Volvo 940 startproblem

fjantztone
28 juli 2014 · 1 Inlägg

Hej, har en Volvo 940 LTT -95. När bilen stått (kall motor), har det börja hända lite olika saker.

-Den startar perfekt och går perfekt.
-Den startar perfekt men rycker vid körning cirka 500 meter och tomgången fastnar vid 1500 varv och sjunker efter en liten stund.
-Den startar inte men vill nästan starta. Om jag då kopplar lös bränsleledningen till fuelrailen och kör runt motorn startar den direkt och går som den ska.(Detta problem har inte inträffat igen sedan jag bytt BTR)
-Den startar på 3 burkar (låter det som) och går otroligt fett, AFR ca 10,  i vanliga fall ca 13, detta för att sedan övergå till perfekt gång på motorn efter ca 30 sekunder.

Det sista problemet är det som just nu inträffar vid varje kallstart, på morgonen eller när bilen stått cirka 8 timmar. Väderlek spelar ingen roll. Har bytt en hel del saker, se nedan.

-Topp och alla packningar
-Vakumslangar
-Turbon
-Avgassystem
-Alla tänddelar utom tändsspole, vevaxelgivare och lambdasond.
-Mätt bränsletryck till ca 2.6 bar med vakum, 3.0 utan vakum.
-Begagnad original BTR (Den läker inte bränsle genom vakumslangen och skjuter på fint i returen)
-LMM
-Servicedelar
-Bränslechip till original
-Tändbox
-Tempgivare
Osv..

Den drar inge olja eller vatten och fungerar klockrent förövrigt, utom just detta problem. Mina tankar lutar just nu mot bränslepumpen som inte är bytt, men problemet är så outförsägbart och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att lösa det. Hoppas att någon har några ideer som kan hjälpa mig!

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang