Baleno, ojämn bromsverkan

Secretsavage
21 juli 2014 · 2 Inlägg

Hej!

Har en Suzuki Baleno årsmodell 1999 med ojämn bromsverkan som vägrar ge sig.
1.0 mot 1.6 på andra sidan.

Har en annan baleno av samma modell med rent besiktningspapper där växellådan dock är slut(bl annat).

Den balenon har jag tagit delar ifrån.
Har bytt bromsbackar, hjulcylinder, fjädrar, den automatiska uppspännaren(vet ej vad det kallas) samt trumman.

Åkte in och besiktade om varpå dom meddelade mig att skillnaden var ännu större nu, 0.8 mot 1.6 på andra sidan.

Hemma igen så har jag även bytt bromsslangen och lastavkännaren, samt slackat handbromsvajern innan jag pressat ut backarna mot trumman igen med fotbromsen. Tyckte mig känna att det blev lite bättre.

Fick då veta av en kille att man aldrig skulle byta bara en sida utan bägge så jag gjorde likadant med vänster sida.

Testet av handbromsen samt färdbroms med bilen upphissad kändes då väldigt lika, dvs lika tröga hjul vid samma bromsstyrka.

Skulle testbromsa på grus vilket inte fungerade så bra pga ABS-en. Slet då ur ABS-relät vilket fick framdäcken att låsa sig men ej bakdäcken, när jag bromsade?!

Fick tipset att det kunde vara huvudbromscylindern men borde den inte påverka vänster framhjul då också?(2-krets)

Något jag har missat eller ska jag åka in och "testa" igen. Känns lite surt med 2 timmar och 230 spänn, IGEN, om det inte skulle fungera.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang