Bilen drar tjuvström när den är avstängd

EPG Kärnkraftstomte
6 juli 2014 · 766 Inlägg

Jag har märkt att när jag låter bilen stå några dagar / nån vecka så är batteriet helt urladdat när jag kommer tillbaka.
Det märks genom att centrallåset inte låser upp alla dörrar utan enbart den dörren jag låser upp låses upp (gammal bil utan fjärrkontroll, måste öppna med nycklen med andra ord).

Från batteriet så går det två kablar, en 70mm^2 till startmotorn och en 6mm^2 till centralen. Jag testade att mäta med en strömtång på dessa båda och konstaterade att när allt är avstängt så flyter det cirka 0,3A genom 70-kvadratskabeln (har mätt både vid batteriet och vid startmotorn). Från startmotorn går det vidare två 10-kvadratare, kopplar jag ur den till generatorn så sjunker strömmen nån tiondels ampere.

Är det normalt att en avstängd bil drar så mycket ström?

Bör jag skaffa en huvudbrytare att sätta på den kabeln som matar startmotor/generator?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Drönirettab
6 juli 2014 · 21 761 Inlägg

300 mA är för mycket i en vanlig bil, då är någonting fel. Om bilen bara har ett vanligt larm och inte en massa extra elektronik så borde viloströmmen bara ligga på tex 20-30 mA.

Det skulle nog vara bra att göra om den där mätningen med en multimeter istället och få lite mer noggranna värden när du plockar bort kabeln till generatorn, jag litar inte riktigt på en tångamperemätare när det gäller så pass små strömmar och att man håller mätaren relativt nära batteriet.

Mätaren kan lätt visa felaktiga värden i närheten av ett batteri vid mätning av små strömmar, har egen erfarenhet av detta och har fått bekräftat av en elektriker att just likströmsmätning med strömtång är extra känsligt ur störningssynpunkt.

Jag tycker inte att du ska skaffa huvudströmbrytare i det här läget, det är bättre att försöka kolla upp om 300 mA är "normalt" för just din bil eller om det är för mycket. Visar det sig att du har prylar som behöver en del ström med bilen avstängd så kan du däremot fundera på huvudströmbrytare. smile

EPG Kärnkraftstomte
6 juli 2014 · 766 Inlägg

Jo jag har märkt att mätning med strömtång i likströmssammanhang är lite extra känsligt, speciellt vid såhär pass låga strömmar. Man måste liksom "hänga på" tången först, sen koppla bort minuspolen på batteriet, sen gå tillbaka och nolla instrumentet och sen koppla in jorden igen.

Problemet är att säkringen i min Fluke är gången och jag har inte lyckats att hitta någon med rätt storlek på jobbet. Annars så är ju detta det absolut bästa.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang