Köra på 3 bromsar i väntan på reparation? farligt?

willewildorf
19 juli 2014 · 11 Inlägg

hej köpte nyligen en vw polo 96a ej abs.
säljaren var ärlig och sa att han hade sattit dit en annan skruv istället för avluftnings ventilen.

bromsarna tar jämnt även när man tvärnitar och han sa att skruven sitter bra men ändå känns det lite osäkert så jag bokade tid hos verkstan men de har inte tid förrän nästa 10-12dagar.

jag är i behov av bilen och måste köra till och från jobbet tills dess ca 3mil blandat.

nu är frågan ifall skruven skulle ge upp och läcka eller skjutas ut under hård bromsning, kommer jag fortfarande ha bromsverkan i de övriga tre, vf, hf och hb?

tack på förhand för tips o råd!

xXSammy
19 juli 2014 · 6 569 Inlägg

Om du bromsar hårt och håller tryck utan att pedalen sjunker går det bra. Kamr vara så att säljaren skulle lufta bromsarna men luftnings nippeln var för dålig så de blockerade med en vanlig skruv istället.

De/Dem
KHRacing
19 juli 2014 ·

Har han satt dit en ANNAN skruv -  samma gängor eller vad ? är det inte en avluftningsskruv så kommer det att läcka = farligt. är det en avluftningsskruv med felaktika gängor så är oket troligen kasst , eller måste demonteras o gängas om till en större dimension skruv.
jag hade inte kört en meter förens det e åtgärdat.
kommer automatiskt bli ditt fel  vid en ev olycka okså

insen
19 juli 2014 · 84 Inlägg

om jag kommer ihåg rätt så kommer du ha en broms fram och en bak som funkar om en broms tömmer ur sig oljan

vet dock inte hur det blir om man skulle fortsätta köra om oljan är borta, kanske påverkar andra kretsen med

willewildorf
19 juli 2014 · 11 Inlägg

han har tvingat dit en vanlig skruv/bult som sitter hårt pga att avluftningsnippeln slirat men osäkert hur tätt det är. just nu läcker det inte iaf.

borra och fixa nya större gängor kan vara en bra ide men kan man demontera hela trumman utan att behöva montera ner alla detaljer? bara av borra/gänga och montera upp igen?

xXSammy
20 juli 2014 · 6 569 Inlägg

Annars kostar ju en ny bromscylinder typ 150 kronor hos Mekonomen .. smile

Vissa bilar går det att byta cylindern på utan att röra bromsbackarna, beror på hur det ser ut.

Insen: Bromssystemet är två krets, tömmer den vänster bak så finns det fortfarande bromsar fram eller ena främre och en bakre beroende på hur systemet ser ut.

Skulle bromsarna känns konstigt minsta lilla stannar du bilen (Använd parkeringsbromsen som extra hjälp medel) och bärgar den till verkstaden, låt den sedan stå!

De/Dem
Germax
20 juli 2014 · 12 086 Inlägg

Sätet där avluftningsnippeln ska ligga an brukar va koniskt, har man våldat i en skruv med platt botten är nog cylindern förstörd. Jag hade låtit skiten sitta tills det blir problem.
Om skruven inte håller måttet så är det just läckage vi pratar om, då kommer allt funka fint till det helt plötsligt börjar bli svampigt i pedalen när huvudcylindern börjar suga luft i ena kretsen (om det är två), inget totalvhaveri alá tappa alla fyra hjulen samtidigt på motorvägen alltså.

insen
20 juli 2014 · 84 Inlägg

Malheus skrev:
Annars kostar ju en ny bromscylinder typ 150 kronor hos Mekonomen .. smile

Vissa bilar går det att byta cylindern på utan att röra bromsbackarna, beror på hur det ser ut.

Insen: Bromssystemet är två krets, tömmer den vänster bak så finns det fortfarande bromsar fram eller ena främre och en bakre beroende på hur systemet ser ut.

Skulle bromsarna känns konstigt minsta lilla stannar du bilen (Använd parkeringsbromsen som extra hjälp medel) och bärgar den till verkstaden, låt den sedan stå!

bra, då tänkte jag rätt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang