OBD2 ELM327 Bluetooth (blåtand) adapter - Lista över testade bilar.

Interlagos
10 juni 2014 · 152 Inlägg

Elm 327 blåtand

BMW E92 M3

Fungerar kanon att läsa/släcka felkoder.

OBD finns vid vänsterfoten under en liten plaslucka.

BMW M3 (2007)
Laith93
14 juli 2014 · 15 Inlägg

Köpte idag en OBD2 till min corolla ts 02 och det ska funka enligt listan i första sidan! När jag kopplar in den så lyser den röda lampan på OBDn och den är samman kopplad med telefonen (samsung s3) men när jag går in på torque (fria versionen) så säger den att den inte hittar nån adapter att det inte går att para ihop de!

Jag har ELM327 OBD2 bluetooth från teknikmagasinet!
Testade även på en Lexus rx400h 08 men samma resultat där!
Hjälp skulle uppskattas tack.

Uttaget ligger under ratten på båda bilarna!

Skoda Octavia RS "RS" (2006)
Hunted Jackass
15 juli 2014 · 795 Inlägg

Laith93 skrev:
Köpte idag en OBD2 till min corolla ts 02 och det ska funka enligt listan i första sidan! När jag kopplar in den så lyser den röda lampan på OBDn och den är samman kopplad med telefonen (samsung s3) men när jag går in på torque (fria versionen) så säger den att den inte hittar nån adapter att det inte går att para ihop de!

Jag har ELM327 OBD2 bluetooth från teknikmagasinet!
Testade även på en Lexus rx400h 08 men samma resultat där!
Hjälp skulle uppskattas tack.

Uttaget ligger under ratten på båda bilarna!

Är telefonen och obd2 adaptern parade då? Det måste göras före du startar Torque.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Laith93
15 juli 2014 · 15 Inlägg

Hunted skrev:

Laith93 skrev:
Köpte idag en OBD2 till min corolla ts 02 och det ska funka enligt listan i första sidan! När jag kopplar in den så lyser den röda lampan på OBDn och den är samman kopplad med telefonen (samsung s3) men när jag går in på torque (fria versionen) så säger den att den inte hittar nån adapter att det inte går att para ihop de!

Jag har ELM327 OBD2 bluetooth från teknikmagasinet!
Testade även på en Lexus rx400h 08 men samma resultat där!
Hjälp skulle uppskattas tack.

Uttaget ligger under ratten på båda bilarna!

Är telefonen och obd2 adaptern parade då? Det måste göras före du startar Torque.

Ja precis de är parade via blåtand! Men när jag sedan startar programmet så hittar den inte OBDn

Skoda Octavia RS "RS" (2006)
fredda_king Fotograf
15 juli 2014 · 1 319 Inlägg

Laith93 skrev:

Hunted skrev:

Laith93 skrev:
Köpte idag en OBD2 till min corolla ts 02 och det ska funka enligt listan i första sidan! När jag kopplar in den så lyser den röda lampan på OBDn och den är samman kopplad med telefonen (samsung s3) men när jag går in på torque (fria versionen) så säger den att den inte hittar nån adapter att det inte går att para ihop de!

Jag har ELM327 OBD2 bluetooth från teknikmagasinet!
Testade även på en Lexus rx400h 08 men samma resultat där!
Hjälp skulle uppskattas tack.

Uttaget ligger under ratten på båda bilarna!

Är telefonen och obd2 adaptern parade då? Det måste göras före du startar Torque.

Ja precis de är parade via blåtand! Men när jag sedan startar programmet så hittar den inte OBDn

ställt in i programmet att den ska söka med den enheten då?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Victorduvet
15 juli 2014 · 395 Inlägg

BMW 320i -02. har använt den med Wifi och kört på iphone 5. Funkar perfekt smile

BMW 520 (1992)
Laith93
15 juli 2014 · 15 Inlägg

fredda_king skrev:

Laith93 skrev:

Hunted skrev:

Är telefonen och obd2 adaptern parade då? Det måste göras före du startar Torque.

Ja precis de är parade via blåtand! Men när jag sedan startar programmet så hittar den inte OBDn

ställt in i programmet att den ska söka med den enheten då?

Hittar ingen stans i programmet att man kan ställa in sånt sad

Skoda Octavia RS "RS" (2006)
Volvo-V40-T4
15 juli 2014 · 208 Inlägg

Laith93 skrev:

fredda_king skrev:

Laith93 skrev:

Ja precis de är parade via blåtand! Men när jag sedan startar programmet så hittar den inte OBDn

ställt in i programmet att den ska söka med den enheten då?

Hittar ingen stans i programmet att man kan ställa in sånt sad

Starta bluetouth på båda enheterna så att dom kan prata med varandra.
Sedan fungerar det.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
fredda_king Fotograf
15 juli 2014 · 1 319 Inlägg

Laith93 skrev:

fredda_king skrev:

Laith93 skrev:

Ja precis de är parade via blåtand! Men när jag sedan startar programmet så hittar den inte OBDn

ställt in i programmet att den ska söka med den enheten då?

Hittar ingen stans i programmet att man kan ställa in sånt sad

är under menu sen connections nånting har iaf jag.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Laith93
17 juli 2014 · 15 Inlägg

fredda_king skrev:

Laith93 skrev:

fredda_king skrev:

ställt in i programmet att den ska söka med den enheten då?

Hittar ingen stans i programmet att man kan ställa in sånt sad

är under menu sen connections nånting har iaf jag.

Hittade det! Tack för hjälpen!

Funkade utmärkt att hitta felkoder på en Oktavia kombi -99 kontakten ligger synlig under ratten knähöjd

Skoda Octavia RS "RS" (2006)
push_it
22 juli 2014 · 333 Inlägg

Min "Fel vid motorstyrning"-lampa (kallad lambda-lampa i folkmun) tändes igår.
Åkte och köpte en ELM327 och tänkte jag kunde se felkoden, men icke.
Det gick dock att släcka lampan, så på något sätt måste det ju kunna snacka.
Gäller en V70 GLT -98

bilberra
26 juli 2014 · 7 Inlägg

Ett par frågor om att köra ELM327 via PC (använder inte smartphone).

Jag har ännu inte köpt adaptern då jag först vill veta om den kommer att fungera med min PC, en äldre laptop med tillgång till trådlöst nätverk, en Lenovo T61p.
Hade tänkt att använda Torque, men fann ingen version för PC.

Fråga 1. Någon som vet om det finns en version av Torque för PC och var man finner den i så fall (gärna en gratisvariant till att börja med)?

Fråga 2. Fann annan mjukvara för PC (gratisversion): EasyObdII Version 2.5.0 ( http://www.easyobdii.com/free-download/index.php ). Jag är dock osäker på om den kommer att fungera med ELM327 (företaget som tillverkar den svarade med att jag fick testa och se... förstår iofs att de inte lägger ned så mycket energi på frågor om sitt gratisprogram).
Någon som vet om ELM327 funkar med  EasyObdII Version 2.5.0?

Fråga 3. Skippar man gratisappen finns ju köpprogram också. Bland annat på Scantool.net http://www.scantool.net/software/.
Men kommer de att fungera med ELM327?
Priserna på dessa mjukvaror är dock rätt höga.
Scantool har även adaptrar för PC http://www.scantool.net/scan-tools/pc-based/. Av vad det ser ut som kommer de utan mjukvara...
Så optimalt vore alltså en lösning med ELM327 och EasyObdII Version 2.5.0

Kan så klart tänka mig annan mjukvara än de jag nämnt här. Allt som funkar med ELM327 och PC är av intresse.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

wofflan- Gear Heads Göteborg
26 juli 2014 · 156 Inlägg

Scantool funkar, även med blåtand. Hur vida adaptern funkar med din dator beror ju på vad du skaffar för någon. Har du inte blåtand måste du ju ha en adapter med USB. Men då kan du inte ha den adaptern till telefonen.

bilberra
26 juli 2014 · 7 Inlägg

mrglass skrev:
Scantool funkar, även med blåtand. Hur vida adaptern funkar med din dator beror ju på vad du skaffar för någon. Har du inte blåtand måste du ju ha en adapter med USB. Men då kan du inte ha den adaptern till telefonen.

Tack för svar mrglass!
Det går att få T61p att jobba med blåtand, även om det kan vara en del trixande. Idén är just att kunna använda både laptop och smartphone (som jag förmodligen kommer att skaffa längre fram).
Så ELM327 känns som rätt val. Så vitt det finns mjukvara för PC också, alltså. Hade ju varit perfekt om det funkat med EasyObdII Version 2.5.0 som är gratis.
Kanske någon annan som kör ELM327 med PC som vet vilken mjukvara, förutom Scantool, som fungerar?

Bzr
2 augusti 2014 · 21 Inlägg

Någon som vet om denna passar till audi a3 1.8T (2001, facelift)?

Edit: ja, den funkar.

Senast redigerat av Bzr (3 augusti 2014)

bilberra
5 augusti 2014 · 7 Inlägg

Bzr skrev:
Någon som vet om denna passar till audi a3 1.8T (2001, facelift)?

Edit: ja, den funkar.

Audi A3 1,8T (2001):
Bra att veta (jag funderar faktiskt på en A3 från åren därikring).
Ser dock att detta inte har lagts in i förteckningen på sidan 1 (den har inte uppdaterats av Hunted sedan 2014-02-10, kanske vore dags att påminna honom - eller att någon annan lägger upp tråden igen och uppdaterar med de bilar och annan relevant info som kommit in sedan dess). 


FRÅGA
ELM327 finns i ett antal olika versioner.
Kjell & Co säljer ver. 1,4.
Runns säljer ver. 1,4b.

Någon som vet vilka fler versioner det finns (gärna en lista) och vad som skiljer dem åt?
(Enligt Runns finns ingen standard fram till 2001 så fram till dit får man testa sig fram - vilket väl är en av anledningarna till den här tråden.)
Och så vore det bra att veta vilken som är den senaste versionen av ELM327?

Senast redigerat av bilberra (5 augusti 2014)

VD-Design
5 augusti 2014 · 1 324 Inlägg

Funkar kanon i Saab 9-3 1,9 TiD 2008.

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
it_mutt Avstängd
5 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

bilberra skrev:

Bzr skrev:
Någon som vet om denna passar till audi a3 1.8T (2001, facelift)?

Edit: ja, den funkar.

Audi A3 1,8T (2001):
Bra att veta (jag funderar faktiskt på en A3 från åren därikring).
Ser dock att detta inte har lagts in i förteckningen på sidan 1 (den har inte uppdaterats av Hunted sedan 2014-02-10, kanske vore dags att påminna honom - eller att någon annan lägger upp tråden igen och uppdaterar med de bilar och annan relevant info som kommit in sedan dess). 


FRÅGA
ELM327 finns i ett antal olika versioner.
Kjell & Co säljer ver. 1,4.
Runns säljer ver. 1,4b.

Någon som vet vilka fler versioner det finns (gärna en lista) och vad som skiljer dem åt?
(Enligt Runns finns ingen standard fram till 2001 så fram till dit får man testa sig fram - vilket väl är en av anledningarna till den här tråden.)
Samt vilken som är den senaste versionen?

The main difference between the v1.3a and v1.4b chips is that the v1.4b offers the ability to go to a low power 'sleep' type mode. This is great for installations where it is preferred to keep the ELM327 connected to the vehicle (fleet applications, etc.).
There are also several improvements to protocol support which advanced users may find useful (control of the CAN silent mode, 4800 baud ISO/KWP, etc.).

Please note:
The ELM327 v1.4b is a mature product that has been replaced by the v2.1. We continue to offer this version for our customers that still need it, but we advise you to seriously consider using the v2.1 for any new designs.



ELM327 - OBD to RS232 Interpreter (v2.1) -     (our 'latest and greatest' version)
The latest version of our ELM327 integrated circuit provides all that the v1.3a and v1.4b products do, and also has:
a 512 byte RS232 transmit buffer
many improvements for speed and reliability
an Activity Monitor, for going to low power and waking
many new Programmable Parameters and AT commands
frequency matching to prevent false CAN sends while searching
the ability to process Response Pending replies
and many, many more improvements. If you were considering buying the v1.4b, then you will like the new v2.1 IC much better. Pricing remains the same as for the v1.4b:

- - - - - - - - - - - - - -

2.1 är alltså den senaste. 1.4 finns helt enkelt inte, utan är mest troligen en 1.4b (1.5 finns inte heller fast säljare på ebay hävdar det)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JonasK -.-
5 augusti 2014 · 383 Inlägg

Såg att Volvo S/V40 2.0T -99 saknades i listan på första sidan.
Funkar perfekt med ELM327+Torque

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
bilberra
5 augusti 2014 · 7 Inlägg

it_mutt skrev:
The main difference between the v1.3a and v1.4b chips is that the v1.4b offers the ability to go to a low power 'sleep' type mode. This is great for installations where it is preferred to keep the ELM327 connected to the vehicle (fleet applications, etc.).
There are also several improvements to protocol support which advanced users may find useful (control of the CAN silent mode, 4800 baud ISO/KWP, etc.).

Please note:
The ELM327 v1.4b is a mature product that has been replaced by the v2.1. We continue to offer this version for our customers that still need it, but we advise you to seriously consider using the v2.1 for any new designs.



ELM327 - OBD to RS232 Interpreter (v2.1) -     (our 'latest and greatest' version)
The latest version of our ELM327 integrated circuit provides all that the v1.3a and v1.4b products do, and also has:
a 512 byte RS232 transmit buffer
many improvements for speed and reliability
an Activity Monitor, for going to low power and waking
many new Programmable Parameters and AT commands
frequency matching to prevent false CAN sends while searching
the ability to process Response Pending replies
and many, many more improvements. If you were considering buying the v1.4b, then you will like the new v2.1 IC much better. Pricing remains the same as for the v1.4b:

- - - - - - - - - - - - - -

2.1 är alltså den senaste. 1.4 finns helt enkelt inte, utan är mest troligen en 1.4b (1.5 finns inte heller fast säljare på ebay hävdar det)

Tack för utförlig info it_mutt!
Jag fann källan till den på Elm electronics: http://elmelectronics.com/obdic.html.

Dessvärre tillverkar och säljer de endast chipen (de integrerade kretsarna) till modulen.
Jag sökte lite på ställen som sålde hela moduler. Fann inga svenska återförsäljare.
Amazon dyker de upp en del som säger sig vara 2,1, men det verkar inte stämma om man får tro kommentarsfältet:

The device functions just fine with the Torque app, but unfortunately it is NOT version 2.1...when it connects with the app, its identified as ELM v1.5. Sorry...

(se: http://www.amazon.com/Latest-Version-EL … B00GP8DG20).

Här dyker alltså den icke existerande Ver. 1.5 upp igen (det finns även svenska ÅF som saluför Ver. 1,5).
Förklaringen till detta finns nog också på Elm electronics' hemsida:

If you want a 'ready-made' circuit (ie with Bluetooth, USB, WiFi, etc.) then you will have to search the web for it. Some companies use integrated circuits that try to mimic our products, so be careful (as some times, you just get your money's worth).

Det enda ställe jag lyckades finna som, förhoppningsvis, verkligen säljer Ver. 2.1 är AliExpress (

Aliexpress började som en avstickare till Alibaba.com, världens största mötesplats för leverantörer i Kina och importörer från hela världen.

- se: http://www.scandinasian.se/importguiden/aliexpress/; artikeln i fråga, ELM327 Ver. 2.1, ser ut att tillverkas av ett företag i Guangdong, Kina http://www.aliexpress.com/item/Latest-V … 59089.html).

Saken är dock den, om man skall vara noggrann, att för att kunna importera elektronik krävs att de uppfyller Europeiska certifieringskrav, vilket de, enligt länken från importguiden ovan, sällan gör (Aliexpress riktar sig främst mot USA, Sydamerika, Ryssland och Sydostasien):

Det är få, om ens några, leverantörer på Aliexpress som handlar med produkter som lever upp till Europeiska certifieringskrav i händelse av att en importör från EU skulle titta förbi. Nedan följer en lista på några produkter som kräver certifiering:
a.) Elektronik (CE, RoHS)
b.) Leksaker (EN71)
c.) Kemiska produkter (REACH)

Att ta hem en liten modul är väl egentligen inte mycket att bråka om kan man tycka men det vore toppen om det finns någon som vet var man kan få tag på en äkta Ver. 2.1 inom Sverige eller EU.
Alla tips och förslag är intressanta!

Senast redigerat av bilberra (5 augusti 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang