Hjälp! Montera elhiss i volvo 940 utan fördraget

VolvoJahveest
31 juli 2013 · 44 Inlägg

Tjenare! smile

Har skaffat mig elhissar runt om från en 940 -92 som ja tänkt sätta i min 940 -91 som inte har något fördraget alls.

Har kollat igenom de trådar som redan finns men ej fått riktigt svar på min fråga.

Har hela kabelhärvan som sitter i dörren + den stora svarta kontakten som sitter inne i bilen,

Så min fråga är vilka kablar ska ha plus ? vilka minus ? Vilka kablar ska dras från förarsidan till passagerarsidan för att kunna styra passagerarsidan från förarsidan, och likadant bak? + krävs det bara relä om de är auto-down ?

Lägg gärna upp bilder / elschema/  egna lösningar på detta smile

Tacksam för snabba svar smile   

Mvh Kevin:)

Senast redigerat av VolvoJahveest (31 juli 2013)

Volvo 855R "T-RÖD" (1996)
240bns
31 juli 2013 · 1 008 Inlägg

På en 91:a så ska det väl vara fördraget i bilens kabelmatta, dvs fram till kontaktstyckena som går till respektive dörr.
På de 7/940 jag eftermonterat på så har det bara varit att bytt dörrkablagen iaf.

VolvoJahveest
1 augusti 2013 · 44 Inlägg

240bns skrev:
På en 91:a så ska det väl vara fördraget i bilens kabelmatta, dvs fram till kontaktstyckena som går till respektive dörr.
På de 7/940 jag eftermonterat på så har det bara varit att bytt dörrkablagen iaf.

Okej men de kontaktstyckena ska väl sitta innanför plasten vid fötterna ?, för där har ja ingenting...... bara de lilla vita kontakten

Senast redigerat av VolvoJahveest (1 augusti 2013)

Volvo 855R "T-RÖD" (1996)
240bns
1 augusti 2013 · 1 008 Inlägg

Vit kontakt?  till framdörrarna skall det vara rektangulära svarta 2-radiga kontaktdon.
Det är samma typ av kontaktdon oavsett om man har elhissar/speglar eller utan, bara att de är mindre antal kablar istiftade i dörrens kablage.

Till bakdörrarna är det däremot en fyrkantig vit kontakt, samma där, bara att byta dörrkablagen.

VolvoJahveest
2 augusti 2013 · 44 Inlägg

240bns skrev:
Vit kontakt?  till framdörrarna skall det vara rektangulära svarta 2-radiga kontaktdon.
Det är samma typ av kontaktdon oavsett om man har elhissar/speglar eller utan, bara att de är mindre antal kablar istiftade i dörrens kablage.

Till bakdörrarna är det däremot en fyrkantig vit kontakt, samma där, bara att byta dörrkablagen.

Ja de är det på elhissarna ja köpt men hitta ingen sån i bilen, men ska kolla lite mer på det imorrn

Volvo 855R "T-RÖD" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 augusti 2013 · 13 736 Inlägg

91:an finns med och utan elhissar.

men rätt enkelt!

skaffa en kupe härva ta och klipp bort allt utom kablarna du ska använda alltså kontakterna och fram till sista anslutningspunkten.

har gjort så på 2st 740:isar använde dörrar från 96-98 940 och tog dito elsystem och klipte isär och sparade c-lås elspeglar elhissar och allt sånt kasta resten av elen sista gången jag gjorde det klippte jag rent elen på 30min

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
siiimooon Påstängd
3 augusti 2013 · 1 194 Inlägg

240bns skrev:
På en 91:a så ska det väl vara fördraget i bilens kabelmatta, dvs fram till kontaktstyckena som går till respektive dörr.
På de 7/940 jag eftermonterat på så har det bara varit att bytt dörrkablagen iaf.

Såå, om jag vill ha elhissar (Kanske elspeglar med..?) är det bara att dunka dit dörrar med det och koppla in kontakten?

seke3
3 juli 2014 · 32 Inlägg

Ursäkta trådlyft men jag har en -96 Volvo 945 och vill montera in elhissar. det är inte fördraget nånting men jag har allt kablage fram till de här boxarna är vid fötterna. räcker det eller måste boxarna bytas också? tänkte att det kanske saknas stift och annat helvette för att den inte såldes med varken elhissar eller elspeglar.

Det är elhissar till både fram och bakdörrar + elspeglar.

Tacksam för svar! smile

Henkix
3 juli 2014 · 6 737 Inlägg

seke3 skrev:
Ursäkta trådlyft men jag har en -96 Volvo 945 och vill montera in elhissar. det är inte fördraget nånting men jag har allt kablage fram till de här boxarna är vid fötterna. räcker det eller måste boxarna bytas också? tänkte att det kanske saknas stift och annat helvette för att den inte såldes med varken elhissar eller elspeglar.

Det är elhissar till både fram och bakdörrar + elspeglar.

Tacksam för svar! smile

jag eftermontera elhissar i min 744 (samma bröte på 940)
tog en hel bilder till min projekttråd när jag gjorde detta.
kolla här så finns lite info, kanske hjälper lite smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … &p=222

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
seke3
4 juli 2014 · 32 Inlägg

Henkix skrev:

seke3 skrev:
Ursäkta trådlyft men jag har en -96 Volvo 945 och vill montera in elhissar. det är inte fördraget nånting men jag har allt kablage fram till de här boxarna är vid fötterna. räcker det eller måste boxarna bytas också? tänkte att det kanske saknas stift och annat helvette för att den inte såldes med varken elhissar eller elspeglar.

Det är elhissar till både fram och bakdörrar + elspeglar.

Tacksam för svar! smile

jag eftermontera elhissar i min 744 (samma bröte på 940)
tog en hel bilder till min projekttråd när jag gjorde detta.
kolla här så finns lite info, kanske hjälper lite smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … &p=222

tjao du gjorde en helt egen dragning, jag funderar mer på om man kan montera in kabelstammen från en 945 med elhissar till en 945 utan elhissar årsmodell -96 utan att behöva byta boxarna nere vid fötterna smile såg riktigt fint ut det du gjorde!

Senast redigerat av seke3 (4 juli 2014)

sweeken
4 juli 2014 · 338 Inlägg

När jag kopplade in elhissarna i 740n, kopplade jag plus på centrallåset (eller om det var belysningen längst bak på dörren?) sen jordade i dörren, kanske inte speciellt seriöst men funkar fint fortfarande, (jag fick testa sig fram till vilka kablar man skulle andvända).
Vill du styra högersida från förarsidan får du dra någon kabel imellan.

Henkix
4 juli 2014 · 6 737 Inlägg

seke3 skrev:

Henkix skrev:

seke3 skrev:
Ursäkta trådlyft men jag har en -96 Volvo 945 och vill montera in elhissar. det är inte fördraget nånting men jag har allt kablage fram till de här boxarna är vid fötterna. räcker det eller måste boxarna bytas också? tänkte att det kanske saknas stift och annat helvette för att den inte såldes med varken elhissar eller elspeglar.

Det är elhissar till både fram och bakdörrar + elspeglar.

Tacksam för svar! smile

jag eftermontera elhissar i min 744 (samma bröte på 940)
tog en hel bilder till min projekttråd när jag gjorde detta.
kolla här så finns lite info, kanske hjälper lite smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … &p=222

tjao du gjorde en helt egen dragning, jag funderar mer på om man kan montera in kabelstammen från en 945 med elhissar till en 945 utan elhissar årsmodell -96 utan att behöva byta boxarna nere vid fötterna smile såg riktigt fint ut det du gjorde!

egen dragning? var nog bara strömförsörjningen till hissarna som vart egendraget, själva härvan till hissarna plockade jag från samma bil jag tog allt från wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
seke3
6 juli 2014 · 32 Inlägg

själva frågan jag har är ifall det är samma boxar i en volvo 940 som är utan elhissar som i en volvo 940 med elhissar. Tänkte isånnafall antingen ta loss kablarna som går till dörrarna från kabelhärvan till elhissar och sedan montera in stiften i den här huvudkontakten som går in i boxen eller dra ut all kabelhärva och sen ersätta med kabelhärvan med elhissarna. sen ifall det inte finns relän som är kopplad till elhissar i den här säkringslådan så får jag väll flytta över det från donatorn med elhissar till den som är utan. men är det ingen som kan svaret, ifall det är samma boxar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang