Volvo 745 -88 hur fixar jag tutan?

kefflon
26 juli 2014 · 180 Inlägg

Hej!

Fick en tvåa på tutan, undrar hur jag enklast felsöker?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 juli 2014 · 3 730 Inlägg

kefflon skrev:
Hej!

Fick en tvåa på tutan, undrar hur jag enklast felsöker?

Är kablarna hela? Finns det spänning och jord i kablarna? Har hornet rostat ihop? 3 vanligaste felen.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
kefflon
27 juli 2014 · 180 Inlägg

Fan vad schysst. Ska kolla det.

kefflon
17 augusti 2014 · 180 Inlägg

Nu kollade jag tutan mot batteriet, den var paj, så jag köpte en som funka på skroten.
Men det vill inte tuta. Hur kollar man spänning i kablarna?
Eller är det lättare att dra in en knapp bredvid ratten med en tuta?
Vill bara komma igenom besiktningen.

volvoqq Lastbilsmekaniker
17 augusti 2014 · 5 136 Inlägg

Du har konstant plus när tändningen är på och jorden kommer när du trycker på tutknappen så är bara att mäta och se vilken av kablarna som är kass

kefflon
17 augusti 2014 · 180 Inlägg

Tackar, då kollar jag det

ark_killenn
18 augusti 2014 · 76 Inlägg

kefflon skrev:
Hej!

Fick en tvåa på tutan, undrar hur jag enklast felsöker?

2014 - 1988 = 26 år gamla säkringar + oxidering....roll

Senast redigerat av ark_killenn (4 september 2014)

kefflon
19 augusti 2014 · 180 Inlägg

Det ska visst vara samma säkring som till vindrutetorkarna, och dom funkar. Är inte 100 dock.
Om jag ska kolla om kablarna funkar, vad heter det jag ska mäta med, var köper man det?

kefflon
19 augusti 2014 · 180 Inlägg

Det går fyra sladdar till tutan. Är det två från batteriet och två som går till ratten?
Hur vet jag vilka som är vilka? Tex om de som kommer med ström funkar kan jag väl dra in en knapp bredvid ratten?

jocke_gronberg
19 augusti 2014 · 4 586 Inlägg

Har du testat den nya tutan ifall den fungerar innan montering ?

skulle klippa av kablarna och skarva dom och sätta signalhornet uppe vid batteriet istället

på min 945 ifrån 1998 så var kontakterna korriderade och borde inte vara i bättre skick på din 10 år äldre bil

Skaffa en multimeter ifrån biltema och kolla ifall du får ström till kablarna när du trycker på tutan. Det underlättar ifall man är två för svårt att både mäta och tuta samtidigt

Senast redigerat av jocke_gronberg (19 augusti 2014)

kefflon
19 augusti 2014 · 180 Inlägg

Shysst! Ja, testade den nya tutan mot batteriet. Det kanske är enklast att sätta signalhornet vid batteriet, dra in nya kablar till instrumentbrädan?
Kan testa med en multimeter oxå, får läsa på lite om hur man gör.

jaka54
20 augusti 2014 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ta bort ratten och kolla kontaktytan (släpringen av mässing) Mät med multimetern att du har 12V fram till rattkontakten. Sätt ingen extra kontakt någonstans!!! Det är ju inte Rocket Science att fixa en tuta!

240bns
20 augusti 2014 · 1 008 Inlägg

Någon 12v finns inte på släpringen, utan det är som volvoqq skriver att det är +12v via tändningen och jord via signalknappen i ratten.
Anledningen till att det finns 4st kablar är att det sitter 2st signalhorn original, ett hög och ett lågton, som är parallellkopplade.

Förutom sönderrostade signalhorn så är det kablarna som kan bråka, när jag bytte på min 945 96:a så var kopparn alldeles svart av oxid, vilket inte är så bra för ledningsförmågan=spänningsfall.
Antingen försöker man putsa av kardelerna i kablarna så dom blir blank igen innan man klämmer dit nya kabelskor, eller så får man klippa kabeln tills den ser bra ut och skarva därifrån, men oxideringen kan ha gått längs med hela kabeln också om man har otur.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang