Mercedes benz E200 W211

mi5pen
27 juli 2014 · 20 Inlägg

Problem med en mercedes.

Mercedes Benz E200 kompressor (163HK)
2005
Automat
Kombi

Bilen gick bra ända tills den helt plötsligt slockande vid inbromsning till korsning då mest troligt pga att man lätta på gasen.
Den gick att starta men då gick den väldigt dåligt och motorlampan började lysa.
Jag gjorde en analys i OBD utgången och fick fram följande;

Camshaft position
Actuator A - Bank 1
Circuit Malfunction

Jag tog bort denna felkod men då startar inte bilen alls. Och ingen felkod syns mera.
Något är det ju med kamaxelgivaren har jag förstått men klarar man av att byta den själv eller är det något annat fel? Eller bör jag lämna in den på verkstan för att dom ska få göra en koll?
Någon som varit med om detta?

zekezeke Vila i frid, pappa..
28 juli 2014 · 517 Inlägg

Börja med att byta kamaxelgivaren. Brukar inte vara så svårt, men är du osäker tycker jag du ska köpa en givare och en åka till en verkstad så får dem byta den åt dig.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
mi5pen
12 augusti 2014 · 20 Inlägg

Verkstan har bytt vevaxellägesgivaren eftersom den också larmade hos dem.
Bilen startar inte ännu heller. Och kamaxellägesgivaren larmar inte heller nå mera.

Bilen ska komptestas nu. Men jag har svårt att tro att det är några maskinella fel på bilen.

Tips?

zekezeke Vila i frid, pappa..
12 augusti 2014 · 517 Inlägg

kolla kamremmen (eller är det kedja på denna? i så fall låtsas som att jag aldrig skrev detta)?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
CounTLeSS Från Arvidsjaur
12 augusti 2014 · 16 Inlägg

kedja på alla mercedes

mi5pen
28 augusti 2014 · 20 Inlägg

Hej. Ursäkta för sen uppdatering.

Hade in den på första verkstan utan resultat. Nu står bilen hos en MB verkstad och dem har konstaterat att kamkedja, kamdrev samt spännare måste bytas. Pris för detta hamnar på ca 14.000:- till att börja med. Förmodligen mycket dyrare om ventiler krökts etc.

Svensk bilgaranti hävdar att detta är en normal förslitning så dem kommer ej att betala detta? Kan det verkligen stämma?

zekezeke Vila i frid, pappa..
28 augusti 2014 · 517 Inlägg

Beror ju på, kamkedja byts ju generellt när den börjar "låta illa", och inte efter en viss intervall.. Men hur långt har bilen gått? Har du märkt av några konstigheter med bilen innan det hände? att den lät kostigt eller så..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
mi5pen
28 augusti 2014 · 20 Inlägg

zekezeke skrev:
Beror ju på, kamkedja byts ju generellt när den börjar "låta illa", och inte efter en viss intervall.. Men hur långt har bilen gått? Har du märkt av några konstigheter med bilen innan det hände? att den lät kostigt eller så..

Precis! Bilen har rullat ca 18200 mil och det var helt tyst när det hände!

zekezeke Vila i frid, pappa..
28 augusti 2014 · 517 Inlägg

Då skulle jag verkligen inte påstå att det är "normal förslitning". hmm

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
mi5pen
29 augusti 2014 · 20 Inlägg

Update.

Bilgarantin hävdar att det är en normal förslitning och att detta framgår i garantibeviset som dom skickat med i bilen.

Dock står det såhär i mitt bevis under undantag;

Garantin omfattar ej skador som uppkommit genom yttre åverkan, överhettad motor, tävlingskörning, sabotage, oaktsamhet, brand, stöld, korrosion, kollision eller normalt slitage exempelvis leder, trasiga lampor, dioder, displayer och dylikt.


Hur ska man tolka dylikt?

Även punkt 2 i garantibeviset gäller följande;

Motor; motorns inre rörliga delar, undantag kylsystem.


Vem ska man kontakta i såna här frågor? Någon på konsumentverket, tekniker, media?

Verkstan bilen står hos säger att en kamkedja är inte normal förslitning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 augusti 2014 · 17 478 Inlägg

mi5pen skrev:
Update.

Bilgarantin hävdar att det är en normal förslitning och att detta framgår i garantibeviset som dom skickat med i bilen.

Dock står det såhär i mitt bevis under undantag;

Garantin omfattar ej skador som uppkommit genom yttre åverkan, överhettad motor, tävlingskörning, sabotage, oaktsamhet, brand, stöld, korrosion, kollision eller normalt slitage exempelvis leder, trasiga lampor, dioder, displayer och dylikt.


Hur ska man tolka dylikt?

Även punkt 2 i garantibeviset gäller följande;

Motor; motorns inre rörliga delar, undantag kylsystem.


Vem ska man kontakta i såna här frågor? Någon på konsumentverket, tekniker, media?

Verkstan bilen står hos säger att en kamkedja är inte normal förslitning.

Kontakta ARN. Är bilfirman ansluten till MRF måste de följa ARN:s rekommendation. Är det en mindre firma som inte bryr sig kan de helt strunta i vad ARN kommer fram till. Googla även bilfirmans namn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang