startbatteri. Som jag ser det så bör du i så fall byta ut batteriet under förarstolen.

Hur batterierna är ihopkopplade vet jag inte, men om de bara är parallellkopplade utan någon form av batteriavskiljning så kan det vara bra att kolla upp hur det bakre batteriet mår så att inte ett nytt främre batteri riskerar att dras ur i onödan. smile

nejo
18 juni 2014 ·

Drönirettab skrev:
Enligt vad jag får fram via googling så är batteriet under förarstolen ett "primary battery" och sköter om elektroniken, det bakre batteriet är i princip bara ett startbatteri. Som jag ser det så bör du i så fall byta ut batteriet under förarstolen.

Hur batterierna är ihopkopplade vet jag inte, men om de bara är parallellkopplade utan någon form av batteriavskiljning så kan det vara bra att kolla upp hur det bakre batteriet mår så att inte ett nytt främre batteri riskerar att dras ur i onödan. smile

Vi kontrollerade det bakre batteriet idag och det mådde bra. En annan fråga har dock uppstått; vad heter "Triple Square Socket/Wrench" på svenska? Behöver en sådan skruvmejsel för att få loss förarsätet. Ser ut så här (och kallas visst även XZN) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sc … ple_square

EDIT: Hittade om jag sökte på XZN på Biltema, dock bara i ett helt kit.

Senast redigerat av nejo (18 juni 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang