Kabelarea vid montering av vattentempgivare?

breewski
29 juni 2014 · 10 Inlägg

Har monterat en vattentempmätare idag då jag inte litar på originalets nål som oftast stannar en bit innan mitten (normaltemp).

Men jag hade inte så mycket kabel hemma och använde därför en grov (2,5mm) jäkel till givaren. Tempmätaren går bara upp till 65 grader med varmkörd bil. Kan det bero på för grov kabel?

Eller ska jag reklamera mätaren?

Drönirettab
29 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Det borde inte bero på kabeln, den skickar väl bara spänningen vidare från givaren till mätaren så vitt jag vet. smile

Är du säker på att termostaten är okej?

breewski
4 juli 2014 · 10 Inlägg

Har bytt både mätare och givare idag. Med samma resultat.

Termostaten bytte jag i höstas. Kanske ska prova och byta det ändå?

Drönirettab
4 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Minns du om bilens ordinarie tempmätare visade lika låg temp precis när du hade bytt termostaten?

Termostaten kan ju vara dålig fastän den är ganska ny. smile

Magnum1965
4 juli 2014 · 217 Inlägg

Kontrollera att givaren är ordentligt jordad. Har du satt dit den med gängtape eller nåt annat tätningsmedel? Då är det inte säkert att det blir ordentlig kontakt i godset i motorn.

Gäller det din Cadillac? Kontrollera då jordkabel mellan motor/chassi/batteri. Inte ovanligt att det är ruttet. Och det påverkar ju i sin tur detta.

Dra tillfälligt en jordkabel direkt från batteriet till gängorna på givaren. Blir det bättre då?

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
breewski
10 juli 2014 · 10 Inlägg

Har inte gängtape på givaren. Har dessutom provat att jorda den direkt till minus på batteriet. Givaren sitter i ett aluminiumrör på kylarslangen, med en egen jordkabel. Ska undersöka hur jordflätor mm ser ut. Tack för tipset!

Magnum1965
11 juli 2014 · 217 Inlägg

Kom på en sak till. Lite jobbigare dock.

Plocka loss givaren och ha den i kokande vatten, fast fortsatt inkopplad i bilen om du är med på vad jag menar. Då vet du för det första att vattnet den ska mäta är just 100 grader.

Stämmer det sedan med mätaren? Om inte, kanske fel på givaren OCH/ELLER mätaren. Sedan kan det ju vara så, att det inte spelar så stor roll vad det visar, huvudsaken är ju att DU vet vad det är för temp.

Har du givaren i en kastrull med vatten, låt inte givaren nudda kastrullens ytor, det kan tydligen bli fel värden då.

Meddela gärna hur det gick.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
lighter22
11 juli 2014 · 436 Inlägg

kan juh vara så också att bilen inte kommer upp I ordentlig temp.

it_mutt Avstängd
11 juli 2014 · 10 388 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Kom på en sak till. Lite jobbigare dock.

Plocka loss givaren och ha den i kokande vatten, fast fortsatt inkopplad i bilen om du är med på vad jag menar. Då vet du för det första att vattnet den ska mäta är just 100 grader.

Stämmer det sedan med mätaren? Om inte, kanske fel på givaren OCH/ELLER mätaren. Sedan kan det ju vara så, att det inte spelar så stor roll vad det visar, huvudsaken är ju att DU vet vad det är för temp.

Har du givaren i en kastrull med vatten, låt inte givaren nudda kastrullens ytor, det kan tydligen bli fel värden då.

Meddela gärna hur det gick.

Måste bara inflika en sak gällande kokande vatten; vatten kokar inte alltid vid 100c.

Kokningstemperaturen står i relation till lufttrycket. Har vi lågtryck (~980mb) så kokar vatten vid 99c, har vi däremot högtryck (~1050mb) så kokar vatten istället vid 101c. Som om det inte var nog har du dessutom olika temperaturer på olika ställen i kastrullen; närmare botten; högre temp osv. Sen har vi hela biten med kondensationskärnor (ex.vis salt). Saknas kondensationskärnor kan du få "superhett" vatten, dvs att vattnet inte börjar koka vid 100c, utan senare  (som underkylt regn, fast tvärt om...ehm...ja).

Så, att koka i en kastrull är alltså inget bra vis för att se hur bra en tempmätare stämmer. MEN, det är däremot ett bra sätt att få ett hum om huruvida den stämmer någorlunda, precis som du säger.

Senast redigerat av it_mutt (11 juli 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Magnum1965
11 juli 2014 · 217 Inlägg

Alldeles riktigt. Tom så triviala saker som höjd över havet spelar in tack vare detta.

Hade TS haft problem med sitt kärnkraftverk så kanske informationen om att vätskor beter sig olika under olika förhållanden varit relevant. I detta sammanhang tror jag kokande vatten i kastrull är ett fullgott felsökningsverktyg.

Hade det dessutom varit en original tempmätare till Cadillac vi pratat om så hade den nog varit graderad
Kallt-Lagom-För jävla varmt.

Är övertygad om att även moderna mätare (med analog visning) är lika "grova" (nåja) i sin indikering.

Så TS kan lugnt fortsätta felsökning med hjälp av kastrull eller motsvarande.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
it_mutt Avstängd
11 juli 2014 · 10 388 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Alldeles riktigt. Tom så triviala saker som höjd över havet spelar in tack vare detta.

Hade TS haft problem med sitt kärnkraftverk så kanske informationen om att vätskor beter sig olika under olika förhållanden varit relevant. I detta sammanhang tror jag kokande vatten i kastrull är ett fullgott felsökningsverktyg.

Hade det dessutom varit en original tempmätare till Cadillac vi pratat om så hade den nog varit graderad
Kallt-Lagom-För jävla varmt.

Är övertygad om att även moderna mätare (med analog visning) är lika "grova" (nåja) i sin indikering.

Så TS kan lugnt fortsätta felsökning med hjälp av kastrull eller motsvarande.

Jag sa ju det...men iaf.

Det jag motsatte mig var helt enkelt ditt påstående att man -vet- att vattnet håller 100 grader, vilket inte behöver stämma.

Senast redigerat av it_mutt (11 juli 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Magnum1965
11 juli 2014 · 217 Inlägg

Noterar

Upplys mig gärna hur mycket det skiljer i temperatur på olika ställen i en kastrull av "normalstorlek". En med just kokande vatten. Säg mellan 1 till 10 L. Finns naturligtvis mindre och större. Här förutsätter vi då en vanlig öppen kastrull eftersom det blir jobbigt med kablarna till givaren om vi använder tryckkokare. Och 0 meter över havet eftersom det också har betydelse.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
it_mutt Avstängd
11 juli 2014 · 10 388 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Noterar

Upplys mig gärna hur mycket det skiljer i temperatur på olika ställen i en kastrull av "normalstorlek". En med just kokande vatten. Säg mellan 1 till 10 L. Finns naturligtvis mindre och större. Här förutsätter vi då en vanlig öppen kastrull eftersom det blir jobbigt med kablarna till givaren om vi använder tryckkokare. Och 0 meter över havet eftersom det också har betydelse.

Höjden över havet har ingen betydelse alls då jag redan påpekat biten med hög/lågtryck, vilket då gör att du får räkna in vilket lufttryck som råder just precis då.

Man skulle kunna ta det genomsnittliga lufttrycket vid havsytan; 1013,25mbar, men sen har vi det faktum att genomsnittliga lufttrycket är inte detsamma över hela jordklotet. Detta i sin tur pga jordrotationen, temperaturskillnad mellan ekvatorn/polerna osv osv.

Så, det får till en exakt platsangivelse, en exakt dag och ett exakt lufttryck för stunden. Som om inte det var nog behöver man dessutom veta hur det är med kondensationskärnorna i vattnet som används.

För jodå, kan du tramsa, så kan jag.

Du missar fortfarande att jag inte säger emot huruvida det är ett vettigt sätt att få koll på om tempgivaren fungerar eller inte. Det verkar snarare som att du inte kan ta att du har fel i att vatten som kokar -har- en temp på, som i en absolut sanning, 100c.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Magnum1965
11 juli 2014 · 217 Inlägg

Klart jag kan tramsa, du började ju.

Du missar hela idén med frågeställningen, nämligen att hjälpa TS framåt i sin felsökning. OM du anser att det är viktigt att det är bevisat 100 grader celcius vid felsökningen, då får du väl också hjälpa TS (och mig) att komma närmare sanningen.

Annars vet jag inte riktigt vad ditt första inlägg skulle tjäna till?

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
breewski
14 juli 2014 · 10 Inlägg

Tack för tramset! ; )

Bytte jordfläta och monterade även en extra jordkabel mellan jord och - på batteriet. Ingen skillnad.

Ska prova att byta termostat när jag kommer hem från semestern nästa vecka. Återkommer med resultatet.

zzr94092
14 juli 2014 · 4 383 Inlägg

Magnum1965  "Kallt-Lagom-För jävla varmt. "haha,amerikansk high Tech... fan,nya volvo har inte ens tempmätare...

Magnum1965
14 juli 2014 · 217 Inlägg

Breewski, har skickat dig ett litet PM.

zzr94092... Ingen mätare alls? Var är vi på väg...

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
breewski
28 juli 2014 · 10 Inlägg

Har bytt termostat. Det som satt i var nog ett 72-graders, mycket mindre i "kroppen"  än det nya 92-graders. Nu går den upp till ca 85 grader. Misstänker att de sista 5 graderna beror på att värmeventilen är trasig och öppen hela tiden. Lite onödigt kanske i denna hetta.

Magnum1965
28 juli 2014 · 217 Inlägg

Så har du mer koll på det hela?

Härligt i så fall.

Skönt att ha lite värme i bilen, det är ju lite bistert ute :-)

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
breewski
28 juli 2014 · 10 Inlägg

Jo,jag slipper frysa...  ; )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang