Hertz HX 250 D.5 och SX 250 D.1

Choffa
21 juli 2014 · 45 Inlägg

Hej,
Funderar på att byta upp mina basar och skulle vara tacksam för lite hjälp.
Jag har letat men hittar inget om hur stora lådor man behöver för 2 av dessa basar. Antingen HX 250 D.5 eller SX 250 D.1. Är det någon som vet detta?
Sen undrar jag även om ett Hertz HDP1 räcker för att driva 2 av dessa basar?

Fjong
21 juli 2014 · 1 494 Inlägg

Det steget passar ej bra till någon av de två basarna, 2st SX 250 D.1 vill ha 1200wrms och steget ger 1000wrms i 2 Ohm och HX 250 D.5 har 2x4 Ohm spolar och då måste du köra i 1 elr 4 Ohm vilket inte är optimalt för steget.

Däremot passar det bra ihop med HX 250.5 som har en singel 4Ohm spole smile

Tror Hertz har lådritningar på basens produkt blad som du kan komma åt på Hertz hemsida.

Choffa
21 juli 2014 · 45 Inlägg

Juste så måste det ju bli. smile
Vad för steg skulle du rekommendera till SX 250 D.1?

Jag har kollat på deras produktblad men det står bara storlekar på lådor om man kör 1 bas.

Fjong
21 juli 2014 · 1 494 Inlägg

Stegen kostar lite mer när man ska köra i 2 Ohm men Kicker CX1200.1 ger 1200wrms i 2Ohm och ligger på samma peng som ett HDP 1. Annars finns ju GAS PRO 2000 som är aningen billigare men håller nog inte riktigt samma nivå som Kicker och Hertz men det är nog ett prisvärt steg och är också 1 Ohm stabilt så du får lite mer möjligheter om du vill byta basar.

Du ska helst undvika att bygga en baslåda där båda basarna är i samma ''kammare'' för om en bas pajar (behöver inte va för att man spelar sönder den) så riskerar du att den andra ger upp med pga för stor lådvolym. Så du tar bara deras lådritning och sen ''förlänger'' du den så att den blir dubbelt så stor men med en mellan vägg (som två singel lådor jämte varan) om du fattar vad jag menar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang