Säkring till 12 volts led list

kebabpizza12
22 juni 2014 · 8 Inlägg

Tjena tjena!
Jo jag går i tankarna att koppla in blåa ledlister över fötterna i min bil och undrade då om man verkligen behöver säkring till ledlisterna? Eftersom det inte blir så höga strömspikar? Jag tänkte anvönda mig utav 1,5 mm kabel föressten.
om man nu ändå behöbver säkring? Hur stor ska den vara? smile
MVH

Drönirettab
22 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Säkringen är ju till för att skydda kabeln mot kabelbrand om det tex skulle råka bli kortslutning, behovet av säkring har ingenting att göra med ifall strömförbrukningen är låg eller hög. Storlek på säkringen beror dels på kabelarean och dels på strömförbrukningen, den där kabelarean får ha upp till 15 A säkring. smile

kebabpizza12
23 juni 2014 · 8 Inlägg

Drönirettab skrev:
Säkringen är ju till för att skydda kabeln mot kabelbrand om det tex skulle råka bli kortslutning, behovet av säkring har ingenting att göra med ifall strömförbrukningen är låg eller hög. Storlek på säkringen beror dels på kabelarean och dels på strömförbrukningen, den där kabelarean får ha upp till 15 A säkring. smile

Jaja! smile Det är bara det att jag har svårt att förstå vad för säkring jag ska ha smile Kabeln har diametern 1,5 mm så kan gissa att kvadraten blir lite mer? smile
MVH

Drönirettab
23 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Har du mätt yttermåttet på kabeln eller alla trådar när du fick 1,5 mm?

Ledlisten drar knappast mer än 2 A iaf, då kan du sätta en sån säkring även om kabelarean bara skulle vara 0,5 mm2. smile

Senast redigerat av Drönirettab (23 juni 2014)

kebabpizza12
23 juni 2014 · 8 Inlägg

Yttermått.. smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
23 juni 2014 · 1 093 Inlägg

Skit i kabelarean i ditt fall! Räkna på vad lasten kommer att dra som mest istället, det är det enda som är intressant.

Med tanke på att det är led vi pratar om så kommer du troligen utan problem klara dig på någon ampere, men för enkelhetens skull så tar du 5A så du kan åka in på macken och köpa en om det skulle behövas någon gång.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
kebabpizza12
24 juni 2014 · 8 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har du mätt yttermåttet på kabeln eller alla trådar när du fick 1,5 mm?

Ledlisten drar knappast mer än 2 A iaf, då kan du sätta en sån säkring även om kabelarean bara skulle vara 0,5 mm2. smile

Okej, jag tackar så mycket för hjälpen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang