Spjällhusbyte Saab 9-5

Zekeatlas
19 juli 2014 · 13 Inlägg

Tjena.
Nu måste jag byta spjällhuset på Saaben eftersom bilprovningen gjorde ett diagnostik-test på den och hittade en felkod som räknades som en tvåa, även fast alla avgasvärden var klockrena. Hur som helst ska skiten bytas. Hur ska jag gå tillväga?? Endel säger att jag MÅSTE lämna bilen på saab-verkstad för att radera felkoderna innan jag kopplar in det andra huset, andra skriver att man inte behöver det.

Hur är det egentligen?? Vill gärna höra vad ni som haft samma problem har att säga, hur ni gick tillväga, för det finns garanterat några till skrot-saabar ute i landet med samma fel.

Nästa fråga är Vad är det som gör att huset går i limb-home? Kan det vara en rejäl rengöring eller liknande som behövs. Ja menar, det finns ju egentligen inte så mycket i huset som kan börja jävlas, ett spjäll och en spole om man hård-drar det.

Frågar eftersom jag fått veta av två olika mekaniker med diagnostikinstrument i handskarna att det är spjällhuset det är fel på.

Hans

Rille0
19 juli 2014 · 2 021 Inlägg

om jag inte missminner mig går spjällhuset in i limp home läge mekaniskt om det ligger en felkod, dvs bör man radera felkoden innan du kopplar in nya spjällhuset annars går även det in i limphome läge, om detta händer så går det att återställa genom att trycka ner det svarta plasthjulet medurs som sitter bredvid gasrullen.

Var flera år sedan jag gjorde detta senast så lämnar detaljerna till någon som kan det mer igående.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
andreas1
20 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Koden lagras med stor säkerhet o du har väl tänd motorlampa?
Då måste den nollas.
Spjällen slår oftast ut pga torkade kablar i huset,kablarna kortsluts o koden sätts.
plocka isär o byt kablarna , pillejobb men går.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Gizmojohan
20 juli 2014 · 3 295 Inlägg

Testa och återställ limphome och radera felkoder a, kan fungera en minut eller flera år. Finns väldigt bra instruktionsvideos på youtube hur man återställer limphome...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang