Hållbarhet falken fk 453

Polkan
24 juli 2014 · 12 Inlägg

Har ett par falken fk 453, 265/30/19 som jag köpte i slutet av förra sommaren. Märkte nu att mönsterdjupet är nere på ca 5-6mm.

Har kört ca 7-800 mil med 3 bar. Har det verkligen så kort livslängd? någon med erfarenhet av dessa?

Senast redigerat av Polkan (24 juli 2014)

Erick
24 juli 2014 · 4 767 Inlägg

Jag har kört 7000 mil på Falken FK 452 (föregångaren som ska vara något sämre än 453) och varit supernöjd med dom. Det är fortfarande halva mönstret kvar ungefär.

Det är inte som så att du har en dålig hjulinställning på bilen som käkar däck?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Polkan
24 juli 2014 · 12 Inlägg

Hade den inne på inställning direkt efter jag satte på däcken. Är det något idé att klaga på sånt här?

Erick
24 juli 2014 · 4 767 Inlägg

Låter underligt. Men jag tvivlar på att det är lönt att klaga. Däckslitage kan ju bero så mycket på körstil också. Även om dom borde ha hållt mycket bättre om du kört lugnt och städat.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Runn WS7 Avstängd
24 juli 2014 · 1 031 Inlägg

Använder samma, är nöjd men visst går de åt snabbt om man burnar...

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
baltis
25 juli 2014 · 1 948 Inlägg

Låter som fullt normalt slitage, kan till och med tycka det är lite smile Stora däck med lite profil går åt snabbt...

Sen hänger ju det så klart på hur man kör... Ska även tilläggas att däck slits snabbare när det är mycket mönster mot när det är mycket...

(brukar vara nöjd om mina däck håller 3-4 hundra mil, och då börnar eller sladdar jag inget tongue handlar ju som sagt om hur man brukar dom...)

Erick
25 juli 2014 · 4 767 Inlägg

Som jämförelse då har jag 245/30R20 på min mondeo på 1.8 ton och jag kör inte heller sakta i kurvorna smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
joH900
25 juli 2014 · 414 Inlägg

Erick skrev:
Jag har kört 7000 mil på Falken FK 452 (föregångaren som ska vara något sämre än 453) och varit supernöjd med dom. Det är fortfarande halva mönstret kvar ungefär.

Det är inte som så att du har en dålig hjulinställning på bilen som käkar däck?

7000mil och halvslitna? Har de något våtgrepp alls? Kommer man 14 000mil typ på en omgång däck så måste de vara stenhårda.

Jag har några kinadäck (Wanli) som är ungefär lika, typ orört mönster efter 3000mil, de däcken kör man dock ihjäl sig på ganska direkt om man svänger när det är blött ute. Därför har de i princip bara suttit på en bil som bara går när det är torrt men nu ligger de på hyllan för stenhård gummiblandning i kombination med pilmönster gjorde att vägljudet blev samma som när man kör dubbdäck ungefär.

dawwe ...has left the building...
25 juli 2014 · 4 474 Inlägg

Inga Falken men väl Hankook i samma dimension... Iaf, körda lugnt o fint, sitter på entusiastbil. Efter ca 2000 mil är det 5-6mm kvar. 7000 mil o halvslitna låter fantastiskt, vad jag läst om Falken är att de slits rätt fort, normal livslängd uppåt 4000 mil, vilket är som alla andra "kvalitetsmärken" ungefär. Har FK452 på ena entusiastens originalfälgar, helt orullade dock...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2014 · 14 039 Inlägg

baltis skrev:
Låter som fullt normalt slitage, kan till och med tycka det är lite smile Stora däck med lite profil går åt snabbt...

Sen hänger ju det så klart på hur man kör... Ska även tilläggas att däck slits snabbare när det är mycket mönster mot när det är mycket...

(brukar vara nöjd om mina däck håller 3-4 hundra mil, och då börnar eller sladdar jag inget tongue handlar ju som sagt om hur man brukar dom...)

???

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
andreas1
25 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Du kan även kolla hur många mm däcken har när dom är nya.
Olika tillverkare kan skilja nån mm , men om man utgår från att dom har 8 mm så tycker inte jag att det låter helt tokigt med 6 mm kvar nu.
Som dom flesta säkert vet får man välja mellan bra grepp o däcken tar slut snabbt alt kina o då dör man i nån olycka, men billiga är dom.
Körde ett år på några kina o dom slet sig av vägen bara dom såg ett moln på himlen ovanpå allt höll 4däck 2 tusen mil sen var dom slut...
Numera kör jag bara achilles atr sport. Håller bra ca 4-5 tusen mil på driven o priset är bra

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
FLindgren
25 juli 2014 · 5 089 Inlägg

5-6 mm kvar. det är 8 mm på nya däck och du har kört 700 mil.
Om det fortsätter i samma takt så har du kört typ 2500 mil när dom är nere på 1,6(vad lagen säger)
Sen brukar bmw har svårt att få en bra slitagebild med tanke på dom breda däcken.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang