Motorolja till V70R -98

-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juli 2014 · 1 032 Inlägg

Hej!

Som jag skrev i rubriken så letar jag efter vilken motorolja jag skall använda i min V70R -98. På nått ställe läste jag 5W-40 och enligt instruktionsboken är 5W-40 det bästa valet. Men när jag kollade upp det på Castrols hemsida rekommenderade dem 0W-40 (bäst), sen 5W-40 (bättre) och 10W-40 (bra). Vilket av dessa ska man gå på?

Och jag tror det blir Castrol Edge från oljemagasinet, eller är där nån som rekommenderar något annat?

/ Johan

Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
27 juli 2014 · 26 136 Inlägg

Kör på 5W-40.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juli 2014 · 1 032 Inlägg

Mack skrev:
Kör på 5W-40.

Yesbox, känns som ett säkert kort smile

Marlboroman
27 juli 2014 · 8 229 Inlägg

5W40 Castrol Magnatech hade jag hällt i om jag varit du.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juli 2014 · 1 032 Inlägg

Marlboroman skrev:
5W40 Castrol Magnatech hade jag hällt i om jag varit du.

Har sökt en del på Google och visst det är nog inte någon gigantisk skillnad men då jag är väldigt noggrann med mina bilar så vill jag ju såklart ha så bra grejer till den som möjligt.

Och enligt några så stämdes Castrol för att ha kallat sin olja (kommer ej ihåg vilken av dem) för helsyntet när det tydligen var hårdraffinerad mineralolja eller vad det nu heter. Och många ansåg att Mobil var ett bättre val men samtidigt så tycker jag ändå att Castrol känns som ett finare märke, och det bör ju va så av en anledning kan jag tycka

Marlboroman
27 juli 2014 · 8 229 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

Marlboroman skrev:
5W40 Castrol Magnatech hade jag hällt i om jag varit du.

Har sökt en del på Google och visst det är nog inte någon gigantisk skillnad men då jag är väldigt noggrann med mina bilar så vill jag ju såklart ha så bra grejer till den som möjligt.

Har din maskin gått väldigt lite eller är nyligen renoverad kan det väl vara ide med Edge. Men är den normalsliten så är Edge att elda för kråkorna i min mening.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juli 2014 · 1 032 Inlägg

Marlboroman skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

Marlboroman skrev:
5W40 Castrol Magnatech hade jag hällt i om jag varit du.

Har sökt en del på Google och visst det är nog inte någon gigantisk skillnad men då jag är väldigt noggrann med mina bilar så vill jag ju såklart ha så bra grejer till den som möjligt.

Har din maskin gått väldigt lite eller är nyligen renoverad kan det väl vara ide med Edge. Men är den normalsliten så är Edge att elda för kråkorna i min mening.

Jaha okej det har du rätt i.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang