Batterier

txh
13 juli 2014 · 45 Inlägg

hej!

Installerade nyligen nytt ljud i min bil, dock så ansåg brl att jag behövde köpa ett nytt batteri pga störningar och att batteriet knappt orkade starta bilen efter ett tag. Min fråga är nu, vad för batteri är värt att köpa? Funkar biltemas batterier eller ska man köpa något bättre? smile

Mvh

txh
13 juli 2014 · 45 Inlägg

Kan tillägga vad jag har för utrustning i bilen

Bil: Volvo s60

Huvudenhet: Pioneer Avh-x2600bt
Framsystem: Hertz hsk165.4
Bas: Dls RW12i
Slutsteg: Hertz Hcp 5D (bryggkopplat till två kanaler för framsystemet plus en kanal för sub)

Senast redigerat av txh (13 juli 2014)

Drönirettab
13 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Biltemas batterier har testats av en del och verkar fungera tillräckligt bra iaf, deras silverfärgade modeller tål djupa urladdningar bättre än de "vanliga" modellerna så vitt jag vet.

Kolla upp hur stort batteri som får plats där ordinarie batteriet sitter och välj gärna så stort som får plats. Enligt batteritabell hos Tudor verkar det sitta 64-85 Ah batteri beroende på vilken S60 det gäller (bensin eller diesel), men ofta kan batteriplatsen vara lika stor på både bensin/diesel och därför tycker jag det är lämpligt att välja det största som får plats. smile

txh
13 juli 2014 · 45 Inlägg

Okej tack så mycket för ditt svar! Finns en liten klack nertill som man kan justera efter batteriets storlek, så det får plats en ganska så mycket större batteri än original smile Blir det någon skillnad rent ljudmässigt av ett bättre batteri? att basen känns rappare osv? annars lutar det åt att införskaffa ett nytt batteri från biltema!

Drönirettab
13 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Ett bättre batteri orkar hålla mer stabil spänning när anläggningen drar mycket ström, då får slutsteget bättre förutsättningar att ge ut rent ljud och basen kan även bli rappare (mindre "grötigt" ljud) . smile

txh
13 juli 2014 · 45 Inlägg

Antar att den drar mycket ström när man drar på lite? spelar mestadels på lagom hög volym (inte så man får tinnitus), tycker du det är värt för mig med ett bättre batteri eller ska jag gå på biltema? smile

Drönirettab
13 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Jag har själv inte provat batterier från Biltema och kan bara utgå ifrån vad jag har läst i diverse trådar. Biltema har ju även AGM-batterier som folk har använt utan bekymmer, de batterierna borde kunna anses som vettiga enligt mig. smile

txh
13 juli 2014 · 45 Inlägg

Okej, tror jag ska åka dit och kola lite vad som finns smile tack så mycket för hjälpen, man får alltid bra svar av dig!

Jockk3
14 juli 2014 · 1 426 Inlägg

hade valt agm batterier från biltema har funkat utmärkt för mig smile
annars kanske 4power har nåt batteri ?
http://www.pmshopen.se/batterier-laddar … erier/1065

valstadkillen
15 juli 2014 · 1 523 Inlägg

skulle köpt 2 batterier.. en fram o en bak

Peugeot 207 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang