740 -86 problem med overdrive när bilen är varm

mkjn2
24 juli 2014 · 142 Inlägg

Hejsan! köpte mig en 740 b230e med overdrive lådan. Den funkar helt klockrent någon mil men sen när bilen blir helt varm så hoppar den ur. Försöker man sedan lägga i den igen låter det som lite rassel och sedan känns det som den försöker trycka i sista växeln utan framgång.

Jag har googlat lite och fått fram dessa fel :
Knappen (kollad och den fungerar, den ska även vara ny)
Kablarna ( inga synliga skador och multimetern visar att dom är hela)
Relät verkar fungera ?

Är det oljenivån i lådan som är för lite? Samt vilken olja ska det vara? Dexron 3 som till automatlådor?

Hjälp mig gärna. Det är det enda fel på brukisen så jag vill även att det ska fungera..

Mvh Mick

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 juli 2014 · 3 730 Inlägg

mkjn2 skrev:
Hejsan! köpte mig en 740 b230e med overdrive lådan. Den funkar helt klockrent någon mil men sen när bilen blir helt varm så hoppar den ur. Försöker man sedan lägga i den igen låter det som lite rassel och sedan känns det som den försöker trycka i sista växeln utan framgång.

Jag har googlat lite och fått fram dessa fel :
Knappen (kollad och den fungerar, den ska även vara ny)
Kablarna ( inga synliga skador och multimetern visar att dom är hela)
Relät verkar fungera ?

Är det oljenivån i lådan som är för lite? Samt vilken olja ska det vara? Dexron 3 som till automatlådor?

Hjälp mig gärna. Det är det enda fel på brukisen så jag vill även att det ska fungera..

Mvh Mick

Byt olja och gör rent silen på undersidan av OD. Jag vanlig ATF. Sen kommer det förmodligen funka. Lyckatill

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
mkjn2
24 juli 2014 · 142 Inlägg

Då sticker jag och köper det imorgon. All el verkar ju faktiskt funka.

Jag skriver här hur det går sedan

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 juli 2014 · 3 730 Inlägg

mkjn2 skrev:
Då sticker jag och köper det imorgon. All el verkar ju faktiskt funka.

Jag skriver här hur det går sedan

Bli inte chockad bara när du tar ur pluggen. Den är magnetisk och det är alltid mycket spån där. Du kan även ta loss solenoiden och prova så den klickar ordentligt samt göra rent den. Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
mkjn2
24 juli 2014 · 142 Inlägg

DiwraZ skrev:

mkjn2 skrev:
Då sticker jag och köper det imorgon. All el verkar ju faktiskt funka.

Jag skriver här hur det går sedan

Bli inte chockad bara när du tar ur pluggen. Den är magnetisk och det är alltid mycket spån där. Du kan även ta loss solenoiden och prova så den klickar ordentligt samt göra rent den. Lycka till

Som jag förstod det var det som en fyrkantig kub på pluggen. Funkar det att dra loss den med en vanlig fast nyckel eller finns det specialverktyg? vill inte ta en skiftnyckel och lyckas runda

Solenoiden och all el fungerar. Det har jag kollat smile

Senast redigerat av mkjn2 (24 juli 2014)

volvochefen
24 juli 2014 · 514 Inlägg

Garanterat att du åker på att byta låda, haft samma fenomen på 2 bilar med m46, 945an och 245an jag kör nu, bytte olja o rengjorde sil på 245= ingen skillnad, nu ska jag dit med en m47 istället

Volvo 945 "tdi" (1992)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 juli 2014 · 3 730 Inlägg

mkjn2 skrev:

DiwraZ skrev:

mkjn2 skrev:
Då sticker jag och köper det imorgon. All el verkar ju faktiskt funka.

Jag skriver här hur det går sedan

Bli inte chockad bara när du tar ur pluggen. Den är magnetisk och det är alltid mycket spån där. Du kan även ta loss solenoiden och prova så den klickar ordentligt samt göra rent den. Lycka till

Som jag förstod det var det som en fyrkantig kub på pluggen. Funkar det att dra loss den med en vanlig fast nyckel eller finns det specialverktyg? vill inte ta en skiftnyckel och lyckas runda

Solenoiden och all el fungerar. Det har jag kollat smile

Brukar funka med stor skiftis eller fast nyckel. Undre för avtapp och övre för påfyll.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang