Ånglås

laggan
25 juli 2014 · 27 Inlägg

Svärfar har lite problem med sin jänkare. Det verkar som att det bildas ånglås i bränslerör eller förgasare. Bilen startar inte när den är varm och i det genomskinliga filterhållaren ser man att det inte finns bensin. Vad är bästa sättet att felsöka var ånglåset finns? Hur avhjälper man det? Byta bränsleröret till förgasaren till slang? Han vill modifiera bilen så lite som möjligt.

Senast redigerat av laggan (25 juli 2014)

laggan
28 juli 2014 · 27 Inlägg

Bump: Ingen som vet något om ånglås?

Evildan
28 juli 2014 ·

Prova att byt till en gummislang, gummi leder inte värme på det viset som metaller.

Antar att det är en mekanisk bränslepump?
Hur är membranet på den?
När den blir varm kan en liten spricka i membranet göra att det inte bildas något vaccum.

Startar den på startgas när den är varm?

laggan
28 juli 2014 · 27 Inlägg

Bränslepumpen är elektrisk. Bilen går igång på startgas, så det verkar som sagt bränslerelaterat. Pumpen verkar inte bli varm och verkar ok, men vi skall dubbelkolla detta. Förgasaren blir mycket varm, trots mellanläggsplatta och det beror nog på att varmluft från motorn (stor V8) stiger upp och värmer förgasaren.

Byte till gummislang är något som har varit på tapeten, men svärfar är lite kinking med modifikationer, han vill att bilen (en Chrysler från 1995) skall vara original så långt som möjligt. Kanske kan ett byte till slang hjälpa.

laggan
2 augusti 2014 · 27 Inlägg

Med gummislang istället för bränslerör så fungerar bilen bra. Svärfar är dock inte nöjd med den lösningen (inte tillräckligt original). Finns det någon som har löst problemet utan att byta till gummislang?

marcus80 Sir
3 augusti 2014 · 935 Inlägg

osterback skrev:
Elektrisk bränsle pump på en 55:a  Då är han inte noga med original eller inte!
Plugga avgaskanalen till automatchoken i insuget om det finns på denna modellen,

Jag ser att det står att det är en 1995:a. Men varför man vill ha en sådan bil original så mycket som möjligt förstår jag ej.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
osterback
3 augusti 2014 · 218 Inlägg

det har du rätt i.

-
caromania Forummoderator
3 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

1955. Det kan väl vara elektrisk pump på en sådan? Det har funnits länge.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
osterback
3 augusti 2014 · 218 Inlägg

nejdu inte på en Chrysler årsm 55.

-
caromania Forummoderator
3 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

osterback skrev:
nejdu inte på en Chrysler årsm 55.

Inte den blekaste hur samtliga Chryslermodeller hade det 1955, men det fanns elektriska pumpar då. Är han sådan originalfanatiker skulle han väl inte frångått mekanisk pump?

Lyfter mitt eget förslag: googla "fuel vapor separator".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 augusti 2014 · 14 007 Inlägg

marcus80 skrev:

osterback skrev:
Elektrisk bränsle pump på en 55:a  Då är han inte noga med original eller inte!
Plugga avgaskanalen till automatchoken i insuget om det finns på denna modellen,

Jag ser att det står att det är en 1995:a. Men varför man vill ha en sådan bil original så mycket som möjligt förstår jag ej.

Det ska väl vara 1955 så klart.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
laggan
3 augusti 2014 · 27 Inlägg

Jag skrev fel. Det är en 1955 års modell.

torpis Forummoderator
4 augusti 2014 · 10 572 Inlägg

laggan skrev:
Bump: Ingen som vet något om ånglås?

2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.


6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang