Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

Orange_Dragon
29 april 2014 · 392 Inlägg

Tjänare.

En kompis har en Bmw 520 e39.
Hon har hittat ett par 15" fälgar med et-mått 40 på.
Passar dessa utan problem?

Tacksam för svar.
MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
dawwe ...has left the building...
29 april 2014 · 4 474 Inlägg

Orange_Dragon skrev:
Tjänare.

En kompis har en Bmw 520 e39.
Hon har hittat ett par 15" fälgar med et-mått 40 på.
Passar dessa utan problem?

Tacksam för svar.
MVH//Jonas

De beror på...E39 skall ha låg ET om jag minns rätt (runt 20). Bultcirkeln är 5/120 med 74.1 (eller 74.0?) mm navhål. ET 40 kan funka om det är en smal fälg, säg max 6"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Orange_Dragon
29 april 2014 · 392 Inlägg

Okay tack för svar.
Var som jag misstänkte då alltså.
Då får hon leta andra fälgar helt enkelt smile

Tack//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
Tjernstrom
11 maj 2014 · 87 Inlägg

Hej är det någon snäll person som kan tala om för mig om detta går och hur det ser ut?!
tänkte beställa fälgar men då började det där med ET spöka i huvudet på mig, så någon kunnig på det får gärna lägga sitt svar på detta.

Bil: Lexus IS220d 2007

Fälgar: 9x20" ET38 fram, 10.5x20" ET38 bak.

Tack på förhand.

dawwe ...has left the building...
11 maj 2014 · 4 474 Inlägg

Tjern: Släng upp originalfälgarnas dim samt ET så blir det lättare... Gissar på att så breda fälgar som du funderar på blir svåra att få på utan mods, och ET lär behöva vara lägre(?) än original...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Tjernstrom
11 maj 2014 · 87 Inlägg

dawwe skrev:
Tjern: Släng upp originalfälgarnas dim samt ET så blir det lättare... Gissar på att så breda fälgar som du funderar på blir svåra att få på utan mods, och ET lär behöva vara lägre(?) än original...

Som jag har förstått det så är orginal ET på Lexus 220d 50 och storleken är 17 eller 18" inte helt säker, har inte orginalfälg kvar och satt inte där när jag köpte bilen heller.

dawwe ...has left the building...
11 maj 2014 · 4 474 Inlägg

Tjern: Du måste tala om hur bred originalfälgen är/var...Gissar att en Lexus har som bredast 18"*9", mer troligt att det är 8.5". Betvivlar att du får på så breda fälgar som du funderar på utan att modda. Du lär behöva avvika från original ET oavsett.Den här sidan är guld för att kunna "se" hur andra fälgar/däck hamnar i förhållande till original tex...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
11 maj 2014 · 4 474 Inlägg

17*8 ET45 verkar vara original på din Lexus (finns/fanns säkerligen större/mindre orignal fälgar med).
Jämfört med dessa originalfälgar kommer dina påtänkta bakfälgar komma typ 25mm närmare "fjäderbenet" OCH typ 39mm längre ut. Dvs uppenbar risk att det kommer ta i skärmkanten, och att det inte går fritt från "fjäderbenet" gissar jag... Fram blir det lite bättre så att säg, knappa 6 mm respektive knappa 20 mm. Tror mer att du skall satsa på 9*20 runt om, med RÄTT däcksdim (omkrets!!!).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
JonFreyr
31 maj 2014 · 10 Inlägg

Jag har sökt svar här i forumet men kan inte hitta vad jag letar efter.

Volvo 940 LTT Kombi 1997.

Bilstein B8  60/40  och Super DTM 17X8 ET13.


Kan jag använda 225/45/17 eller är det för stort? Jag trodde att jag skulle föredra att använda 215/45/17 men kan få den andra till ett bra pris.

Hoppas att det är någon här som vet mer om det än jag smile

eldtroll
2 juni 2014 · 23 Inlägg

Jag har en subaru outback som har original 215/60 R16, har beställt däck från en site som råkat skicka mig fel däck, nu när de ska skicka nya har de inte exakt denna dimension på lager, har däremot 225/60 R16, enligt dem ska detta fungera. Kommer det att passa till att börja med, och hur förändras köregenskaper??

it_mutt Avstängd
2 juni 2014 · 10 388 Inlägg

eldtroll skrev:
Jag har en subaru outback som har original 215/60 R16, har beställt däck från en site som råkat skicka mig fel däck, nu när de ska skicka nya har de inte exakt denna dimension på lager, har däremot 225/60 R16, enligt dem ska detta fungera. Kommer det att passa till att börja med, och hur förändras köregenskaper??

1cm/10mm bredare så det bör verkligen inte vara något problem. Höjden på profilen blir ju bara 0,6cm mer, så hur det påverkar köregenskaperna; antagligen inte alls.

Inte pga storleken iaf (enligt mig).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nyqvist299
14 juni 2014 · 1 Inlägg

Tänkte kolla om nån har koll på om dessa passar på en v70 årsm. 2010
8,0×18 et45,0 5/108.
Tacksam för svar å hjälp!

Stefan_N
25 juni 2014 · 347 Inlägg

Någon som vet ifall 17x9 med ET42 går på min Polo? Om någon har testat med 8" eller 9"

Mvh / Stefan

Lilljegern däcksparkare
26 juni 2014 · 1 046 Inlägg

Nån som kan max bredd och et för en saab 9000 cse -98 bak resp fram? Dom ska gå innanför/jäms med insida skärmkant

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
Dizzeldoonken
10 augusti 2014 · 10 Inlägg

Köpte igår nebula 17" alltså inte de äkta
Men tror ni jag behöver 20mm spacers eller passar det utan?

antoNoNE
10 augusti 2014 · 16 Inlägg

Tjena , passar fälgar från nyare passat till de äldre ? Et måttet är ju lite högre på de nyare (37eller38 på de äldre och 42 på de nyare) tacksam för svar

Volkswagen Passat 1,8t "Familjesläden" (2003)
FLindgren
10 augusti 2014 · 5 089 Inlägg

När du skriver "en äldre" passat. Menar du då årsmodell -74 när första passaten rullade av linan eller nyare än så?
Och med ett högre et hamlar hjulet längre in så kanske tar emot bromsoket. Kolla om det finns 5mm till godo emot bromsoket.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
antoNoNE
10 augusti 2014 · 16 Inlägg

FLindgren skrev:
När du skriver "en äldre" passat. Menar du då årsmodell -74 när första passaten rullade av linan eller nyare än så?
Och med ett högre et hamlar hjulet längre in så kanske tar emot bromsoket. Kolla om det finns 5mm till godo emot bromsoket.

ojj sorry , har en 03a alltså 3bg modellen, men med andra ord högre et "längre in" och lägre et längre ut mot skärmkanten ?!

Volkswagen Passat 1,8t "Familjesläden" (2003)
Stefan_N
10 augusti 2014 · 347 Inlägg

Hej!

Någon som vet om detta passar en Polo Gti 2012 om de är några problem med att få plats med de inåt?

http://www.willtheyfit.com/index.php?wi … 42#content

dettanamnvarledigt
19 oktober 2014 · 11 Inlägg

Hej! Har en bmw 520i 00a och även ett par gamla vinterdäck/fälg till en Volvo 740, bultmönstret ser likadant ut, men jag undrar om någon vet ifall det passar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang