Saab 9-5 Xenon nivåreglering

astot
5 oktober 2013 · 1 Inlägg

Jag har haft stor hjälp av trådar i ämnen på Garaget.se och andra sites så här är mitt bidrag till andra saabägare med detta vanliga fel på xenonbelysningen.
Min xenonbelysning har fungerat bra på min gamla 9-5 Areo -03 men till slut gav nivåregleringen upp. Jag letade nivågivare på speedparts.se men de var restnoterade på hemsidan och (som vanligt) svarade ingen på telefon. Därför köpte jag främre och bakre original nivågivare samt en ny anslutningkabel från Jim Ellis Saab i Atalanta, (www.jimellissaabparts.com). Bra webbutik förberedd för internationella försändelser. Billigare än speedparts men sedan fick jag några hundringar i skatt också. Senare har jag sett att prylarna finns att beställa på speedparts igen!
Givarna är enkla att montera men kablaget bak krävde lite mer jobb då kontakten var trasig och oxiderad. Hela kabeln går inte att byta då den försvinner in bakom tanken. På SAAB-verkstäder gör dom tydligen så här som jag gjorde. Jag klippte gamla och nya kabeln 10-15 cm från kontakten, lödde ihop ledarna (se kommentar nedan), isolerade med krympslang och hade sedan en bit bensinslang som jag trädde över kabelskarvningen. Bensinslangens ändar isolerades med tape ned mot den kapade kabeln för att skydda mot vatten.
När man löder in den nya kontakten måste två ledare kastas om då den kabel som går att köpa passar till den främre givaren (där den relativt enkelt går att byta). Det är den blå och den svart/grå ledaren som är "fel" i kontakten och måste lödas "fel" mot varandra i skarvningen av kabeln för att givaren ska ge rätt signaler till nivåregleringens styrenheter.
Bilen fixad i tid till besiktningen!

SvenzzOon
25 juni 2014 · 3 Inlägg

Hejsan har en fråga ska göra samma opration som dig men mina färger med kablarna stämmer inte har svart nr1
Brun nr2 gul nr3 rosa nr 4 vet du vilka man ska kasta om ?

Med vänlig hälsning,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang