Bromsar Volvo 850

-Henkie-
10 juli 2014 · 43 Inlägg

God kväll garaget!

Ska fixa ordning bromsarna på min Volvo 850 (5 bultar).

Montera loss hela kalaset som skiva, handbromsbackar, fjädrar etc.
Monterade sedan det nya.. Problemet är att jag har både den spänningsanordningen vid bromsen samt skruven bak vid handbromsen lösa men nya skivan vill inte gå på. Är som att det är spännt fast det inte är det.

Sakerna är från biltema.

Bifogar en bild på kalaset:

http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/856/rjap.jpg

Någon som har en aning vad som kan vara fel?

Mvh

jocke_gronberg
10 juli 2014 · 4 586 Inlägg

Säkert fått tag i fel backar med för stor diameter. Inte helt ovanligt att det ligger fel saker på hyllorna

Köp volvo original dom har rätt mått och din handbroms kommer att ta flera år framåt. Många får aldrig handbromsen att ha tillräckligt med biltema backar

Ifall du har nya backar med rätt storlek så ska skivan gå på lätt

Senast redigerat av jocke_gronberg (10 juli 2014)

JoacimW Ung&Dum
10 juli 2014 · 430 Inlägg

på med handbromsbackarna , sen justerskruven får du skruva in till max så att backarna sitter relativt lös sen på med skivan och hitta justeringshålet och med hjälp av en mejsel så får du skruva ut justerskruven så backarna spänner åt sig , hoppas du hajjar

In hoc signo vinces
jocke_gronberg
10 juli 2014 · 4 586 Inlägg

CurvaN skrev:
på med handbromsbackarna , sen justerskruven får du skruva in till max så att backarna sitter relativt lös sen på med skivan och hitta justeringshålet och med hjälp av en mejsel så får du skruva ut justerskruven så backarna spänner åt sig , hoppas du hajjar

problemet är ju att han inte får på bromsskivan när den är inskruvad till max

JoacimW Ung&Dum
10 juli 2014 · 430 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

CurvaN skrev:
på med handbromsbackarna , sen justerskruven får du skruva in till max så att backarna sitter relativt lös sen på med skivan och hitta justeringshålet och med hjälp av en mejsel så får du skruva ut justerskruven så backarna spänner åt sig , hoppas du hajjar

problemet är ju att han inte får på bromsskivan när den är inskruvad till max

missa det ! Dubbelkolla så allt ser rätt ut med fjädrar osv

In hoc signo vinces
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Kan nästan ta gift på att det är backarnas fel. Har köpt Biltemabackar för första och sista gången till s80 99. Trodde det va en myt att detär fel radie på dom men det är tyvärr så jävla illa...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
jocke_gronberg
11 juli 2014 · 4 586 Inlägg

DiwraZ skrev:
Kan nästan ta gift på att det är backarnas fel. Har köpt Biltemabackar för första och sista gången till s80 99. Trodde det va en myt att detär fel radie på dom men det är tyvärr så jävla illa...

Har hört samma sak ifrån en bilverkstad.

Köpte volvo original passar klockrent

Senast redigerat av jocke_gronberg (11 juli 2014)

turbodeath
11 juli 2014 · 2 452 Inlägg

tyvär så är biltema backarna lite större mot volvo orginal,lägg dom mot varnadra så får du se att det skiljer lite en del....har själv haft det problemet på folk som man hjälpt o byta....

döden kommer tillbaka
Severin
11 juli 2014 · 1 587 Inlägg

Jag står inför samma sak, ska byta backarna och alla fjädrar, mina grejer är beställda från Vparts, hoppas dom passar ! big_smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
11 juli 2014 · 3 730 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

DiwraZ skrev:
Kan nästan ta gift på att det är backarnas fel. Har köpt Biltemabackar för första och sista gången till s80 99. Trodde det va en myt att detär fel radie på dom men det är tyvärr så jävla illa...

Har hört samma sak ifrån en bilverkstad.

Köpte volvo original passar klockrent

Autoexpertens funkar oxå kanon. Biltemas skivor är det ju inget fel på...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
strandberg31
13 juli 2014 · 2 419 Inlägg

De passar sämre på typ s60,80 och v70n kan va ett helvete med org delar med!! Så i de fallet är inte biltema nått dåligt!

Saker på ett bakarna sitter rätt upp och ner liksom? :-)

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
-Henkie-
13 juli 2014 · 43 Inlägg

Jorå har löst det backarna satt lite snett bara.  Dålig konstruktion detta tycker jag, tacka gud vet jag min gamla Audi 80 där handbromsfunktionen satt i oket smile

Bara hålla tummarna att det går igenom besiktningen nurå.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang