Volvo 740 - 90 Ingen tomgång när motorn är kall

Kattkatt
18 juli 2014 · 54 Inlägg

Som topic lyder. När Volvon stått över natten så har den ingen tomgång när jag ska iväg på morgonen. Försöker åka iväg ändå, och då "skuttar" den och "hoppar" fram dom första 400 meterna. Sen går den som den ska igen och tomgången fungerar.

Problemet började igår när bilen dog efter att jag körde på starten första gången. Har aldrig hänt tidigare. Gick på efter andra försöket.

Har märkt lite senaste veckan att bilen ""hoppar" till när jag kört över farthinder ibland. Händer inte varje gång. Låter ju som ett glapp. Men vart? Och är det relaterat till den försvunna tomgången när bilen är kall?

Sökte lite på den här sidan och google. Men det folk har haft problem med är dålig tomgång. Vilket dom har åtgärdat med byte av lambdasond.
Men mitt problem är ju att jag ingen tomgång alls har vid kallstart. När bilen är varm så går den som ska. Förutom när jag åker över farthinder ibland.

Någon som vill hjälpa mig?

Henkix
18 juli 2014 · 6 737 Inlägg

du kan ju börja med att kolla felkoder wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Kattkatt
18 juli 2014 · 54 Inlägg

Henkix skrev:
du kan ju börja med att kolla felkoder wink

Felkoder? Finns det sånt på en sådan gammal bil? Vart sitter den grejen och hur gör jag? smile

Henkix
18 juli 2014 · 6 737 Inlägg

javisst finns det. googla på "kolla felkoder 740" så kommer du hitta hur man gör tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Kattkatt
18 juli 2014 · 54 Inlägg

Okey.

Bränslesystem 1 - 1 - 1

Tändsystem 2 - 1 - 4

Enligt tabellen så ska det alltså vara Impulsgivarsignal.

Vad betyder detta?

Kattkatt
18 juli 2014 · 54 Inlägg

Jag tror att jag hittat impulsgivaren. Den satt bakom motorn i motorrummet (närmast mitten, passageraren fram) Själva kontaken. Och följer man den kontakten så går den ned bakom motorn. Kollat båda ändarna och dom satt ordentigt. (tyckte jag iallafall)
Läste om en annan användare som hade problem med att sin satt lös. Visserligen så startade hans inte alls. Det hade förklarat varför min bil "hoppar" när jag kör över farthinder ibland.

Men nu satt den ju okey, enligt mig.

Visst borde man kanske köpa en ny, om det är den det är fel på.
Men jag har galet dåligt med pengar för tillfället. Så kanske ett snabbt besök på skroten går i stället?
Vad bör jag tänka på om jag ska skaffa en ny impulsgivare till bilen?
Det är en Volvo 740 GL årsmodell 1990. 5 växlad manuell låda och bensindriven.

Kattkatt
18 juli 2014 · 54 Inlägg

Nu blir jag förvirrad. Hittade denna tråd:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=902207

Där hittar jag min felkod 2 - 1 - 4 Tändning och det står: Fel i Varvtalsgivare.

Det är ju helt annorlunda mot vad denna tråd talar för:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p4064555

Där min felkod alltså bör betyda Impulsgivarsignal

Vad är riktigt?

Kattkatt
18 juli 2014 · 54 Inlägg

Hittade denna tråd. Efter en timmes sökning så är det denna kille som kommer närmast mitt problem. Kolla slutet i hans tråd.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;t=102925

Givetvis så slutar han skriva och man får aldrig reda på vad problemet ligger.

Henkix
18 juli 2014 · 6 737 Inlägg

impulsivare och varvtalsgivare e samma sak på din bil. den sitter precis bakom motorn under fördelaren. en vän hade problem med sin 740 som hoppade när han körde på ojämnheter/farthinder. på hans bil var det impulsgivaren som satt löst.

om du ska byta den så kan det ibland vara lite jävligt då den oftast ärgat fast i fästet den sitter i. försöker man rycka dän skiten så kan fästet gå av o för o bytta fästet måste man plocka dän växellådan. tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Kattkatt
18 juli 2014 · 54 Inlägg

Henkix skrev:
impulsivare och varvtalsgivare e samma sak på din bil. den sitter precis bakom motorn under fördelaren. en vän hade problem med sin 740 som hoppade när han körde på ojämnheter/farthinder. på hans bil var det impulsgivaren som satt löst.

om du ska byta den så kan det ibland vara lite jävligt då den oftast ärgat fast i fästet den sitter i. försöker man rycka dän skiten så kan fästet gå av o för o bytta fästet måste man plocka dän växellådan. tongue

Hmmm... Låter som det kan  bli en del  jobb hmm Några bra tips på hur man kan göra för att få bort den utan att göra sönder den?
Men den kabeln som satt löst. Är det stickkontakten du menar då? Eller menar du den som går in i motorn? Hur kan impulsgivaren sitta löst tänker jag. Fast den kanske kan sitta löst innanför motorn? Så man får skruva ur den för att kunna åtgärda det?

Vad jag fattar för så ska bilen gå dåligt på tomgång när den är varm när det är impulsgivaren. Men kan det lika gärna vara tvärt om?

Henkix
19 juli 2014 · 6 737 Inlägg

Kattkatt skrev:

Henkix skrev:
impulsivare och varvtalsgivare e samma sak på din bil. den sitter precis bakom motorn under fördelaren. en vän hade problem med sin 740 som hoppade när han körde på ojämnheter/farthinder. på hans bil var det impulsgivaren som satt löst.

om du ska byta den så kan det ibland vara lite jävligt då den oftast ärgat fast i fästet den sitter i. försöker man rycka dän skiten så kan fästet gå av o för o bytta fästet måste man plocka dän växellådan. tongue

Hmmm... Låter som det kan  bli en del  jobb hmm Några bra tips på hur man kan göra för att få bort den utan att göra sönder den?
Men den kabeln som satt löst. Är det stickkontakten du menar då? Eller menar du den som går in i motorn? Hur kan impulsgivaren sitta löst tänker jag. Fast den kanske kan sitta löst innanför motorn? Så man får skruva ur den för att kunna åtgärda det?

Vad jag fattar för så ska bilen gå dåligt på tomgång när den är varm när det är impulsgivaren. Men kan det lika gärna vara tvärt om?

de e bara försöka dra/lirka loss den. i bästa fall lossnar den utan problem o i värsta så går fästet sönder.
jag menar att givaren kan sitta löst i sitt fäste.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang