Visuell hjälp med däckbred

blandband
21 juli 2014 · 31 Inlägg

Hej!
Riktig nybörjare på fälgar och däck så jag hoppas att få lite klarhet i en sak. Jag är på jakt att införskaffa nya fälgar, känner att 18 tum är en bra storlek. Nu kommer det knepiga, däckbredden. Till 18"s fälgar kan jag ha en däckbredd mellan 225/45 och 245/40. Finns det någon hemsida där man kan se hur skillnaden är enbart utseendemässigt mellan 225 och 245 i bredd med samma fälg? Skulle vilja få en enkel visuell skillnad på hur det ser ut med 225 och 245 till samma fälg.

Tack på förhand!

turbo98
21 juli 2014 · 1 362 Inlägg

vad är det för bil till att börja med;)?

blandband
21 juli 2014 · 31 Inlägg

Ah sorry, visste inte att det hade betydelse på utseendet smile Det är en Audi A4 (B8) -11 Sedan!

Boostrider Försöker iaf
21 juli 2014 · 1 998 Inlägg

Bredden på fälgen kan ju vara bra att veta också. Hur de sitter i hjulhuset osv. 215-225 på en 10" bred fälg är inga konstigheter och sitter fälgen långt ut så är det bra med lite stretch om man kör lågt.

Här är en bra sida som du kan jämföra olika däckbredder på olika fälgar
http://tyrestretch.com/

Förövrigt så tror jag 18 bli lite smått på en sån ny bil. 19-20 passar perfekt om man vill ha det rätta stuket. Här är kompisens bil
http://www.garaget.org/?car=353600&image=3419461

Fälgar och däck på den är i dessa dimensionerna
Vossen cv3 20x9 med 235/30-20
Vossen cv3 20x10.5 med 255/30-20

Senast redigerat av Boostrider (21 juli 2014)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
blandband
21 juli 2014 · 31 Inlägg

Sa ju att jag var totalt värdelös på det här big_smile Det är 8.5* på fälgen.

Angående din kompis bil så kändes 20" lite för stort, iaf just den fälgen.

Tror dock att jag har missuppfattat grejen med smalt eller brett däck. Jag har läst till mig att generellt sett så ska ett bredare däck ge högre spårkänsla, högre vattenplaningsrisk och ökad bränsleförbrukning. Men det påverkar alltså inte alls det visuella? Utan det är enbart fälgen som påverkar hur "mycket" gummi man ser. Eller är jag helt ute och cyklar igen? Babyspråk tack! wink

OE
21 juli 2014 · 318 Inlägg

Har du hjulet monterat på bilen och tittar på det rakt utifrån så är ett exempel på mina fälgar till Vipern så här:

335/30 18

335 är djupet på däcket (dvs. bredden när du tittar på hjulet bakifrån - avtrycket som blir vid en burnis)

30 är profilen alltså höjden på däcket från fälgen

18 är storleken (höjden på fälgen) på hjulet 18 tum

Viktigt att tänka på är att få rätt rullningsdiameter på hjulet, annars kan hastighetsmätaren visa fel...

Senast redigerat av OE (21 juli 2014)

blandband
21 juli 2014 · 31 Inlägg

Så rent utseendemässigt sett ifrån sidan av bilen så blir det absolut ingen skillnad med däckets bredd? Förstår ju liksom att det verkar mest logiskt med tanke på att bredden ser man inte när man tittar på sidan av bilen men förstår bara inte varför inte alla då alltid väljer så smalt däck som möjligt för att förbättra köregenskaperna?

sweeken
21 juli 2014 · 338 Inlägg

blandband skrev:
Så rent utseendemässigt sett ifrån sidan av bilen så blir det absolut ingen skillnad med däckets bredd? Förstår ju liksom att det verkar mest logiskt med tanke på att bredden ser man inte när man tittar på sidan av bilen men förstår bara inte varför inte alla då alltid väljer så smalt däck som möjligt för att förbättra köregenskaperna?

Bättre köregenskaper?
Bättre grepp,ser fetare ut bakifrån, däcken håller längre.

Alltså säkrare,snyggare fast dyrare

Senast redigerat av sweeken (21 juli 2014)

kjell-gbg
21 juli 2014 · 85 Inlägg

205/40 och 225/40 har olika "gummihöjd" den är 40% av 205 mm respektive 40% av 225 mm

ett mått som beskriver avståndet från asfalten till fälgen

spårviddsökning brukar inte besiktningen inte tycka om då belastningen på upphängningen ökar
sen vill dom ha däcken i skärmarna och inte utanför ....
däckbredden ökas då inåt ... varvid det kan bli svårt o svänga ... eller att det tar i fjädrar tex

fälgen har ett mått som kallas offset .... vilken beskriver avståndet från centrum på däckets slitbana till "monteringsplanet" ...

ofta har biltillverkaren skrivit i regestreringsbeviset vad som är lämpligt....

blandband
21 juli 2014 · 31 Inlägg

sweeken skrev:

blandband skrev:
Så rent utseendemässigt sett ifrån sidan av bilen så blir det absolut ingen skillnad med däckets bredd? Förstår ju liksom att det verkar mest logiskt med tanke på att bredden ser man inte när man tittar på sidan av bilen men förstår bara inte varför inte alla då alltid väljer så smalt däck som möjligt för att förbättra köregenskaperna?

Bättre köregenskaper?
Bättre grepp,ser fetare ut bakifrån, däcken håller längre.

Alltså säkrare,snyggare fast dyrare

Blir inte bilen mer spårkänslig vid bredare däck + ökar risken med vattenplaning, samt ökar bränsleförbrukningen? Så det positiva med bredare däck är att de ser bättre ut bakifrån och att de håller längre?

OE
21 juli 2014 · 318 Inlägg

blandband skrev:

sweeken skrev:

blandband skrev:
Så rent utseendemässigt sett ifrån sidan av bilen så blir det absolut ingen skillnad med däckets bredd? Förstår ju liksom att det verkar mest logiskt med tanke på att bredden ser man inte när man tittar på sidan av bilen men förstår bara inte varför inte alla då alltid väljer så smalt däck som möjligt för att förbättra köregenskaperna?

Bättre köregenskaper?
Bättre grepp,ser fetare ut bakifrån, däcken håller längre.

Alltså säkrare,snyggare fast dyrare

Blir inte bilen mer spårkänslig vid bredare däck + ökar risken med vattenplaning, samt ökar bränsleförbrukningen? Så det positiva med bredare däck är att de ser bättre ut bakifrån och att de håller längre?

... och får bättre grepp vid torrare väglag

Visst blir det lite spårkänsligare och så drar bilen marginellt mer och själva inköpet kan bli dyrare men brett ska det vara!

Senast redigerat av OE (21 juli 2014)

sweeken
21 juli 2014 · 338 Inlägg

blandband skrev:

sweeken skrev:

blandband skrev:
Så rent utseendemässigt sett ifrån sidan av bilen så blir det absolut ingen skillnad med däckets bredd? Förstår ju liksom att det verkar mest logiskt med tanke på att bredden ser man inte när man tittar på sidan av bilen men förstår bara inte varför inte alla då alltid väljer så smalt däck som möjligt för att förbättra köregenskaperna?

Bättre köregenskaper?
Bättre grepp,ser fetare ut bakifrån, däcken håller längre.

Alltså säkrare,snyggare fast dyrare

Blir inte bilen mer spårkänslig vid bredare däck + ökar risken med vattenplaning, samt ökar bränsleförbrukningen? Så det positiva med bredare däck är att de ser bättre ut bakifrån och att de håller längre?

Och bättre fäste, tänk tex dragracing bilar

blandband
21 juli 2014 · 31 Inlägg

Okej, tack så mycket för hjälpen!

pompe90
21 juli 2014 · 408 Inlägg

Det är endast vid väta man skall tänka på hastigheten. Så ofta regnar det väl inte wink höhö

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
speed_breaker
22 juli 2014 · 7 Inlägg
Opel Astra "Grandpasoldcar" (2002)
Opel Zafira "Sleeper" (2003)
sweeken
22 juli 2014 · 338 Inlägg

speed_breaker skrev:
www.tyrestretch.com

Länkades i 4e inlägget

speed_breaker
22 juli 2014 · 7 Inlägg

sweeken skrev:

speed_breaker skrev:
www.tyrestretch.com

Länkades i 4e inlägget

Sorry missa den.. rolltongue

Opel Zafira "Sleeper" (2003)
Opel Astra "Grandpasoldcar" (2002)
sweeken
22 juli 2014 · 338 Inlägg

speed_breaker skrev:

sweeken skrev:

speed_breaker skrev:
www.tyrestretch.com

Länkades i 4e inlägget

Sorry missa den.. rolltongue

De ä luuungt cool

Germax
23 juli 2014 · 12 086 Inlägg

Du ska ha 235-255/40-18 på den fälgen och bil. Alltså 235, 245 eller 255 mm breda, jag hade nog gått på 245.
Det kommer se absolut vettigast ut. Utan att veta skulle jag gissa att det är dimensionen Audi använder på 18".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang