Motorfäste lossnade

Jokabsson
19 juli 2014 · 1 175 Inlägg

Har haft min Audi A3 '00 i ungefär en månad och igår dunkade det till under huven och motorn började ge ifrån sig ett skrikigt ljud. Öppnade huven och ser att motorn sitter helt snett. Det är ett fäste som har gett sig alltså. Någon som har råkat ut för detta eller möjligen vet hur jag ska gå tillväga? Jag såg inget när jag letade igenom lite hastigt, förmodligen är det alltså ett fäste långt ner.

Kan ej köra med bilen då det uppenbarligen skadar motorn.

Senast redigerat av Cracksoup (19 juli 2014)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
19 juli 2014 ·

Du får felsöka djupare än att leta igenom lite hastigt, då ska du se att du hittar vad som havererat.
Alternativt lyft bilen med domkraft, använd givetvis pallbock och kika underifrån om något syns.
Ficklampa rekommenderas.

Finns den lågmilade och allmänt fina backupbilen kvar?

Jokabsson
19 juli 2014 · 1 175 Inlägg

Evildan skrev:
Du får felsöka djupare än att leta igenom lite hastigt, då ska du se att du hittar vad som havererat.
Alternativt lyft bilen med domkraft, använd givetvis pallbock och kika underifrån om något syns.
Ficklampa rekommenderas.

Finns den lågmilade och allmänt fina backupbilen kvar?

Ja jag tänkte göra det i morgon eftersom jag inte haft tid förut.

Ja det gör den, men den är inte ett dugg lockande...

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
tonimakaroni
19 juli 2014 · 747 Inlägg

Inte så att bilen nyligen vart inne för kamremsbyte eller och dom kört in skruvarna snett i motorfästet så bara det hållt i sig men några få gängor som var kvar. Sen tillför lite vibrationer på det och tillslut släpper det.

Bara kolla som sagt serviceboken om den vart inne för kamremsbyte eller om kvitto på kopplingsbyte är gjort om det nu skulle hänga på andra sidan.

Mvh Toni

/ Toni Larsson
Jokabsson
19 juli 2014 · 1 175 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Inte så att bilen nyligen vart inne för kamremsbyte eller och dom kört in skruvarna snett i motorfästet så bara det hållt i sig men några få gängor som var kvar. Sen tillför lite vibrationer på det och tillslut släpper det.

Bara kolla som sagt serviceboken om den vart inne för kamremsbyte eller om kvitto på kopplingsbyte är gjort om det nu skulle hänga på andra sidan.

Mvh Toni

Kamremsbyte gjordes för ca 10 000 mil sedan så det skulle vara om förra ägaren varit där och skruvat av okänd anledning.

Senast redigerat av Cracksoup (19 juli 2014)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Jokabsson
24 juli 2014 · 1 175 Inlägg

Här kommer en uppdatering angående bilen. Bogserade den till en liten verkstad i utkanten av staden. Tydligen hade motorn ramlat ner på grund av att ett par bultar hoppat loss. Detta hade då gjort att sista bulten gick av. Detta hade i sin tur skadat motorfästet lite, vilket mekanikern sa att han ska svetsa. Det andra problemet var att kamremmen hade tagit skada. Som tur är skulle jag ändå byta kamremmen nästa år, så vi passar på att göra det nu i stället. Hela grejen landar på lite drygt 5000kr och jag kommer förmodligen kunna hämta bilen idag. Tyckte det var ett kanonpris.

Senast redigerat av Cracksoup (24 juli 2014)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juli 2014 · 13 729 Inlägg

låter som ett rätt vättigt pris om det är med delar och jobb...  hoppas dom gör ett bra jobb isånt fall glöm inte bort den verkstaden smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang