Måste man plana toppen när man byter topplockspackning?

ark_killenn
24 juli 2014 · 76 Inlägg

Om...vad kan det kosta på en liten 4 cylinders motor.

joH900
24 juli 2014 · 414 Inlägg

Endel påstår att det kan bli spänningar i (aluminium)toppen när du släpper på alla bultarna som kan göra den skev, andra säger att det bara är att kontrollmäta så den är plan och montera tillbaka.

Det som är viktigt är i alla fall att packningsytan är ren, endel säger dessutom att den gärna får vara lite "grov" bearbetad yta och inte allt för blank/slät (ska tydligen ge täta bättre?).

Riktplaning av topp borde du kunna få gjort för ca 500-1000kr tycker jag.

Är det en sliten 2000kronors bruksbil eller en 800hk monsterbil?

Vad som är "rätt" och fel är nog utifrån vilken motor å bil det rör sig om. Viktigt är ju oavsett och mäta upp hur mycket diff du har, borde gå fint med t ex en stållinjal och ett fint bladmått.

Senast redigerat av joH900 (24 juli 2014)

Henkix
24 juli 2014 · 6 737 Inlägg

jag har haft dän alu toppar på endel bilar o satt tillbaka utan att riktplana. det har inte vart några problem för mej iaf wink när jag släppte bultarna så beskrev haynesboken vilken ordning ja skulle släppa dem för att undvika skevhet

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
saab_lejf
24 juli 2014 · 106 Inlägg

d beror juh på om motorn gått varm när packningen pajjat så bör man juh allafall lämna in den på planing el  kollar så den inte är skev,d brukar kosta några hundralappar beroende på vilka kontakter du har..

Saab 9000 turbo 2,3 "trollspeed" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang