Volvo 940-92 problem efter motorbyte b230fb till fk

Volvo740pwr
7 juli 2014 · 21 Inlägg

Hej!
Nu har jag brottats med det här felet i ett år, och börjar lessna.  Är ute efter seriösa tips och tricks. 
Jag har en volvo 945 gl- 92. Den stoppade jag i en b230fk från en 940-96 komplett med lambdasond, avgas, boxar, m90 mm. Alltså allt. (Reggad givetvis)

Lmm kabeln är förlängd och spridarmotstånd är inlödda,  det är det som är gjort i elsystem väg.

(Motorn gick kanon i den gamla bilen, körde den ett tag innan jag skifta, och köpte den av en pensionär som ägt den sen ny, 20 000 mil)

Till och från tappar den all kraft när man kör. Kan komma efter 10 meter eller 10 mil. När man kör så är det precis som pumpen stannar (det gör den nog också) lägger sig på under 500 rpm samt strävar mot att dö. Ger man den gas så är det precis som att den går på 3 cylindrar,  och svarar trögt på gasen. Händer istortsett alltid på raka plana vägar i högre hastigheter, aldrig på grusväg.
Har bytt och testat hur mycket som helst.
bytt bränslepump
testat olika bränsle samt tändboxar
Lött om lmm kablarna
Testat olika lmm
Bytt lambdasond
Kollat de flesta jordpunkterna
Testat olika bränslepump relän
Haft ur hela säkringslådan och kollat kabelskor
"Ryckt" lite i hela kabelhärvan med bilen igång för att kolla glapp
mm mm

någon som vart med om liknande? Felkoden jag får är 1-2-1 dvs lmm ingen signal.

har gjort exakt likadant på kompisens bil med exakt samma kabel för förlängning av lmm.  Han har inga problem. Förlängt lmm kabeln med dragkrokskabel 7 polig och skippat en sladd bara.

Alla tips är välkomna!
Mvh

Slå på Blåljusen...
...Om du vill Rejsa :)
Volvo 945 "Ella" (1992)
Volvo740pwr
11 juli 2014 · 21 Inlägg

Ingen som har någon ide??

Slå på Blåljusen...
...Om du vill Rejsa :)
Volvo 945 "Ella" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 juli 2014 · 13 736 Inlägg

har du testat att göra om kabeln igen?
tänker om det glappar lite.  hur har du gjort med förlängningen skarvad eller lödd?
och om du gjort någon skillnad på din polares bil.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Volvo740pwr
29 juli 2014 · 21 Inlägg

Japp har bytt kabel en gång. Samt lödat om det. Vi har använt samma kabel på båda bilarna. Gick igenom elschemat,  och endel sugare har 6 kablar till lmm medan turbo bara har 5. Den 6e kabeln går in i bränsleboxen. Så klippte bort kabeln som var över och det blev en markant skillnad!  Innan, i ett par dagar, gick det inte starta bilen. Den kortslöt bara, smällde bränslepumpssäkringen. Bytte pumprelä,  bränsleboxen,  lmm utan skillnad. Så klippte kabeln som sista försök. Nu har jag kört ca 30 mil efter detta, och den har stannat för mig en gång änsålänge. .

Slå på Blåljusen...
...Om du vill Rejsa :)
Volvo 945 "Ella" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang