Trögstartad vid 1/4 tank

muuns
27 juli 2014 · 471 Inlägg

Min bil har blivit trögstartad då jag har cirka 1/4 tank och den har stått några timmar. Den tuggar på ett tag och tänder till lite grann och då tar man "omtag" så startar den som vanligt. Det börjar även lukta bensin i bilen ibland då man startar den.

Jag har mina teorier om att backventilen är trasig till bränslepumpen så att bensinen rinner tillbaka och de blir luft i slangarna. Kan det vara så enkelt eller har ni någon annan ide? Bilen är en Audi S3 -00

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
jaka54
27 juli 2014 · 5 719 Inlägg

Hej!
Som vanligt vid trilskande motorer ska du kolla om motorn drar "tjuvluft" någonstans.
Du gör det genom att spreja på startgas (innehåller eter) rund insug och slanganslutningar. Går motorvarvet upp när du sprejar så vet du att du har en läcka där du sprutar. O-ringarna vid spridarna läcker ibland.Har bytt två gånger under de 20 år jag har haft min Audi 100 2,0E Avant -89.
Kolla också tändstift,rotor och fördelarlock  (byt dem). För ett tiotal år sedan hade jag svårt att starta min Audi. Då var det rotorn som var sliten. Efter bytet (Biltema) fungerade allt perfekt igen.
Några tips om du är mån om din bil!
Byt olja ,oljefilter  och  luftfilter varje år (vart 500-1000mil). Helsyntet 5W-40 eller 5W-50 olja naturligtvis. Tänk också på att vart eller vartannat år byta bromsolja. Bromsoljan är hygroskopisk vilket innebär att den drar åt sig vatten vilket försämrar bromsverkan.
Ladda också batteriet. Ett "friskt" batteri ska visa ca 12,6V ett "slut" batteri visar under 12v.

Senast redigerat av jaka54 (27 juli 2014)

muuns
27 juli 2014 · 471 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som vanligt vid trilskande motorer ska du kolla om motorn drar "tjuvluft" någonstans.
Du gör det genom att spreja på startgas (innehåller eter) rund insug och slanganslutningar. Går motorvarvet upp när du sprejar så vet du att du har en läcka där du sprutar. O-ringarna vid spridarna läcker ibland.Har bytt två gånger under de 20 år jag har haft min Audi 100 2,0E Avant -89.
Kolla också tändstift,rotor och fördelarlock  (byt dem). För ett tiotal år sedan hade jag svårt att starta min Audi. Då var det rotorn som var sliten. Efter bytet (Biltema) fungerade allt perfekt igen.
Några tips om du är mån om din bil!
Byt olja ,oljefilter  och  luftfilter varje år (vart 500-1000mil). Helsyntet 5W-40 eller 5W-50 olja naturligtvis. Tänk också på att vart eller vartannat år byta bromsolja. Bromsoljan är hygroskopisk vilket innebär att den drar åt sig vatten vilket försämrar bromsverkan.
Ladda också batteriet. Ett "friskt" batteri ska visa ca 12,6V ett "slut" batteri visar under 12v.

Tändstift, tändspolar,olja+filter är relativt nybytta. Tror icke det är något läckage då jag tidigare har gjort precis som du nämnde, sprayat startgas. Sen så kan jag inte tänka mig att det är något fel på tändningen då den skulle starta perfekt om jag gick ut nu men imorgon kommer den nog vara trög.  Mycket märkligt problem men jag tror det är bränslerelaterat?

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
StlpMK Team T-Röd Racing
27 juli 2014 · 507 Inlägg

är det två pumpar? elr 1 annars säkerligen backventilen i pumpen,

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
muuns
27 juli 2014 · 471 Inlägg

StlpMK skrev:
är det två pumpar? elr 1 annars säkerligen backventilen i pumpen,

Hur många pumpar det är kan jag inte svara på tyvärr, skulle gissa på en?

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang