Flera batterier i 745 , tips på bästa lösning sökes! :-)

bosabengt
8 juli 2014 · 2 035 Inlägg

Jag märkte idag när jag skulle.börja med att sätta in ett nytt batteri i 745 an att batterihyllan är alldeles för liten för mitt 95ah batteri.

Det batteri som sitter där nu är ett 55ah. Så frågan är om jag ska ställa det på högkant men det verkar mest krångligt, lr?

Har ju tre st 95ah batterier å vill helst slippa köpa nya. Då kanske man kan ha ett nytt orgbatteri fram med skiljerelä och tre 95ah bak.

Men då blir det kanske tungt bak men det får man kanske leva med.
Vad för skiljerelä ska man ha isf?

Är det lönt att dra 50kvm kabel från främre batteriet till dem där bak med skiljerelä emellan? Lr skulle det räcka med tunnare kabel?

Mvh

Biljudsveteran sen 1984!
Drönirettab
9 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Vilka 95 Ah batterier gäller det?
Vilka fysiska innermått har botten på batterihyllan?

Det finns 95-100 Ah batterier som är 306 mm långa och 222-225 mm höga, kanske ett sånt får plats om du har tur. Jag har inte testat en massa olika skiljerelän, men exempelvis Autoleads PC4-30 (Nagares RL/180-12) är ett kraftigt relä som en del använder. Biltemas skiljerelä funkar nog också, har sett i trådar att en del använder ett sånt.

50 mm2 area verkar kanske överdimensionerat att ha mellan främre batteri och bakre batteribank, men jag skulle nog rekommendera en sån kabel ändå. smile

bosabengt
9 juli 2014 · 2 035 Inlägg

Det är två banner och ett tudor. Dem är ca 35 cm breda och batterihyllan är 32 tror jag.
Det batteriet som sitter i nu är ett biltemas 55ah.

Meningen var att kunna använda mig utav dem grejerna jag har.

Hur funkar ett skiljerelä? Vill ju att batterierna bak alltid ska vara laddade och hålla laddspänning men vill inte att det främre batteriet ska driva nåt annat än bilen.

Och hur stort skiljerelä ska man ha? Finns det någon fingervisning? Är det antingen skiljerelä lr likadana batterier som.gäller då?

Isf blir ju ett skiljerelä billigast. För synd att låta tre bra batterier stå, men dem väger ju en del.... :p ja jag är lite kluven ändå. Vad skulle dugöra?

Biljudsveteran sen 1984!
Drönirettab
10 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Huvudmeningen med ett skiljerelä är att separera startbatteriet från förbrukningsbatteriet, då kan man alltså säga att om du vill kunna spela en del med avslagen motor utan att riskera urdragning av främre batteriet så är skiljerelä nödvändigt.

Speciellt viktigt med någon typ av batteriseparering är när det främre batteriet är ett renodlat startbatteri eller om det främre batteriet har betydligt mindre kapacitet än förbrukningsbatterierna. Spelar man sällan med avslagen motor eller att alla batterier underhållsladdas emellanåt så är det inte absolut nödvändigt med skiljerelä, även om det främre batteriet har mindre kapacitet än förbrukningsbatterierna.

Jag tycker nog att ett skiljerelä gärna kan tåla åtminstone 80-100 A kontinuerligt, då borde man kunna lita på att det håller ett längre tag. Men min egen erfarenhet av skiljerelä är tyvärr inte stor, därför kan jag inte ge tvärsäkra råd. smile

bosabengt
11 juli 2014 · 2 035 Inlägg

Vet att du och andra alltid förespråkar likadana batterier. Därför tänkte jag på skiljerelä.

Batteriet som sitter i bilen nu verkar vara rätt dåligt då det räcker att ha några dörrar öppna i cirkus tio min en kvart för att inte kunna starta bilen. Men batteriet håller ändå spänning och kan starta bilen dan efter.

Om du tycker att jag kan testa utan skiljerelä så gör jag det. Ett nytt batteri fram kommer ändå inhandlas snart.

Finns det någon FAQ kring skiljerelä??

Laddar gen ALLA batterier även om man har skiljerelä?

Tar slutsteg någon ström från främre batteriet om man har skiljerelä?

Biljudsveteran sen 1984!
Drönirettab
11 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Ett skiljerelä eller batteriseparator brukar kopplas så att när generatorn inte ger laddspänning (motorn avslagen) så bryts förbindelsen mellan ordinarie batteri och övriga batterier (förbrukningsbatterier), men när generatorn ger ut laddspänning så kopplas ordinarie batteri och övriga batterier ihop så att samtliga batterier får laddning.

Alla batterier kan alltså få laddning när man använder skiljerelä. Slutsteget tar ingen ström från främre batteriet om man har skiljerelä. smile

FAQ angående skiljerelä eller batteriseparering finns, men jag kommer inte på just nu vart man kan få sån information. Det är troligen lätt att hitta på nätet.

Vill du ha så stort batteri som möjligt på din batterihylla så föreslår jag exempelvis Tudor TA1004 eller TA1005, beroende på polställning. De batterierna är 306 mm långa och 222 mm höga, kapaciteten är 100 Ah. Om det får plats med ett så högt batteri förstås.

Senast redigerat av Drönirettab (11 juli 2014)

bosabengt
20 juli 2014 · 2 035 Inlägg

Köpte ett 80 ah agm på biltema. Nu har jag ungefär lika dålig spänning bara det att den startade snabbare. Har 13.0v - 13.3v när jag kör. Mätt på stereon under färd. Stereon är kopplad på bef kablage. Funderar starkt på att dra nu plus 4mm2 direkt till stereon.

När behöver man byta kolen i generatorn? Dem är ca 1cm långa nu.

Måste upp i spänning. Har ej ännu gjort "big three" men tycker 35mm2 borde räcka då jag ännu inte har några slutsteg inkopplade.

Biljudsveteran sen 1984!
rossboss
20 juli 2014 · 265 Inlägg

oftast när kolen på generaton blir slut  kan alla fel lampor glöd lysa typ , så får du inte några andra "fel" så behöver du inte byta förens dom är slut och 1cm då är det ändå mycket kvar

Drönirettab
20 juli 2014 · 21 761 Inlägg

bosabengt skrev:
Köpte ett 80 ah agm på biltema. Nu har jag ungefär lika dålig spänning bara det att den startade snabbare. Har 13.0v - 13.3v när jag kör. Mätt på stereon under färd. Stereon är kopplad på bef kablage. Funderar starkt på att dra nu plus 4mm2 direkt till stereon.

När behöver man byta kolen i generatorn? Dem är ca 1cm långa nu.

Måste upp i spänning. Har ej ännu gjort "big three" men tycker 35mm2 borde räcka då jag ännu inte har några slutsteg inkopplade.

13-13,3 V är i princip ingen laddning att tala om, en sån spänning räcker bara till att hålla kvar en befintlig laddstatus och batterierna kan inte bli uppladdade.

Koppla ur bakre batterier så att bara ordinarie batteri används, mät sedan på själva generatorn (sätt båda mätpinnarna på generatorn) vilken spänning det är där när halvljus+kupefläkt+eventuella elsitsar är påslagna. Låt motorn ha 2000 varv konstant vid mätningen. Är spänningen fortfarande låg så kan det vara dags för byte av laddregulator, men är spänningen bra så kan du koppla in bakre batterierna och göra samma mätning.

Vi måste alltså först få reda på om spänningen ut från själva generatorn är riktig, är den inte det så kommer spänningen fortfarande att vara dålig fastän du gör "big Three". Är spänningen bra på generatorn så har du däremot problem med spänningsfall i kablarna och då märks skillnad med "big Three". smile

bosabengt
20 juli 2014 · 2 035 Inlägg

Nej jag tyckte det var lite låg spänning.

Tack för.tipset, ska ut å mäta snart.

Kan tillägga det att spänningen sjunker från ca 13,6v vid start och sen sjunker den ju mer jag kör. Men.verkar stanna där.någonstans vid 13,0 v.

Har inga bakre batterier inkopplade just nu.

Bilen är en Volvo 745 så inga missuppfattningar sker. :-)

Biljudsveteran sen 1984!
bosabengt
20 juli 2014 · 2 035 Inlägg

Edit: Det åren kabel på 35 kvm som sedan försvinner under motorn. Men kabeln som går från gen är nog bara 10 - 16. Kvm.

Biljudsveteran sen 1984!
Drönirettab
20 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Originalpluskabeln från generatorn är nog högst 10 mm2 skulle jag tro, men det blir inte speciellt mycket spänningsfall trots den lilla arean. Det som orsakar tydliga spänningsfall är i så fall dålig kontakt, eller att en kabel nästan är av.

Vid en "big Three" så uppgraderas ju laddkabel och flera jordkablar, då ska man samtidigt se till att rengöra alla kontaktytor så att allting får perfekt kontakt. I just ditt fall kan jordkabeln mellan generator och motorblock lätt ge spänningsfall, har själv haft en del förluster i den kabeln på min 240. smile

bosabengt
20 juli 2014 · 2 035 Inlägg

14.34 v på generatorn 2000 varv.
Batteriet har på 2000 varv 14.15 v.

Så kablaget till stereon kan inte vara 100 friskt.

Dock kanske man ska dra ny kabel från gen till batteri? 0.2 v ca på en sån kort bit.

Är voltmätaren tillförlitlig i stereon?(p88)

Biljudsveteran sen 1984!
Drönirettab
20 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Hur pålitlig den voltmätaren är vet jag inte, jag litar hellre på en multimeter. Helst bör ju spänningen på batteriet vara likadan som på generatorn, men 0,2 V förlust är enligt min åsikt ingen jättesiffra om det uppmäts när generatorn belastas en hel del så att det flyter hyfsat mycket ström i kablarna.

Du kan enkelt mäta i vilken kabel förlusten uppträder genom att sätta mätpinnarna i varsin ände av den aktuella kabeln, mätvärdet i detta fall ska vara så nära noll som möjligt. Multimetern har kvar samma mätinställning som när du mätte på generatorn, men finns det ett lägre mätområde (tex 2 V) så kan du välja det för att få bättre noggrannhet i mätningen.

Kabalarna till stereon kan mycket väl ha en del förluster eftersom att det dels är ganska klena kablar och dels finns flera skarvar på vägen. Mät med multimetern så nära stereon som möjligt, då ser du om stereons egen mätare visar rätt. smile

Senast redigerat av Drönirettab (20 juli 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang