Väldigt underligt fel Baslåda/slutsteg

Sandegren
24 juni 2014 · 309 Inlägg

Hej, har under väldigt lång tid ett riktigt irriterande problem jag ännu inte lyckats lösa.

Köpte förra sommaren ett nytt baspaket på brl. Gas alpha monblock600 +Gas alpha 2 x 12". Och fick efter ett par månader konstiga problem.

Bilen används nästan uteslutet endast vid långfärder då jag pendlar. Sträckan jag kör ligger på strax över 4mil. Efter ungefär 2,5-3 mil slutar basen att spela. Detta händer alltid ungefär vid samma körd sträcka och tycks inte bero på om jag spelar högt eller lågt. Oftast blir det då helt tyst för att ibland komma tillbaka någon sekund. När jag senare kommer in i stan kan det komma tillbaka lite då och då, för att sedan komma helt tillbaka när jag skall parkera bilen.

Svårt att hitta felet då bilen i princip alltid är på motorvägen då det här sker. Lyckades iallafall hinna bak och kolla igår, steget lyser grönt trots att basarna inte spelar. Jag har tidigare bytt lågnivån 2 gånger utan att lösa problemet.

Kan det vara glapp på något annat ställe? Inbillar mig att när jag släpper av på hastigheten så kommer det oftast tillbaka, t.ex när jag kört 100km och saktar sedan ner till stadstrafik, men det är lite olika.

Har tidigare fått råd om att det kan vara för lite ström, men har mätt och det ser bra ut. Om det skulle vara dålig kräm borde jag spelat sönder högtalarna då jag åkt runt så här i flera månader?

Alla tips är uppskattade!

DusanMandick Random Hero
24 juni 2014 · 4 047 Inlägg

dålig lödning någonstans som ger glappkontakt när det blir varmt och "fixar sig självt" när de svalnar.

lite som ett xbox med rrod haha!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Sandegren
26 juni 2014 · 309 Inlägg

DusanMandick skrev:
dålig lödning någonstans som ger glappkontakt när det blir varmt och "fixar sig självt" när de svalnar.

lite som ett xbox med rrod haha!

Haha ja det låter faktiskt troligt med tanke på hur det beter sig!

När jag köpte paketet så glappade basarna, fick det då fixat av brl. Mycket möjligt att det är något mer skit med det då, förmodligen steget nu då. (Börjar få riktigt dåligt förtroende för GAS)

Är det troligast att detta är i steget eller basarna? Vart börjar jag felsöka?

Fjong
26 juni 2014 · 1 494 Inlägg

Inte helt säker på vad problemet kan vara, slutsteget kanske inte är riktigt hundra å slutar spela när det blir varmt elr nått som Dusan va inne på :o I min bil så slutade basarna också spela för att sedan hoppa igång igen (dock oregelbundet) och det berodde på dålig jord :o
Åk in till BRL om du har möjlighet å låt dom kolla på det.

Å du borde inte döma GAS efter deras billigaste grejer wink

Sandegren
26 juni 2014 · 309 Inlägg

Fjong skrev:
Inte helt säker på vad problemet kan vara, slutsteget kanske inte är riktigt hundra å slutar spela när det blir varmt elr nått som Dusan va inne på :o I min bil så slutade basarna också spela för att sedan hoppa igång igen (dock oregelbundet) och det berodde på dålig jord :o
Åk in till BRL om du har möjlighet å låt dom kolla på det.

Å du borde inte döma GAS efter deras billigaste grejer wink

okejokej! smile ja, jag skall åka till BRL och höra med dem. Måste bara hitta kvittot först tongue

Sandegren
10 juli 2014 · 309 Inlägg

Nu har steget vart inlämnat på BRL. de hittade inget fel och kunde spela med det i 1,4h. Men i bilen blir basarna tyst efter ca 15min. De kunde inte hjälpa till mer men tipsade om att kolla så att de hade kopplat basarna rätt. Har gjort det och hittar inget fel där heller. Vad F*N kan vara fel? tips uppskattas! big_smile

Drönirettab
10 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Testa att koppla in en extern ljudkälla i steget istället för stereon, tex mp3 eller annat. Fungerar det med en sån så verkar stereon bråka med dig. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang