Byta topplockspackning på 472 Cadillac Motor

adamdanielssonn
19 juli 2014 · 17 Inlägg

Tjenare!

Har en del frågor ang byte av topplockspackningen på en 472 (7.7L) V8. En Cadillac-motor från 1970.

Finns det någon som kan förklara för mig i stegvis hur man gör? Något att tänka på när man byter och bör man byta något annat när man ändå är isär med det?

Vad är det för åtdragningsmoment ?

Finns det någon som kan berätta i stegvis hur man gör och ev har bilder så skulle det uppskattas!
Har skruvat en del förut men aldrig bytt topplockspackning.


Problemet som uppstår med bilen är att den går först jättefint i kanske 10 minuter utan att koka, och efter ett tag så
börjar den nå kokpunkten. Då stänger jag av bilen och det blir en fontän ur kylarlocket, den sprutar upp vatten bara när man stänger av bilen.
Någon som kanske har en annan teori på vad som kan vara felet. Bilen vitryker inte.
Mvh, Adam.

Jag gasade upp han i hundra, å la i tvåan
Volvo 945 "Slitvargen" (1998)
Cadillac De Ville "Francine" (1965)
meatos
19 juli 2014 · 424 Inlägg

Låter inte som topp packning utan mer som stopp i kylsystemet eller dålig kylning. Skölj genom kylaren med vattenslang och kolla om det flödar ordentligt. Kolla också om termostaten rostat ihop eller inte funkar. Att det sprutar ur beror inte på att topp packning skulle vara trasig så kan det bli ändå om den går väldigt varm.

adamdanielssonn
19 juli 2014 · 17 Inlägg

@meatos, Jag har spolat ur hela systemet med vatten och en diskmedelstablett. Inklusive värmepaketet och  spolat i alla anslutningar, det sotter ny thermostat i som jag har satt dit.

Jag gasade upp han i hundra, å la i tvåan
Volvo 945 "Slitvargen" (1998)
Cadillac De Ville "Francine" (1965)
ontoft
19 juli 2014 ·

Har du rätt lock på kylaren?  Det kanske öppnar för "tidigt", vilket gör att det övertrycket går ut istället för att vara kvar i kylsystemet. Men det kan förstås även vara något som stoppar upp i kylsystemet, har du genomströmning i kylaren? Ta bort övre och undre kylarslang och spola med vattenslangen i övre röret på kylaren , rinner det igenom lungt och fint?  Då okej. Testa samma sak med att spola in i motorn, övre hålet, rinner det igenom lungt och fint? Då okej. Är du säker på att vattenpumpen gör sitt jobb? Har hört talas om vingar som släppt, kinesskit, vilket gjort att det inte blir ordentlig cirkulation i systemet. Som tidigare inlägg skrev,  har blockpackningen gått så bubblar i kylaren när motorn går, och den ryker nästan garanterat vitt ur avgassystemet.

adamdanielssonn
19 juli 2014 · 17 Inlägg

Den vitryker inte när man kör den, och har inte kollat än om det luktar avgaser i kylarvattnet.
Jag har brukat köra utan lock för det blir ett sånt jävla tryck så jag är lite rädd att en slang ska ryka.
Pumpen har jag inte gjort nån större översyn på men om man tittar ner i kylaren så ser det ut att cirkulera fint.
Har som sagt spolat i alla anslutningar också, så det kommer vatten överallt

Jag gasade upp han i hundra, å la i tvåan
Volvo 945 "Slitvargen" (1998)
Cadillac De Ville "Francine" (1965)
meatos
21 juli 2014 · 424 Inlägg

En lock borde du ha för trycket gör att kokpunkten på vattnet flyttat upp. Om allt cirkulerar som det ska och inget stopp så kan det vara kylkanaler i toppen som det är stopp i eller dåligt flöde. För du har väl en effektiv kylfläkt?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juli 2014 · 14 039 Inlägg

Kolla upp allt som alla har föreslagit här i tråden innan du börjar med att riva toppen. OBS! Riva topp på en gammal jänkare i Cadillacens storlek är väldigt lätt för det finns väääääldigt gott om utrymme. Det mesta säger sig självt och åtdragningsmomenten kan du nog googla fram.

Ett litet tips!
Om du ska lyfta av toppen så måste ju ventillyftarna bort och därefter stötstängerna. Men var noga med att dra försiktigt i stötstängerna så du känner att det bara är de lätta stötstängerna som följer med och att inte de tyngre lyftarna också följer med.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (21 juli 2014)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
kjell-gbg
21 juli 2014 · 85 Inlägg

kolla termostaten genom att starta kall motor ...
slangen från termostaten till kylet skall vara kall och bli "plötsligt varm" när termostaten öppnar
inte bli mer och mer ljummen ....

känn på kylet att det blir jämt varmt ... en kall del kan tyda på stopp i kylet

har kylet rätt storlek i förhållande till motorn ...
kanske fattas expansionskärl

är det tätt runt kylet ? kylet skall sitta i en tät vägg framför motorn ... kolla speciellt tätningen mot motorhuven

kolla i en annan bil som inte har kylproblem .....

Om topplockspackningen är trasig får du koppressionstryck i kylvattnet och bubblor i expansionskärlet

Senast redigerat av kjell-gbg (21 juli 2014)

vems
21 juli 2014 · 32 Inlägg

Är det bara jag eller är det inte enklare att ta ett komp prov / leak down test? Då får man ju svart på vit ifall packningen har farit.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juli 2014 · 14 039 Inlägg

vems skrev:
Är det bara jag eller är det inte enklare att ta ett komp prov / leak down test? Då får man ju svart på vit ifall packningen har farit.

Vadå bara jag????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
adamdanielssonn
22 juli 2014 · 17 Inlägg

meatos skrev:
En lock borde du ha för trycket gör att kokpunkten på vattnet flyttat upp. Om allt cirkulerar som det ska och inget stopp så kan det vara kylkanaler i toppen som det är stopp i eller dåligt flöde. För du har väl en effektiv kylfläkt?

Det ser ut att cirkulera bra och jag har spolat i alla anslutningar, funderar på att köra en sväng med kaustiksoda också. För varje gång den kokar ur så kommer det brunt vatten.

Kylfläktar har jag

Jag gasade upp han i hundra, å la i tvåan
Cadillac De Ville "Francine" (1965)
Volvo 945 "Slitvargen" (1998)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2014 · 14 039 Inlägg

adamdanielssonn skrev:

meatos skrev:
En lock borde du ha för trycket gör att kokpunkten på vattnet flyttat upp. Om allt cirkulerar som det ska och inget stopp så kan det vara kylkanaler i toppen som det är stopp i eller dåligt flöde. För du har väl en effektiv kylfläkt?

Det ser ut att cirkulera bra och jag har spolat i alla anslutningar, funderar på att köra en sväng med kaustiksoda också. För varje gång den kokar ur så kommer det brunt vatten.

Kylfläktar har jag

Jag har hört att man kan använda sig av en diskmaskinstablett för att rengöra kylsystemet. Sanning eller inte men den diskussionen har förekommit i trådar här på garaget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
kjell-gbg
22 juli 2014 · 85 Inlägg

det bruna tyder på nåt "stopp" som kokar loss ...
inte kaustiksoda ... inte

har du kollat enligt mina "punkter" ????

för att kylfläktar skall göra nytta får inte luften ha en chans att gå runt kylet och passera kylet en gång till ....

Senast redigerat av kjell-gbg (22 juli 2014)

adamdanielssonn
22 juli 2014 · 17 Inlägg

Törs jag stoppa på locket och prova? det blir ett jävla tryck alltså, har inte lust att få het vatten över mig.
Tack för alla tipsen, har för mig att det bubblar en del i kylarn men har inte kollat om det luktar avgaser.

Jag gasade upp han i hundra, å la i tvåan
Volvo 945 "Slitvargen" (1998)
Cadillac De Ville "Francine" (1965)
adamdanielssonn
22 juli 2014 · 17 Inlägg

Vettemannen skrev:

adamdanielssonn skrev:

meatos skrev:
En lock borde du ha för trycket gör att kokpunkten på vattnet flyttat upp. Om allt cirkulerar som det ska och inget stopp så kan det vara kylkanaler i toppen som det är stopp i eller dåligt flöde. För du har väl en effektiv kylfläkt?

Det ser ut att cirkulera bra och jag har spolat i alla anslutningar, funderar på att köra en sväng med kaustiksoda också. För varje gång den kokar ur så kommer det brunt vatten.

Kylfläktar har jag

Jag har hört att man kan använda sig av en diskmaskinstablett för att rengöra kylsystemet. Sanning eller inte men den diskussionen har förekommit i trådar här på garaget.

/Benny

Har provat en gång med diskmedelstablett och ska nog prova några fler gånger för en tablett gav ingen effekt. Fungerar inte det så provar jag nog kaustiksoda. Annars blir det nog att riva topparna och göra ren alla kanaler, byta packning och titta efter en spricka.

Föresten hur mycket kan det skilja sig på ett komp-test ifall packningen har gått?

Jag gasade upp han i hundra, å la i tvåan
Cadillac De Ville "Francine" (1965)
Volvo 945 "Slitvargen" (1998)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2014 · 14 039 Inlägg

adamdanielssonn skrev:

Vettemannen skrev:

adamdanielssonn skrev:

Det ser ut att cirkulera bra och jag har spolat i alla anslutningar, funderar på att köra en sväng med kaustiksoda också. För varje gång den kokar ur så kommer det brunt vatten.

Kylfläktar har jag

Jag har hört att man kan använda sig av en diskmaskinstablett för att rengöra kylsystemet. Sanning eller inte men den diskussionen har förekommit i trådar här på garaget.

/Benny

Har provat en gång med diskmedelstablett och ska nog prova några fler gånger för en tablett gav ingen effekt. Fungerar inte det så provar jag nog kaustiksoda. Annars blir det nog att riva topparna och göra ren alla kanaler, byta packning och titta efter en spricka.

Föresten hur mycket kan det skilja sig på ett komp-test ifall packningen har gått?

Det bör nog inte skilja mer än 5-10% tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
kjell-gbg
22 juli 2014 · 85 Inlägg

sätt på locket ... kör och kolla hur termostaten funkar ... och hur kylet blir varmt ... som jag skrev tidigare

stanna motorn och lyssna runt motorn och kylet ....

öppna inte kylarlocket ... då sjunker kokpunkten och bilen går i kok direkt

har du mycket övertryck i kylsystemet när motorn kallnat kan det bero på blåsta packningar

kompessionsprov kan ge svar på ett o annat...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang