Alkotestare

d-b
22 juli 2014 · 541 Inlägg

Sedan något år tillbaka finns det två standarder för alkomätare (se http://www.mhf.se/sv-SE/sakrare-i-trafi … re/koprad/ ), en för privat bruk resp en för professionellt bruk. Jag har naturligtvis inget intresse av att köra berusad, eller ens "på gränsen" men ibland kan det vara svårt att skilja på vad som beror på att man drack kvällen innan resp "att man slarvat med mat och sömn i fem dagar". För dessa tillfällen tänkte jag köpa en alkomätare.

Naturligtvis har Clas Ohlson det jag behöver http://www.clasohlson.com/se/b/El/M%C3% … holtestare

Eftersom jag inte är professionell hoppar jag över Dräger men iBAC och FCA-7000 verkar vettiga (och är godkända enligt standarden jag nämnde ovan). Någon som har erfarenhet av dessa enheter och kan säga något om kvaliteten, handhavande etc?

Specifikt för iBAC - vad är det för skillnad på iOS- och Android-versionen? Jag har båda operativsystemen och förväntar mig att en alkomätare överlever mina telefoner med ett antal generationer. Verkar märkligt att den skulle vara telefon-OS-specifik?

AX3L
22 juli 2014 · 398 Inlägg

Intressant! iBAC verkar ju lite onödigt avancerad för att bara testa om man kan köra, egentligen räcker ju en röd eller grön lampa. Jag behöver ju så att säga inte ladda upp eller redovisa resultatet för någon, så att den loggar alla blås och kan ladda upp dom med GPS position och allt känns lite overkill. Formatet är ju däremot klockrent!

Följer tråden med stort intresse! smile

d-b
24 juli 2014 · 541 Inlägg

Är det verkligen ingen som har provat någon av dessa?

Ludde-vbg
24 juli 2014 · 72 Inlägg

Enligt recensionerna på clas ohlson verkar den ju hålla måttet? Tänk på att dom måste kalibreras efter ett x antal blås eller varje år. Så det tillkommer ju en kostnad där varje gång.

Den lite billigare verkar inte finnas med på denna listan?

http://www.mhf.se/sv-SE/sakrare-i-trafi … lkomatare/

Edit: Läste nu annonsen och såg att det med kalibreringen redan stod så det var ju onödigt haha


Den här har jag hemma och den är väldigt pålitlig om man gör rätt smile Kollat av den med ett riktigt Dräger Alkolås i bil, felar på 0,05 och kalibreras efter 500 blås.

http://www.alkotestidag.com/produkt/Dignita-AM-5

Senast redigerat av Ludde-vbg (24 juli 2014)

Evildan
24 juli 2014 ·

Har jag "svårt att skilja" angående mitt tillstånd låter jag bilen stå.
Även om jag lagligt får köra skulle jag inte vilja leva med vetskapen att en eventuell olycka kanske kunnat undvikas om jag inte druckit dagen innan, för även om promillen är på en laglig nivå är ändå kroppen trött och långsam dagen efter.

d-b
25 juli 2014 · 541 Inlägg

Evildan skrev:
Har jag "svårt att skilja" angående mitt tillstånd låter jag bilen stå.
Även om jag lagligt får köra skulle jag inte vilja leva med vetskapen att en eventuell olycka kanske kunnat undvikas om jag inte druckit dagen innan, för även om promillen är på en laglig nivå är ändå kroppen trött och långsam dagen efter.

Jag utgår från att du skaffar nya däck varje vecka också? Även om däcken är lagliga skulle jag inte vilja leva med vetskapen att en eventuell olycka kanske kunnat undvikas om jag haft 0,1 mm mer mönsterdjup.

För att inte tala om bil! Stor skillnad på bromssträcka, fotgängarskydd osv mellan olika bilar. Antar att du valt bästa bilen på marknaden ur dessa perspektiv.

Evildan
25 juli 2014 ·

d-b skrev:

Evildan skrev:
Har jag "svårt att skilja" angående mitt tillstånd låter jag bilen stå.
Även om jag lagligt får köra skulle jag inte vilja leva med vetskapen att en eventuell olycka kanske kunnat undvikas om jag inte druckit dagen innan, för även om promillen är på en laglig nivå är ändå kroppen trött och långsam dagen efter.

Jag utgår från att du skaffar nya däck varje vecka också? Även om däcken är lagliga skulle jag inte vilja leva med vetskapen att en eventuell olycka kanske kunnat undvikas om jag haft 0,1 mm mer mönsterdjup.

För att inte tala om bil! Stor skillnad på bromssträcka, fotgängarskydd osv mellan olika bilar. Antar att du valt bästa bilen på marknaden ur dessa perspektiv.

Ditt första inlägg väckte en stilla tanke, detta inlägg bekräftar den.
Lycka till med dina "på gränsen körningar", hoppas du aldrig skadar någon.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2014 · 14 042 Inlägg

Jag förstår inte vad privatpersoner ska med Alkotestare till. Låt bilen stå om ni druckit dagen innan, det är det bästa.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (25 juli 2014)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:
Har jag "svårt att skilja" angående mitt tillstånd låter jag bilen stå.
Även om jag lagligt får köra skulle jag inte vilja leva med vetskapen att en eventuell olycka kanske kunnat undvikas om jag inte druckit dagen innan, för även om promillen är på en laglig nivå är ändå kroppen trött och långsam dagen efter.

Nu får du inte tro att jag förespråkar att va på lyset när man kör bil.

Men om man jämför sitt allmäntillstånd tidigt måndag morgon på väg till jobbet (utan att ha druckit dagen innan) med att köra när man nyktrat till men fortfarande är "lite sliten" så ser jag ingen skillnad. Finns väldigt många i morgontrafiken som inte tagit av nattmössan. Men dom är det ingen som kritiserar. Sömnbrist och alkohol är precis lika farliga i trafiken.

Att vara sjuk eller lite medtagen efter dagens slit och sätta sig bakom ratten  är ju moraliskt accepterat. Men inte att va i samma skick pga alkoholintag.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
25 juli 2014 ·

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:
Har jag "svårt att skilja" angående mitt tillstånd låter jag bilen stå.
Även om jag lagligt får köra skulle jag inte vilja leva med vetskapen att en eventuell olycka kanske kunnat undvikas om jag inte druckit dagen innan, för även om promillen är på en laglig nivå är ändå kroppen trött och långsam dagen efter.

Nu får du inte tro att jag förespråkar att va på lyset när man kör bil.

Men om man jämför sitt allmäntillstånd tidigt måndag morgon på väg till jobbet (utan att ha druckit dagen innan) med att köra när man nyktrat till men fortfarande är "lite sliten" så ser jag ingen skillnad. Finns väldigt många i morgontrafiken som inte tagit av nattmössan. Men dom är det ingen som kritiserar. Sömnbrist och alkohol är precis lika farliga i trafiken.

Att vara sjuk eller lite medtagen efter dagens slit och sätta sig bakom ratten  är ju moraliskt accepterat. Men inte att va i samma skick pga alkoholintag.

Är kroppen sliten på så vis att det känns som en bakfylla, då kör inte jag bil.
Vidare stämmer det vad du skriver att ett dåligt allmäntillstånd är närapå att likställa med en bakfylla, det finns verifierbar forskning angående sådant.

Jag med assistans av en kamrat provade att styra runt på ett gärde alkoholpåverkad för säkert 20år sedan.
Det blir inga bra varvtider på en redan bekant bana efter några snapsar, likaså blir det dåliga tider dagen efter när vi undersökte bakfyllekörning.

Jag kan även statistiskt hävda att jag är en bättre bilförare onykter då jag inte varit inblandad i någon olycka i onyktert tillstånd. wink

RannerKing www.LynxTalk.se
25 juli 2014 · 420 Inlägg

Jag köpte en Dräger 3000. Mycket för att jag vet att den fungerar och är billigare än ett nytt körkort.
Just för att bara vara säker på att det är grönt, de gånger man måste köra dagen efter man tagit ett par öl.

Speciellt nu när det varit så jäkla varmt och man har för lite vatten i kroppen så blir promillen betydligt högre än vanliga fall. Märktes tydligt förra helgen när jag kollade för ro-skull... 4öl gjorde vad 6-7öl normalt gör, skulle däremot inte köra bil...

Det flesta har nog kört dagen efter alkolohol-intag någon gång... Men bara för att man dricker alkohol dagen innan betyder det ju inte att man måste dricka 24öl och sedan hoppa i bilen efter 18 timmar, utan det kan vara värt att kolla så det är grönt fast det bara blev 4öl.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
25 juli 2014 · 26 136 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag förstår inte vad privatpersoner ska med Alkotestare till. Låt bilen stå om ni druckit dagen innan, det är det bästa.

/Benny

Väl talat.
Det finns inga ursäkter till att bruka bilen dagen efter man har druckit.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Erick
25 juli 2014 · 4 767 Inlägg

Jag har en dignita som funkar kanonbra.

Använder den just dagen efter, när man bara druckit lite granna kvällen innan, och mest vill vara helt säker på att man är körklar smile

Denna modellen har jag
http://www.saile.se/produkt/Alkomatare-AM-7-Pro

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:
Jag förstår inte vad privatpersoner ska med Alkotestare till. Låt bilen stå om ni druckit dagen innan, det är det bästa.

/Benny

Väl talat.
Det finns inga ursäkter till att bruka bilen dagen efter man har druckit.

Men är det försvarbart att köra med nattmössan på sig eller feberyra bakom ratten? Man är i samma skick och har samma förutsättningar som en bakrusig person?

Försvarar inga fyllskallar som är ute och styr... Vill bara lufta ämnet om folk med huvudet under armen som inte nytjat rusdrycker i samband med bilkörning.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2014 · 14 042 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mack skrev:

Vettemannen skrev:
Jag förstår inte vad privatpersoner ska med Alkotestare till. Låt bilen stå om ni druckit dagen innan, det är det bästa.

/Benny

Väl talat.
Det finns inga ursäkter till att bruka bilen dagen efter man har druckit.

Men är det försvarbart att köra med nattmössan på sig eller feberyra bakom ratten? Man är i samma skick och har samma förutsättningar som en bakrusig person?

Försvarar inga fyllskallar som är ute och styr... Vill bara lufta ämnet om folk med huvudet under armen som inte nytjat rusdrycker i samband med bilkörning.

Näe det är inte försvarbart men nu handlade ju tråden om Alkotestare först och främst. Men du har rätt i ditt påstående. Sedan så finns det personer som inte ens vet om att de är ute i trafiken och dom är väldigt farliga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Vettemannen skrev:

DiwraZ skrev:

Mack skrev:

Väl talat.
Det finns inga ursäkter till att bruka bilen dagen efter man har druckit.

Men är det försvarbart att köra med nattmössan på sig eller feberyra bakom ratten? Man är i samma skick och har samma förutsättningar som en bakrusig person?

Försvarar inga fyllskallar som är ute och styr... Vill bara lufta ämnet om folk med huvudet under armen som inte nytjat rusdrycker i samband med bilkörning.

Näe det är inte försvarbart men nu handlade ju tråden om Alkotestare först och främst. Men du har rätt i ditt påstående. Sedan så finns det personer som inte ens vet om att de är ute i trafiken och dom är väldigt farliga.

/Benny

Man får väl blomma ut på sidospår...? Det va föresten du som började. Aja vi är väl överens verkar det som

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
rickylicious Webbutvecklare
25 juli 2014 · 2 369 Inlägg

Det finns även äldre personer som inte borde köra bil osv. Men man kan ju inte försvara att man kör dagen efter, med att andra personer kör trötta... Det absolut sämsta argumentet i alla diskussioner är "men andra gör si eller så".

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 juli 2014 · 3 730 Inlägg

rickylicious skrev:
Det finns även äldre personer som inte borde köra bil osv. Men man kan ju inte försvara att man kör dagen efter, med att andra personer kör trötta... Det absolut sämsta argumentet i alla diskussioner är "men andra gör si eller så".

Helt riktigt... Har inte försökt rättfärdiga något på något sätt.

Ville bara belysa att det finns folk som är i samma skick eller sämre än en bakfull men att de inte blir moraliskt förkastade av gemene man.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
d-b
26 juli 2014 · 541 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mack skrev:

Vettemannen skrev:
Jag förstår inte vad privatpersoner ska med Alkotestare till. Låt bilen stå om ni druckit dagen innan, det är det bästa.

/Benny

Väl talat.
Det finns inga ursäkter till att bruka bilen dagen efter man har druckit.

Men är det försvarbart att köra med nattmössan på sig eller feberyra bakom ratten? Man är i samma skick och har samma förutsättningar som en bakrusig person?

Försvarar inga fyllskallar som är ute och styr... Vill bara lufta ämnet om folk med huvudet under armen som inte nytjat rusdrycker i samband med bilkörning.

Ja, eller varför inte mitt exempel med dåliga men godkända däck?

Det finns ju massor av olämpliga beteenden i trafiken, och de bör värderas efter risken de utgör för omgivning och en själv, inte efter något slags religiös fundamentalism.

Jämför vad det kostar att förebygga ett dödsfall

http://ekonomistas.se/2009/02/13/en-god … k-med-liv/

(50 000:- med rökprevention, 7,3 miljarder genom arseniksanering, 22 miljoner i trafiken)

Hypotetiskt kunde det alltså vara bättre att jag la 1000-2000:- på nya däck än en alkometer och alltid körde med bra däck men kanske (hypotetiskt) körde med alkohol i kroppen någon enstaka gång.

Med det sagt kanske vi kan återgå till ämnet, vad är vettiga alkomätare?

andreas1
26 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Tycker personligen det är bra initiativ om folk vill ha en alkotestare.
Är ju guld om man tagit en öl el vin till maten o tänkt köra hem på kvällen.
Då behöver man inte låta bilen stå till dagen efter o ändå köra säkert.
Finns väl tester på hur olika mätare funkar mm, minns bara inte var jag sett dom.
Enda jag vet är att dom billigare mätarna visa så fel att det var onödigt o ens prova.
och det anser jag är förjävligt, även om skiten kosta kanske 300 så är det dåligt i detta fall om den inte ens visar i närheten

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang