Olja försvinner, slirande koppling (Honda Civic FK2 -06) LÖST!

VipMartie
16 februari 2013 · 537 Inlägg

Hej!

Har en Honda Civic FK2 1.8 Sport -06 med lite bekymmer! Den har rullat strax under 13 000mil och varit ägd av en äldre dam tidigare, vars jag köpte bilen av en mycket känd och seriös honda firma, som hon sålde bilen till. Bilen har också full stämpel historik från denna firma sedan bilen var ny.

Bilen har garanti, från bilfirman i ca 4 dagar till... firman har varit mycket hjälpsam, men däremot så är det just typiskt att ingen av oss riktigt förstår problemet helt. Har varit inne hos firman tidigare där vi har letat oljeläckage utan resultat. Nu har kopplingen börjat slira ibland (läs nedan) och firman vill att jag gör återbesök hos dem, men jag känner inte att det kommer ge något (då jag bor nästan 6 mil från firman) och vet att dem inte kommer hitta något (läs mer nedan för detalj).

Har haft 2 problem med bilen...

Problem nr 1 är att det försvinner olja, ca halv liter på 500mils körning (kanske lite i sammanhanget, men mycket för att vara Honda kanske?). Det finns ingen symptom till läckage någonstans runt motorn eller för den delen, på motorn. Det är rent och fint överallt! Förhoppningsvis är det så enkelt att den helt enkelt förbränner lite olja under kyliga perioden? Bilen har, som nämnt ovan, varit inne hos firman för kontroll, men inget hittades.

Problem nr 2 (som kanske beror på nr 1?). När jag har suttit i kö en längre tid och sedan kommer ur kön, märker jag att kopplingen slirar väldigt lätt (nej, jag tantslirar inte på kopplingen under kön). Jag behöver bara trycka ner ca 1/3 av gasen vid högsta växeln, runt 70km/h, för att få den att släppa. Därefter ungefär 10 minuters körning (givetvis inte med konstant slirande koppling) så är det omöjligt att framkalla kopplingssliret hur jag än försöker... Därefter har jag ju trott på att det kanske läcker från packboxen in till kopplingshuset! Misstänkte att oljan får kopplingen att slira och sedan vid en stund så slungas eller bränns oljan upp och jag får åter bra grepp igen. Nu har firman bett mig komma in på ny undersökning, men eftersom jag inte kan få fram kopplingssliret om jag inte har suttit i kö i ca 1 timme och krypkört så verkar jag inte alls kunna få fram det minsta slir...

Därför har jag min misstanke... Hur beter sig en koppling som inte är slut, men håller på tar slut? Jag har bara kört bilar där kopplingen har varit näst intill slut, då slirar det hela tiden. I mitt fall slirar den endast vid krypkörning under längre tid (typ nästan 1 timme?). Detta innebär alltså att jag måste sitta i en timmes kö och krypköra för att bevisa kopplingssliret.

Märkte en sak när jag köpte bilen, som var att kopplingen tog rätt högt jämfört med övriga japanare som jag har provat, men eftersom jag inte fick kopplingen att slira innan köp, så hade jag i huvudet att det ska vara så.

Hissade upp bilen och rev inspektionsluckan in mot kopplingshuset för att se om jag kunde hitta spår av olja. Enligt bild (http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/1.jpg) så ser det jätte fint och rent ut, inget spår av olja. Även kopplingshydrauliksystemet ser torrt och rent ut, så ingen olja har runnit längs med gaffeln (med frisk damask) in till kopplingen.

Däremot hittade jag en olikhet i vätskorna (http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/2.jpg). Den till höger är bromsvätska (DOT4) och den till höger är kopplingsvätska (DOT4) och de ser inte i samma skick. Notera att det är separat vätskesystem för broms och koppling. Tror dessvärre inte på att vätskan ska ha något med sliret att göra, men ställer ändå frågan! Här är närmare bilder:

Bromsvätskan: http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/3.jpg
Kopplingsvätskan: http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/4.jpg

Som nämnt innan, bilen har varit ägd av en äldre dam... och frågan till er... är det troligt att även någon som slirar väldigt mycket på kopplingen kan få den att ta slut på knappt 13 000 mil? Någon som vet vad kopplingsbyte på civic kan gå på?

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (28 juli 2014)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
azid Det som inte dödar gör ont
16 februari 2013 · 2 668 Inlägg

VipMartie skrev:
Hej!

Har en Honda Civic FK2 1.8 Sport -06 med lite bekymmer! Den har rullat strax under 13 000mil och varit ägd av en äldre dam tidigare, vars jag köpte bilen av en mycket känd och seriös honda firma, som hon sålde bilen till. Bilen har också full stämpel historik från denna firma sedan bilen var ny.

Bilen har garanti, från bilfirman i ca 4 dagar till... firman har varit mycket hjälpsam, men däremot så är det just typiskt att ingen av oss riktigt förstår problemet helt. Har varit inne hos firman tidigare där vi har letat oljeläckage utan resultat. Nu har kopplingen börjat slira ibland (läs nedan) och firman vill att jag gör återbesök hos dem, men jag känner inte att det kommer ge något (då jag bor nästan 6 mil från firman) och vet att dem inte kommer hitta något (läs mer nedan för detalj).

Har haft 2 problem med bilen...

Problem nr 1 är att det försvinner olja, ca halv liter på 500mils körning (kanske lite i sammanhanget, men mycket för att vara Honda kanske?). Det finns ingen symptom till läckage någonstans runt motorn eller för den delen, på motorn. Det är rent och fint överallt! Förhoppningsvis är det så enkelt att den helt enkelt förbränner lite olja under kyliga perioden? Bilen har, som nämnt ovan, varit inne hos firman för kontroll, men inget hittades.

Problem nr 2 (som kanske beror på nr 1?). När jag har suttit i kö en längre tid och sedan kommer ur kön, märker jag att kopplingen slirar väldigt lätt (nej, jag tantslirar inte på kopplingen under kön). Jag behöver bara trycka ner ca 1/3 av gasen vid högsta växeln, runt 70km/h, för att få den att släppa. Därefter ungefär 10 minuters körning (givetvis inte med konstant slirande koppling) så är det omöjligt att framkalla kopplingssliret hur jag än försöker... Därefter har jag ju trott på att det kanske läcker från packboxen in till kopplingshuset! Misstänkte att oljan får kopplingen att slira och sedan vid en stund så slungas eller bränns oljan upp och jag får åter bra grepp igen. Nu har firman bett mig komma in på ny undersökning, men eftersom jag inte kan få fram kopplingssliret om jag inte har suttit i kö i ca 1 timme och krypkört så verkar jag inte alls kunna få fram det minsta slir...

Därför har jag min misstanke... Hur beter sig en koppling som inte är slut, men håller på tar slut? Jag har bara kört bilar där kopplingen har varit näst intill slut, då slirar det hela tiden. I mitt fall slirar den endast vid krypkörning under längre tid (typ nästan 1 timme?). Detta innebär alltså att jag måste sitta i en timmes kö och krypköra för att bevisa kopplingssliret.

Märkte en sak när jag köpte bilen, som var att kopplingen tog rätt högt jämfört med övriga japanare som jag har provat, men eftersom jag inte fick kopplingen att slira innan köp, så hade jag i huvudet att det ska vara så.

Hissade upp bilen och rev inspektionsluckan in mot kopplingshuset för att se om jag kunde hitta spår av olja. Enligt bild (http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/1.jpg) så ser det jätte fint och rent ut, inget spår av olja. Även kopplingshydrauliksystemet ser torrt och rent ut, så ingen olja har runnit längs med gaffeln (med frisk damask) in till kopplingen.

Däremot hittade jag en olikhet i vätskorna (http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/2.jpg). Den till höger är bromsvätska (DOT4) och den till höger är kopplingsvätska (DOT4) och de ser inte i samma skick. Notera att det är separat vätskesystem för broms och koppling. Tror dessvärre inte på att vätskan ska ha något med sliret att göra, men ställer ändå frågan! Här är närmare bilder:

Bromsvätskan: http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/3.jpg
Kopplingsvätskan: http://www.martiecars.com/pics/civic_clutch/4.jpg

Som nämnt innan, bilen har varit ägd av en äldre dam... och frågan till er... är det troligt att även någon som slirar väldigt mycket på kopplingen kan få den att ta slut på knappt 13 000 mil? Någon som vet vad kopplingsbyte på civic kan gå på?

MVH / Martie

En bekant köpte en Saab 9-3 för några år sedan, hade rullat 900 mil då. Kopplingen var nybytt sånär för 100 mil sedan.

Var en äldre man som köpt bilen ny och styrt farten med koppling istället för gasen =slits ut omgående.

Sen att en bil drar en halv liter olja på 500 mil är enligt mig ingenting men någon mer insatt i honda får svara på detta.

2slow
VipMartie
16 februari 2013 · 537 Inlägg

Oj, du menar alltså 900mil och inte 9000mil?

Jag vet inte exakt vem förra ägaren var till hondan, mer än att det är en "äldre dam". Men då slirade kopplingen hela tiden va? Jag har försökt framkalla det, men den greppar jätte bra just nu! Det är bara de enstaka gångerna när jag krypkört under kön en mycket längre tid, och därefter köperioden när man ska steppa på, som det slirar friskt... Eftersom jag är skadad från icke-slir-vänliga kopplingar så har jag inte slirar på kopplingen i 5000varv för att flytta bilen 1 meter fram, som man kan höra ibland (jag har legat på 4800varv =P höhöhö...).

Det är typ 50/50 som säger att halv liter på 500mil är lite respektive mycket... Mitsubishi, som jag har ägt mest, har jag aldrig behövt fylla på olja (jag byter oljan själv på dessa varje 1000mil och oljenivån har inte rört sig från nästan maxnivå, som jag brukar fylla dem).

EDIT: Utrsäkta Bullet, jag har skrivit en sån lång roman, att jag missade ditt inlägg! Vad kul att någon har haft liknande problem med kopplingen, ska iakta om slirningen ökas med tiden. Då är det säkert kopplingen, frågan är vad det kan kosta hos honda bara? hmm

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (16 februari 2013)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
KHRacing
16 februari 2013 ·

garanti kvar . låt dem fixa felen, bara lista dem o lämna in.. eftersom det är garanti så skalld eäven står för ev soppaersättning vid färd till / från verkstaden.

tillägg: komme det minsta olja på koppliongen så slutar den inte att slira.

Senast redigerat av KHRacing (16 februari 2013)

VipMartie
17 februari 2013 · 537 Inlägg

KHRacing skrev:
garanti kvar . låt dem fixa felen, bara lista dem o lämna in.. eftersom det är garanti så skalld eäven står för ev soppaersättning vid färd till / från verkstaden.

tillägg: komme det minsta olja på koppliongen så slutar den inte att slira.

Sant... det är dock många som har sagt att den oljemängden som försvinner kan vara normalt... hmm Och ju med att vi inte hittar läckage någonstans så får jag ju tro på det. Misstänker att jag får stå för en del arbetskostnad om det inte visar sig vara garanti jobb?

Om det nu verkligen är kopplingen som är slut så gäller väl inte heller på garantin? Den räknas väl som slitage del?

Firman i sig har ju varit mycket hjälpsamma och vill hjälpa till, men bilen är så fin och snäll när jag väl är där med den... hmm

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
17 februari 2013 · 2 307 Inlägg

Koppling e en slitagedel å omfattas förmodligen inte av garantin om det nu inte inträffade rätt efter köpet.

Oljeförbrukningen e hög men inte jättehög.

Om du inte hittar några läckage så får du antingen renovera motorn eller leva med det.

Ring firman å fråga om dom ersäter dig vid ett eventuellt kopplingsbyte eller om dom möjligen kan vara lite hjälpsamma med att åtminstone ta en del av kostnaden.

Om dom säger nej till detta så e det ingen ide att åka dit.

Sorry för svaren som kanske inte kändes så roliga...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
VipMartie
17 februari 2013 · 537 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Koppling e en slitagedel å omfattas förmodligen inte av garantin om det nu inte inträffade rätt efter köpet.

Oljeförbrukningen e hög men inte jättehög.

Om du inte hittar några läckage så får du antingen renovera motorn eller leva med det.

Ring firman å fråga om dom ersäter dig vid ett eventuellt kopplingsbyte eller om dom möjligen kan vara lite hjälpsamma med att åtminstone ta en del av kostnaden.

Om dom säger nej till detta så e det ingen ide att åka dit.

Sorry för svaren som kanske inte kändes så roliga...

Ingenfara, så är verkligheten...

Jag lever nog med att behöva fylla på olja istället för renovering... då vet jag i alla fall att Mitsubishi är bättre tongue

Precis, jag har hört av mig till firman och inväntar svar... Tack ska ni ha!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
azid Det som inte dödar gör ont
17 februari 2013 · 2 668 Inlägg

VipMartie skrev:
Oj, du menar alltså 900mil och inte 9000mil?

Jag vet inte exakt vem förra ägaren var till hondan, mer än att det är en "äldre dam". Men då slirade kopplingen hela tiden va? Jag har försökt framkalla det, men den greppar jätte bra just nu! Det är bara de enstaka gångerna när jag krypkört under kön en mycket längre tid, och därefter köperioden när man ska steppa på, som det slirar friskt... Eftersom jag är skadad från icke-slir-vänliga kopplingar så har jag inte slirar på kopplingen i 5000varv för att flytta bilen 1 meter fram, som man kan höra ibland (jag har legat på 4800varv =P höhöhö...).

Det är typ 50/50 som säger att halv liter på 500mil är lite respektive mycket... Mitsubishi, som jag har ägt mest, har jag aldrig behövt fylla på olja (jag byter oljan själv på dessa varje 1000mil och oljenivån har inte rört sig från nästan maxnivå, som jag brukar fylla dem).

EDIT: Utrsäkta Bullet, jag har skrivit en sån lång roman, att jag missade ditt inlägg! Vad kul att någon har haft liknande problem med kopplingen, ska iakta om slirningen ökas med tiden. Då är det säkert kopplingen, frågan är vad det kan kosta hos honda bara? hmm

MVH / Martie

900 mil ja..

2slow
engolf
17 februari 2013 · 3 235 Inlägg

Att den har varit "damkörd" kan innebära att den aldrig varvades ur, och då kan det lätt bildas lite sot i förbränningsrummen som lägger sig under kolvringarna, och som då tätar sämre=högre oljaförbrukning.
Nästa gång du ska byta olja testa wd40 metoden, ofta hjälper det märkbart.

Vätskan till kopplingen ser inte helt frisk ut, tror det är på grund av att den sugit åt sig en del fukt (bromsvätska brukar göra det med tiden). Du kan ju be verkstan byta den och lufta kopplingen.

VipMartie
17 februari 2013 · 537 Inlägg

engolf skrev:
Att den har varit "damkörd" kan innebära att den aldrig varvades ur, och då kan det lätt bildas lite sot i förbränningsrummen som lägger sig under kolvringarna, och som då tätar sämre=högre oljaförbrukning.
Nästa gång du ska byta olja testa wd40 metoden, ofta hjälper det märkbart.

Vätskan till kopplingen ser inte helt frisk ut, tror det är på grund av att den sugit åt sig en del fukt (bromsvätska brukar göra det med tiden). Du kan ju be verkstan byta den och lufta kopplingen.

Hej!

Jag har ställt frågan till firman om de kan ta på sig att byta vätskan, eftersom den inte ser så frisk ut.

Sant som du säger... dessvärre kommer jag nog att lämna in bilen för service, då den har väldig bra/fin servicehistorik på en och samma firma. Blir lättare när jag försöker sälja den sen...

Men självklart, det kanske inte skapar om jag gör ett oljebyte emellan åt... misstänker att du menar någon sorts flushmedel från WD40?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
engolf
17 februari 2013 · 3 235 Inlägg

Nej då, wd40, eller någon annan rostlösande sprayolja borde fungera lika bra.
Man tömmer motorn på olja, skruvar ut stiften och fyller cylindrarna med t ex wd40, väntar några timmar till allt har runnit ner i tråget och fyller på igen och låter stå över natten. Sen kan man eventuellt blåsa rent cylindrarna med tryckluft, i med stiften, ny olja och filter-färdig.
Jag vet att man också kan använda diesel till samma ändamål. Du kan bara googla wd40 metoden och läsa lite mer ingående.

VipMartie
17 februari 2013 · 537 Inlägg

Ahaa, du menar den WD40... Nu trillade polletten ner big_smile

OK, det var intressant! Ska prova med det! Tack!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
VipMartie
27 juli 2014 · 537 Inlägg

Oj, hittade min gamla tråd av misstag, kan ju lika gärna förklara hur jag har löst problemet...

Dessvärre så har vi lagt allt för mycket pengar på ett enkelt fel. Så ni som har problemet kan ju försöka med detta först. Vi har kört i ett år nu utan en enda kopplingssläpp och boven var ju att givaren till kopplingspedalen satt nedskruvat till botten, vilket orsakade att pedalen inte fick gå hela sitt slag.

Jag upptäckte detta då jag köpte en vinterpulka förra året, med manuell låda, då jag kände att civicens pedalslag inte var lika djup som vinterpulkan. Detta gjorde att jag började kolla på pedalslaget och upptäckte givaren.

Som sagt, har kört över ett år nu, inga problem! =P

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang