Audi a6 Vibrerar lite - 20"

PhR34k
8 maj 2014 · 164 Inlägg

Hej har en Audi A6 Avant Quattro med s line chassi.
Jag har kört med 20" sedan jag köpte bilen och har haft problem med vibrationer så jag bytte till andra fälgar och hade kvar vibrationerna så jag köpte märkes däck och det blev bättre men inte perfekt.
Nu har jag köpt helt nya Vossen med de dyraste däcken jag hitta och det är fortfarande inte perfekt. Man känner av små vibrationer i ratt och stol i hastigheter över 70km/h. Har försökt kolla runt lite om detta men svårt att hitta nåt. Många jag pratar med säger att vill man ha 20" får man stå ut med vibrationer (om man har låg profil) vilket är okej för mig bara det inte är nåt fel. Jag har centrumringar och de sitter perfekt. Man fick nästa slå in ringarna för det var så tajt.

Vad säger ni?

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
8 maj 2014 · 329 Inlägg

PhR34k skrev:
Hej har en Audi A6 Avant Quattro med s line chassi.
Jag har kört med 20" sedan jag köpte bilen och har haft problem med vibrationer så jag bytte till andra fälgar och hade kvar vibrationerna så jag köpte märkes däck och det blev bättre men inte perfekt.
Nu har jag köpt helt nya Vossen med de dyraste däcken jag hitta och det är fortfarande inte perfekt. Man känner av små vibrationer i ratt och stol i hastigheter över 70km/h. Har försökt kolla runt lite om detta men svårt att hitta nåt. Många jag pratar med säger att vill man ha 20" får man stå ut med vibrationer (om man har låg profil) vilket är okej för mig bara det inte är nåt fel. Jag har centrumringar och de sitter perfekt. Man fick nästa slå in ringarna för det var så tajt.

Vad säger ni?

Tja,

Jag har själv 20" på min Audi med märkes däck och inga som helst vibrationer alls. Och profilen är 35. Det ska kännas stötigt men inte känna några vibrationer alls. Jag har också S line chassi som är sänkt med 20 mm.

Köpte du fälgarna efter regnummer? Då kanske det kan bli fel om hjulen är fel balanserade. Lika bra att du åker och kollar upp det innan du förstör något i bilen som kan kosta dig dyrt!

Lycka till nu.

/Erdem

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Stefan7neson
8 maj 2014 · 394 Inlägg

Hej.
Kanske inte helt otänkbart att bromsskivorna är lite rostiga och därför har lite obalans... Bara en tanke:)

PhR34k
8 maj 2014 · 164 Inlägg

Jag har ännu lägre profil. Jag har 30 bak och 25 fram och jag köpte dem hos en däckverkstad som balanserat hjulen.
Skivorna må va rostigs ibland men det försvinner ju rätt fort och jag tror att hade jag haft fel på skivorna så hade jag fått vibrationer när jag bromsar vilket jag inte har.

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
8 maj 2014 · 329 Inlägg

PhR34k skrev:
Jag har ännu lägre profil. Jag har 30 bak och 25 fram och jag köpte dem hos en däckverkstad som balanserat hjulen.
Skivorna må va rostigs ibland men det försvinner ju rätt fort och jag tror att hade jag haft fel på skivorna så hade jag fått vibrationer när jag bromsar vilket jag inte har.

Åk till en auktoriserad verkstad och kolla upp det skulle mitt förslag vara. För det låter konstigt.

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
lighter22
8 maj 2014 · 436 Inlägg

behöver juh inte ha med fälgarna alls att göra utan kan juh vara en vanlig hjul inställning som behövs bara.

myran Foto/Bilnörd
8 maj 2014 · 1 541 Inlägg

Glappa leder/bussningar eller knasig hjulinställning.

Om någon varit slarvig vid bromsbyte kan det ju även ligga nått skit mellan skiva/nav vilket gör att det inte blir helt rakt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
PhR34k
8 maj 2014 · 164 Inlägg

Pratat med en verkstad och bokat tid för fyrhjulsinställning men de säger att fel hjulinställning inte orsakar vibrationer.

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
SME71
8 maj 2014 · 1 Inlägg

Har samma problem, efter c 170 km/h känns vibrationer...ska balansera om hjulen vid byte till v-däck i höst.

Transporter89
8 maj 2014 · 957 Inlägg

Kan vara  obalans i däcken  jag har samma problem när jag byte  mina däck  kör  på bra 245/40R18  men efter  140 började det kännas som fan. Jag lämnade in den till Honda  för  balansering och de  gjorde om det efter det    kände man aldrig av något inte ens i 200+  Så det kan vara  obalans

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
lighter22
9 maj 2014 · 436 Inlägg

PhR34k skrev:
Pratat med en verkstad och bokat tid för fyrhjulsinställning men de säger att fel hjulinställning inte orsakar vibrationer.

det är en verkstad jag skulle avbokat hos isåfall.

har man fel hjulinställningar får du felaktig spårning vilket mycket väl kan leda till vibrationer vart med om det innan och inget som är ovanligt alls.

men du bör även gå igenom bussningar I framvagnen så det inte bara är en bussning som är kass.

nyller BMW 335D E91
18 juli 2014 · 1 399 Inlägg

Lånar tråden lite ^^

Fått bukt med ditt problem?

Jag har nyligen köpt nya fälgar och däck i hopp om att det skulle bli bättre (Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 245/30R20). Har vibrationer som kommer lite och går. Det börjar vid 110-150 då känns det i ratt och båda stolarna fram. Inte jätte mycket men så att man stör sig på det hmm Känns mer när jag svänger. Har knappt kört 100 mil och dom är nyligen balanserade. Bilen har knappt rullat 9k.

Tacksam för hjälp! tongue

DasAuto
21 juli 2014 · 2 751 Inlägg

I och med att du har quattro så hoppas jag inte att du har slarvat med däckmåtten. Det skall ju inte skilja allt för mycket annars kan drivlinan ta stryk, och det vill du helst slippa.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
nyller BMW 335D E91
21 juli 2014 · 1 399 Inlägg

DasAuto skrev:
I och med att du har quattro så hoppas jag inte att du har slarvat med däckmåtten. Det skall ju inte skilja allt för mycket annars kan drivlinan ta stryk, och det vill du helst slippa.

Hur menar du nu?

DasAuto
21 juli 2014 · 2 751 Inlägg

När man kör "staggered" setup så skall man akta sig för att ha allt för stor skillnad i omkretsen fram och bak, har man allt för stor skillnad så kan ditt quattrosystem slitas sönder ganska kvickt.

Viktiga är att hjulen i helhet inte skiljer sig allt för mycket, sen om du har 45 profil bak och 20 fram spelar mindre roll, så länge den totala omkretsen är snarlik.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
PhR34k
1 augusti 2014 · 164 Inlägg

Jag har fått bukt på det.
Jag åkte in till en firma som hade en balanseringsmaskin som kunde jobba med tryck. Kommer inte ihåg facknamnet. Men de kunde genast få fram att ena hjulet hade problem, så det tog på sig att ta loss gummit på alla hjulen och montera på dem igen tills det blev bra. Och nu är det bra, inte helt och hållet borta med jag kan köra på motorvägen utan problem jag kan få lite små vibrationer fortfarande men jag tror det beror på att jag ännu inte hittat några centrumringar som sitter 100%. Men jag är nöjd som det är nu!


PS. Jag kör också staggerd. 10" bak och 9,5" fram. Jag tror det blev 285/24 bak och 235/30 fram.

Senast redigerat av PhR34k (1 augusti 2014)

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang