Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

KolGruvan
26 juli 2014 · 1 450 Inlägg

ja tänkte fråga här istället för att starta en ny tråd och hoppas nån kan hjälpa mig.  angående generatorljud i 6×9 or.
ja köpte ett litet steg och två 6×9 or. men när ja kopplade in skiten fick ja sånt generatorljud men bara i 6×9 . då dörr högtalare är kopplade till stereon. så ja gick över jord till steget och provade flera ställen utan förbättring. drog ny remote då andra den sitter ihop med lågnivå kablarna utan förbättring.  ström och lågnivå är drogna på varsin sida av bilen. Och steget ligger inte nära karossen heller.
kan nån berätta vad ja ska prova härnäst??

Edit: det är en volvo 740 1990
och man hör även blinkers i högtalarna

Senast redigerat av xVolvo240x (26 juli 2014)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
BBQ Biltok
26 juli 2014 · 62 Inlägg

xVolvo240x skrev:
ja tänkte fråga här istället för att starta en ny tråd och hoppas nån kan hjälpa mig.  angående generatorljud i 6×9 or.
ja köpte ett litet steg och två 6×9 or. men när ja kopplade in skiten fick ja sånt generatorljud men bara i 6×9 . då dörr högtalare är kopplade till stereon. så ja gick över jord till steget och provade flera ställen utan förbättring. drog ny remote då andra den sitter ihop med lågnivå kablarna utan förbättring.  ström och lågnivå är drogna på varsin sida av bilen. Och steget ligger inte nära karossen heller.
kan nån berätta vad ja ska prova härnäst??

Edit: det är en volvo 740 1990
och man hör även blinkers i högtalarna

Jordfel skulle jag säga. Kolla jordpunkterna i motorutrymmet, rengöra, dra åt bultarna/skruvarna osv.

Senast redigerat av BBQ (26 juli 2014)

Jockk3
26 juli 2014 · 1 426 Inlägg

xVolvo240x skrev:
ja tänkte fråga här istället för att starta en ny tråd och hoppas nån kan hjälpa mig.  angående generatorljud i 6×9 or.
ja köpte ett litet steg och två 6×9 or. men när ja kopplade in skiten fick ja sånt generatorljud men bara i 6×9 . då dörr högtalare är kopplade till stereon. så ja gick över jord till steget och provade flera ställen utan förbättring. drog ny remote då andra den sitter ihop med lågnivå kablarna utan förbättring.  ström och lågnivå är drogna på varsin sida av bilen. Och steget ligger inte nära karossen heller.
kan nån berätta vad ja ska prova härnäst??

Edit: det är en volvo 740 1990
och man hör även blinkers i högtalarna

vart har du jordat?
provat dragit en kabel mellan lågnivåutgångarnas hölje till stereons chassi?

kolla även så högtalarskorna inte tar i plåt elr dylikt och verkligen sitter på.

KolGruvan
26 juli 2014 · 1 450 Inlägg

Jockk3 skrev:

xVolvo240x skrev:
ja tänkte fråga här istället för att starta en ny tråd och hoppas nån kan hjälpa mig.  angående generatorljud i 6×9 or.
ja köpte ett litet steg och två 6×9 or. men när ja kopplade in skiten fick ja sånt generatorljud men bara i 6×9 . då dörr högtalare är kopplade till stereon. så ja gick över jord till steget och provade flera ställen utan förbättring. drog ny remote då andra den sitter ihop med lågnivå kablarna utan förbättring.  ström och lågnivå är drogna på varsin sida av bilen. Och steget ligger inte nära karossen heller.
kan nån berätta vad ja ska prova härnäst??

Edit: det är en volvo 740 1990
och man hör även blinkers i högtalarna

vart har du jordat?
provat dragit en kabel mellan lågnivåutgångarnas hölje till stereons chassi?

kolla även så högtalarskorna inte tar i plåt elr dylikt och verkligen sitter på.

ska prova det. ja har jordat steget i höger bakskärm till stötfångarfästet men de kanske jordar för dåligt? ja slipade även plåt rent innan. men ska gå över jord punkten en gång till får vi se. eftersom nästan alla säger att det låter som jord fel.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Jockk3
26 juli 2014 · 1 426 Inlägg

xVolvo240x skrev:

Jockk3 skrev:

xVolvo240x skrev:
ja tänkte fråga här istället för att starta en ny tråd och hoppas nån kan hjälpa mig.  angående generatorljud i 6×9 or.
ja köpte ett litet steg och två 6×9 or. men när ja kopplade in skiten fick ja sånt generatorljud men bara i 6×9 . då dörr högtalare är kopplade till stereon. så ja gick över jord till steget och provade flera ställen utan förbättring. drog ny remote då andra den sitter ihop med lågnivå kablarna utan förbättring.  ström och lågnivå är drogna på varsin sida av bilen. Och steget ligger inte nära karossen heller.
kan nån berätta vad ja ska prova härnäst??

Edit: det är en volvo 740 1990
och man hör även blinkers i högtalarna

vart har du jordat?
provat dragit en kabel mellan lågnivåutgångarnas hölje till stereons chassi?

kolla även så högtalarskorna inte tar i plåt elr dylikt och verkligen sitter på.

ska prova det. ja har jordat steget i höger bakskärm till stötfångarfästet men de kanske jordar för dåligt? ja slipade även plåt rent innan. men ska gå över jord punkten en gång till får vi se. eftersom nästan alla säger att det låter som jord fel.

prova jorda direkt på batteriet

KolGruvan
26 juli 2014 · 1 450 Inlägg

Jockk3 skrev:

xVolvo240x skrev:

Jockk3 skrev:

vart har du jordat?
provat dragit en kabel mellan lågnivåutgångarnas hölje till stereons chassi?

kolla även så högtalarskorna inte tar i plåt elr dylikt och verkligen sitter på.

ska prova det. ja har jordat steget i höger bakskärm till stötfångarfästet men de kanske jordar för dåligt? ja slipade även plåt rent innan. men ska gå över jord punkten en gång till får vi se. eftersom nästan alla säger att det låter som jord fel.

prova jorda direkt på batteriet

ja jordade direkt på batteriet men ljudet kvarstår. MYCKET märkligt.
ja läste i nån tråd att lågnivå kablarna kan ligga för nära bilens orginal kabel matta kan de stämma?  lågniva i drogna på vänster sida under alla plast detajler vidare under baksätet sedan ut i bagagen. samma med ström kabel fast på andra sidan

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Jockk3
26 juli 2014 · 1 426 Inlägg

xVolvo240x skrev:

Jockk3 skrev:

xVolvo240x skrev:

ska prova det. ja har jordat steget i höger bakskärm till stötfångarfästet men de kanske jordar för dåligt? ja slipade även plåt rent innan. men ska gå över jord punkten en gång till får vi se. eftersom nästan alla säger att det låter som jord fel.

prova jorda direkt på batteriet

ja jordade direkt på batteriet men ljudet kvarstår. MYCKET märkligt.
ja läste i nån tråd att lågnivå kablarna kan ligga för nära bilens orginal kabel matta kan de stämma?  lågniva i drogna på vänster sida under alla plast detajler vidare under baksätet sedan ut i bagagen. samma med ström kabel fast på andra sidan

med dagens lågnivåkablar är risken väldigt liten för störningar.
prova dra en kabel från ytterhölje på lågnivå utgångarna till stereons chassi

KolGruvan
26 juli 2014 · 1 450 Inlägg

Jockk3 skrev:

xVolvo240x skrev:

Jockk3 skrev:

prova jorda direkt på batteriet

ja jordade direkt på batteriet men ljudet kvarstår. MYCKET märkligt.
ja läste i nån tråd att lågnivå kablarna kan ligga för nära bilens orginal kabel matta kan de stämma?  lågniva i drogna på vänster sida under alla plast detajler vidare under baksätet sedan ut i bagagen. samma med ström kabel fast på andra sidan

med dagens lågnivåkablar är risken väldigt liten för störningar.
prova dra en kabel från ytterhölje på lågnivå utgångarna till stereons chassi

problemet löst! ja provade ju som sagt ta bort remoten från steget och drog en ny remote direkt på batteriet men problemet va kvar. då lossade ja remote kabeln INNE i bilen  samtidig som kabeln direkt från batteriet fick sitta kvar då försvann ljudet och direkt ja satte till baka gamla kabeln så kom ljudet tillbaka. alltså va det remote kabeln! men ja tackar för hjälpen! smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
BBQ Biltok
27 juli 2014 · 62 Inlägg

Torpen skrev:
Vilka är bäst?

* http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gto938.html

* http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dcx-6903-.html

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Bamzefan Bondmeckare
27 juli 2014 · 246 Inlägg

Har en riktig amatörfråga... Just nu har jag en Gas Alpha 212-låda i min bil (2*300W RMS), men med ett alldeles för klent steg 4*60W, inte bryggat utan kör JBL GTO938 6x9or (100W RMS/st) på samma steg. Många påstår att man inte ska köra hatthyllehögtalare på samma steg som basarna, men jag har inte haft någon annan möjlighet nu. Stereon jag har nu har bara 2 lågnivåutgångar, men ny med 3 är på väg hem (separat för sub), så tänkte timea in ett nytt steg dit med. Kollat på GAS PRO 1000.1 och då hade jag tänkt att köra det i 2Ohm (700W RMS). Detta kommer driva basarna och det gamla steget bryggs och driver 6x9orna. 

Nu till själva huvudfrågan, kommer generatorn palla orka med detta? Har ett tudorbatteri på 64Ah nu, ny generator på 100A, men kommer detta palla med två steg + mina 5 extraljus på 60W/st jag har? Eller kommer jag behöva ett extra batteri? Har voltmätare inkopplad och den ligger på runt 13,2-13,5 vid körning nu med extraljusen på och stereon på hög volym vid körning. Batteriet är friskt, kablar mellan generator och motorblock är utbytt till större. Kablarna från batteriet och bak är 21mm2 och jag har ordentlig jord till steget/kondensatorn (1 farad)

Blev mycket text och allt är inte nödvändigt, men jag är som jag är... wink

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Torpen
27 juli 2014 · 72 Inlägg

BBQ skrev:

Torpen skrev:
Vilka är bäst?

* http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gto938.html

* http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dcx-6903-.html

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Direkt till huvudenheten.

Drönirettab
27 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Bamzefan skrev:
Har en riktig amatörfråga... Just nu har jag en Gas Alpha 212-låda i min bil (2*300W RMS), men med ett alldeles för klent steg 4*60W, inte bryggat utan kör JBL GTO938 6x9or (100W RMS/st) på samma steg. Många påstår att man inte ska köra hatthyllehögtalare på samma steg som basarna, men jag har inte haft någon annan möjlighet nu. Stereon jag har nu har bara 2 lågnivåutgångar, men ny med 3 är på väg hem (separat för sub), så tänkte timea in ett nytt steg dit med. Kollat på GAS PRO 1000.1 och då hade jag tänkt att köra det i 2Ohm (700W RMS). Detta kommer driva basarna och det gamla steget bryggs och driver 6x9orna. 

Nu till själva huvudfrågan, kommer generatorn palla orka med detta? Har ett tudorbatteri på 64Ah nu, ny generator på 100A, men kommer detta palla med två steg + mina 5 extraljus på 60W/st jag har? Eller kommer jag behöva ett extra batteri? Har voltmätare inkopplad och den ligger på runt 13,2-13,5 vid körning nu med extraljusen på och stereon på hög volym vid körning. Batteriet är friskt, kablar mellan generator och motorblock är utbytt till större. Kablarna från batteriet och bak är 21mm2 och jag har ordentlig jord till steget/kondensatorn (1 farad)

Blev mycket text och allt är inte nödvändigt, men jag är som jag är... wink

Om spänningen redan nu ligger på 13,2-13,5 V med extraljusen tända och endast nuvarande slutsteg på 4x60 W så blir ju inte spänningen högre ifall du kopplar in ytterligare ett steg.

Vart är voltmätaren inkopplad, på generatorn eller batteriet?

Vid körning så har motorn rimligtvis tillräckligt höga varv för att generatorn ska orka ge ordentligt med ström och hålla stabil spänning, därför tycker jag nog att spänningen borde ligga högre med tanke på att extraljusen och slutsteget inte förbrukar gigantiska mängder ström. Men jag vet dock inte hur mycket ström bilens egen elektronik (tändning, bränslepump, smålampor) drar, man måste ta med detta i beräkningen också.

Kolla upp att det verkligen inte är spänningsfall mellan generator och batteri, i så fall måste den saken fixas till så att generatorn kan utnyttjas så bra som möjligt innan du stoppar in fler förbrukare. smile

Senast redigerat av Drönirettab (27 juli 2014)

Bamzefan Bondmeckare
28 juli 2014 · 246 Inlägg

Drönirettab skrev:

Bamzefan skrev:
Har en riktig amatörfråga... Just nu har jag en Gas Alpha 212-låda i min bil (2*300W RMS), men med ett alldeles för klent steg 4*60W, inte bryggat utan kör JBL GTO938 6x9or (100W RMS/st) på samma steg. Många påstår att man inte ska köra hatthyllehögtalare på samma steg som basarna, men jag har inte haft någon annan möjlighet nu. Stereon jag har nu har bara 2 lågnivåutgångar, men ny med 3 är på väg hem (separat för sub), så tänkte timea in ett nytt steg dit med. Kollat på GAS PRO 1000.1 och då hade jag tänkt att köra det i 2Ohm (700W RMS). Detta kommer driva basarna och det gamla steget bryggs och driver 6x9orna. 

Nu till själva huvudfrågan, kommer generatorn palla orka med detta? Har ett tudorbatteri på 64Ah nu, ny generator på 100A, men kommer detta palla med två steg + mina 5 extraljus på 60W/st jag har? Eller kommer jag behöva ett extra batteri? Har voltmätare inkopplad och den ligger på runt 13,2-13,5 vid körning nu med extraljusen på och stereon på hög volym vid körning. Batteriet är friskt, kablar mellan generator och motorblock är utbytt till större. Kablarna från batteriet och bak är 21mm2 och jag har ordentlig jord till steget/kondensatorn (1 farad)

Blev mycket text och allt är inte nödvändigt, men jag är som jag är... wink

Om spänningen redan nu ligger på 13,2-13,5 V med extraljusen tända och endast nuvarande slutsteg på 4x60 W så blir ju inte spänningen högre ifall du kopplar in ytterligare ett steg.

Vart är voltmätaren inkopplad, på generatorn eller batteriet?

Vid körning så har motorn rimligtvis tillräckligt höga varv för att generatorn ska orka ge ordentligt med ström och hålla stabil spänning, därför tycker jag nog att spänningen borde ligga högre med tanke på att extraljusen och slutsteget inte förbrukar gigantiska mängder ström. Men jag vet dock inte hur mycket ström bilens egen elektronik (tändning, bränslepump, smålampor) drar, man måste ta med detta i beräkningen också.

Kolla upp att det verkligen inte är spänningsfall mellan generator och batteri, i så fall måste den saken fixas till så att generatorn kan utnyttjas så bra som möjligt innan du stoppar in fler förbrukare. smile

Voltmätaren är parallellkopplad med cigguttaget. Generatorn är bara något år gammal 100A Bosch/Volvo Original, remmen är sprittny. Dock är Voltmätaren från biltema så vet inte hur säker den är, men om allt skulle lira bra skulle den jobba upp sig vid belastning, alltså ligga kvar mellan 13,8-14,2V. Så det jag bör göra är att se över kopplingarna mellan generator-batteri och generator-motorblock och så vidare och se om det blir märkbar skillnad på mätaren? Alltså att den arbetar upp spänningen ju mer jag belastar den?

I Övrigt är det mesta bytt till dioder, utom bakljus och hel/halvljus. Dock kompenserar det väl endast de dubblerade broms- & positionsljusen bak.

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
huntelaar DLS
28 juli 2014 · 1 147 Inlägg

Torpen skrev:

BBQ skrev:

Torpen skrev:
Vilka är bäst?

* http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gto938.html

* http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dcx-6903-.html

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Direkt till huvudenheten.

Jbl ligger på 2 ohm och jag är tveksam om din huvudenhet pallar med det.

Drönirettab
28 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Bamzefan skrev:
Voltmätaren är parallellkopplad med cigguttaget. Generatorn är bara något år gammal 100A Bosch/Volvo Original, remmen är sprittny. Dock är Voltmätaren från biltema så vet inte hur säker den är, men om allt skulle lira bra skulle den jobba upp sig vid belastning, alltså ligga kvar mellan 13,8-14,2V. Så det jag bör göra är att se över kopplingarna mellan generator-batteri och generator-motorblock och så vidare och se om det blir märkbar skillnad på mätaren? Alltså att den arbetar upp spänningen ju mer jag belastar den?

I Övrigt är det mesta bytt till dioder, utom bakljus och hel/halvljus. Dock kompenserar det väl endast de dubblerade broms- & positionsljusen bak.

Om spänningen normalt sett enligt voltmätaren brukar ligga på 13,8-14,2 V så verkar den nog stämma ganska bra, men använd en multimeter och gör mätningar dels på generatorn och dels på batteriet för att se om det finns tydliga förluster när du slår på extraljusen+stereon.

En så pass ny generator ska ju fungera utan problem och laddregulatorn ska kunna ge rätt spänning. smile

BBQ Biltok
28 juli 2014 · 62 Inlägg

Torpen skrev:

BBQ skrev:

Torpen skrev:
Vilka är bäst?

* http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gto938.html

* http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dcx-6903-.html

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Direkt till huvudenheten.

Tror inte du kan använda JBL-högtalarna då, eftersom dom är på 2 ohm och bilstereon klarar inte det. Hertz-högtalarna kommer däremot att funka utmärkt då dom är på 4 ohm.

Senast redigerat av BBQ (28 juli 2014)

Torpen
28 juli 2014 · 72 Inlägg

huntelaar skrev:

Torpen skrev:

BBQ skrev:

Torpen skrev:
Vilka är bäst?

* http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gto938.html

* http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dcx-6903-.html

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Direkt till huvudenheten.

Jbl ligger på 2 ohm och jag är tveksam om din huvudenhet pallar med det.

Okej.

Vad händer då? Man bränner huvudenheten?



BBQ skrev:

Torpen skrev:

BBQ skrev:

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Direkt till huvudenheten.

Tror inte du kan använda JBL-högtalarna då, eftersom dom är på 2 ohm och bilstereon klarar inte det. Hertz-högtalarna kommer däremot att funka utmärkt då dom är på 4 ohm.

Okej tack.
Då måste man ha slutsteg alltså?

Men om man bortser från det. Vilka högtalare är bäst? Eller är de någorlunda jämna?

BBQ Biltok
29 juli 2014 · 62 Inlägg

Torpen skrev:

huntelaar skrev:

Torpen skrev:

BBQ skrev:

Torpen skrev:
Vilka är bäst?

* http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gto938.html

* http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dcx-6903-.html

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Direkt till huvudenheten.

Jbl ligger på 2 ohm och jag är tveksam om din huvudenhet pallar med det.

Okej.

Vad händer då? Man bränner huvudenheten?



BBQ skrev:

Torpen skrev:

Direkt till huvudenheten.

Tror inte du kan använda JBL-högtalarna då, eftersom dom är på 2 ohm och bilstereon klarar inte det. Hertz-högtalarna kommer däremot att funka utmärkt då dom är på 4 ohm.

Okej tack.
Då måste man ha slutsteg alltså?

Men om man bortser från det. Vilka högtalare är bäst? Eller är de någorlunda jämna?

Du måste ha ett slutsteg som klarar 2 ohm i sådana fall.

JBL'n är väl lite bättre eftersom den har mer effekt. Fast det är inte säkert att effekten gör den bättre heller.

Bamzefan Bondmeckare
29 juli 2014 · 246 Inlägg

Drönirettab skrev:

Bamzefan skrev:
Voltmätaren är parallellkopplad med cigguttaget. Generatorn är bara något år gammal 100A Bosch/Volvo Original, remmen är sprittny. Dock är Voltmätaren från biltema så vet inte hur säker den är, men om allt skulle lira bra skulle den jobba upp sig vid belastning, alltså ligga kvar mellan 13,8-14,2V. Så det jag bör göra är att se över kopplingarna mellan generator-batteri och generator-motorblock och så vidare och se om det blir märkbar skillnad på mätaren? Alltså att den arbetar upp spänningen ju mer jag belastar den?

I Övrigt är det mesta bytt till dioder, utom bakljus och hel/halvljus. Dock kompenserar det väl endast de dubblerade broms- & positionsljusen bak.

Om spänningen normalt sett enligt voltmätaren brukar ligga på 13,8-14,2 V så verkar den nog stämma ganska bra, men använd en multimeter och gör mätningar dels på generatorn och dels på batteriet för att se om det finns tydliga förluster när du slår på extraljusen+stereon.

En så pass ny generator ska ju fungera utan problem och laddregulatorn ska kunna ge rätt spänning. smile

Idag gick jag över och gjorde i ordning alla anslutningar, nu märks det inte att jag slår igång steget på voltmätaren, men när jag drar igång extraljusen går det ner ca 0,2V mot tidigare, så hittade troligtvis boven. Vågar jag belasta elsystemet mer utan uppgradering av batteri och generator?

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang