Hjälp mig hitta mina glapp/vibrationer i bilen!

Extrazz En 5a är Livet.
8 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Tja.

Någon vänlig person I Jönköping / området som kanske kan hjälpa mig undersöka min Gröne var vibrationerna eller glappen finns i min bil. Det är svårt att rycka och slita samtidigt som man ska se och höra vad det är som rör på sig. Att Byta del för del börjar bli dyrt.

Har tillgång till lift.

//Martin

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Catoxxo
8 maj 2014 · 324 Inlägg

Om du beskriver hur glappen är (sidleds, upponer eller vad?) och hur det känns i bilen så kan vi nog hjälpa dig en bra bit på traven.
Har tyvärr lite väl långt att åka.

Extrazz En 5a är Livet.
9 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Köpte bil. med vintersulor. Slängde på sommarsulor och motionerade bromsar.
Fick vibrationer. Märktes inte alls utan först i 100km/h.  Kollade överdäcken och balanserade om. Skiftaat runt däcken. testat med vintersulor och ett par andra fälgar. Samma sak.
bytt ok runtom. Skivor fram. backar bak. Spända eller släppta.
Bytt Lager V Bak. (skivan slog mot beläggen. Testade en annan skiva och samma sak där) med nya lagret står skivan stil.
bytt länkarm V fram (Var inte där när jag bytte däck så det är inte det.)
Bytt Styrväxel och bägge styrleder. helt nya.

Det är som att bilen avlastar när man gör högersväng så jag tror att det är höger fram som bråkar. Fast det är svårt att känna och bara något man få för sig kanske? Känns ibland som att det är värst på tidiga morgnar eller när bilen är kall.
Jag ser som sagt inte om stabilisatorstagen är slut eller om länkarmen glappar. Har bänt med kofot utan att se.
Jag har kört utan stabilisator stag på en annan bil så det kan omöjligt ge dessa vibrationer jag har.

Topplagringen ser lite kass ut.Men de borde bara leva jäkel och slå om sig. Vilket de inte gör.
fjädersätet är svårt att se. Bode dock inte vara det häller.

De två bussningarna mellan kaross och multilink har sett sina bättre dar vet jag.
Momentstaget undre  till motor/låda är på G.  Har kört en bil med kassa motorbussningar och oroligare bil eller hoppa fram när man växlar är svårt att ta miste så det är inte det.


Rycker jag i hjulen fram så kan jag ibland tycka att jag har ett glapp vänster/höger men jag ser inte var! Det är svårt att hitta det då man står på fel sida tongue  Stödlagret till växellådan / Höger hjul tycker jag mig gör oljud men hur dessa ska låta eller kugghjulsknacket får låta vet jag inte häller.

Lagren fram är ju en möjlighet men isf borde bilen låta tycker man och ge vibrationer i fjädern tycker man.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Catoxxo
9 maj 2014 · 324 Inlägg

Känns som att du testat rätt mycket.
Har du gjort någon hjulinställning eller liknande, med tanke på styrledsbytet?

Glapp i drivaxel? Vanligt att höger drivaxel glappar på 850. Stödlagret kan ge vibrationer, men tycker lagret borde vina rätt bra med då. hmm

Slår det i hela karossen konstant i 100kmh, slår det i ratten, pedalen, eller exakt var slår det?

Extrazz En 5a är Livet.
9 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Hjulinställning är gjord med styrväxelbytet.

Inget i pedaler eller vid gassläpp eller oavsett varvtal. Den har börjat dra till vänster. Något den inte gjorde innan. kan iofs ha att göra med att jag bytte länkarmen iofs.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
17 juli 2014 · 179 Inlägg

av egen erfarenhet så är det för mesta höger drivaxel som har stödlager som går åt helvete.. min vectra med saab snurra vibrerade som fan runt hundra... när körde normalt.. när jag bromsade eller gasade så försvann det.. hade också bytt det mesta sen kollade jag höger drivaxel och det glappade rätt mycket där faktiskt.. bytte höger sida och det blev mycket bättre men lite vibrationer är kvar.. får skylla mig själv lite då jag köpte en beggad drivaxel med lager.. med det är ett bra tips iaf.

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
Miniblock
18 juli 2014 · 196 Inlägg

Låter som att du behöver göra en skevhetskontroll utav både däck & fälg, eventuellt får man göra en matchning, åk in till någon däckverkstad som har en däckbalanseringsmaskin som kan kolla skevhet.

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang