Volvo m90 låter illa efter byte till enkelmassesvänghjul, 765 tryckplatta och 6 puck sinter

Zzoink
8 maj 2014 · 1 229 Inlägg

tjena! köpte ett paket från dannnej här på garaget med ett svänghjul och 765 tryckplatta, köpte sen en 6 puck sinter från kl racing och monterade...

nu är det så att när jag kommer i fart, växlar ner och släpper kopplingen vid tex omkörningar från 5 till 4 så är det ett skrapande/tjutande ljud ur växellådan.. är iprincip på alla växlar.. eller ja 2-3-4 är dom som man har hört ljudet ifrån.. finns det nån här som har en aning om vad det kan vara? smile

mvh

Marlboroman
8 maj 2014 · 8 228 Inlägg

Är det inte bara tryckplattan du hör då? Vissa sinterplattor kan väsnas en del när tryckplattan börjar klämma åt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Zzoink
8 maj 2014 · 1 229 Inlägg

kanske är så! har aldrig åkt nåt med sinter så vet inte alls hur det ska låta.. men det kan nog vara så smile

simlar
8 maj 2014 · 5 516 Inlägg

Japp sinter är mer högljudd än organisk lamell. Märkte i min 345a att det som tjuter vid nedväxling vilket det inte gjorde med organisk lamell, lådan är fräsch och har kört med sinter i ca 500mil utan problem (förutom att kopplingen blir greppig som satan efter man slirat på kopplingen några gånger vid t.ex kökörning men det är så sinter funkar).

Senast redigerat av simlar (8 maj 2014)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Dr_struts
8 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Min 4-puck tjuter ganska duktigt även i starter så det är nog helt normalt! ^^ Bara att vänja sig! "Because race car" du vet! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Zzoink
8 maj 2014 · 1 229 Inlägg

bra då behöver jag inte vara orolig då wink min låda var ju helt felfri innan så tyckte det var konstigt om den skulle bli dålig bara sådär smile

Dr_struts
8 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Zzoink skrev:
bra då behöver jag inte vara orolig då wink min låda var ju helt felfri innan så tyckte det var konstigt om den skulle bli dålig bara sådär smile

Den blir dålig väldigt fort vid lite Jackie Chan växlingar! ^^ Så ta det lugnt med dom lägg i växeln lugnt och kliv på igen sen! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
schnauz
8 maj 2014 · 1 758 Inlägg

Är lamellen fjädrad eller stum? Stum lamell och stumt svänghjul leder ofta till oljud och ibland onormalt slitage. Treaxlade lådor är extra känsliga för detta och det är just därför det sitter dubbelmassehjul på M90.

Zzoink
8 maj 2014 · 1 229 Inlägg

Lamellen är fjädrad pga att jag har stumt svänghjul smile men kan tänka mig att dm svänghjulen fjädrar mer än en fjädrad lamell gör smile

Dr_struts
8 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Zzoink skrev:
Lamellen är fjädrad pga att jag har stumt svänghjul smile men kan tänka mig att dm svänghjulen fjädrar mer än en fjädrad lamell gör smile

Stumt svänghjul ofjädrad 4-pucks lamell funkar prima! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Stagmo
28 juli 2014 · 127 Inlägg

Hej, jag har precis bytt till M90 på min 740 och kör med djupasvänghjulet. Men jag frå inte slavcylindern att trycka tillräckligt långt för att lamelen ska släppa. Har du haft samma problem isf hur gjorde du?

Zzoink
29 juli 2014 · 1 229 Inlägg

allse skrev:
Hej, jag har precis bytt till M90 på min 740 och kör med djupasvänghjulet. Men jag frå inte slavcylindern att trycka tillräckligt långt för att lamelen ska släppa. Har du haft samma problem isf hur gjorde du?

antingen läggerdu brickor bakom kulan som håller i kopplingsarmen, eller också förlänger man pinnen på slaven smile

Stagmo
30 juli 2014 · 127 Inlägg

Zzoink skrev:

allse skrev:
Hej, jag har precis bytt till M90 på min 740 och kör med djupasvänghjulet. Men jag frå inte slavcylindern att trycka tillräckligt långt för att lamelen ska släppa. Har du haft samma problem isf hur gjorde du?

antingen läggerdu brickor bakom kulan som håller i kopplingsarmen, eller också förlänger man pinnen på slaven smile

Men då blir det ju att det kommer ligga i spänn mot tryckplattan hela tiden, vilket kan göra att kopplingen slirar.. smile

epapower
30 juli 2014 · 593 Inlägg

När man slirar (vilket man ska göra så lite som möjligt) så uppkommer ett tjutande ljud..

Det är helt normalt när man åker sinterlamell. Kanske du tänkt på när en rallybil åker iväg lite lugnt?

Har åkt de mesta svänghjul, tryckplattor, och lamell-kombinationer på volvo med m90 och ja har samma problem nu. (såfort ja satte dit sinter, aldrig annars).
Låter ganska mycket på min, och för ett otränat öra kan man tro urtrampningslagret är slut. Men icke =p

Fjädrad som ofjädrad spelar ingen roll, för att detta ljud uppkommer beror på friktionen mellan lamellens och tryckplattans anliggningsytor.

Rekommenderar dock att åka fjädrad på m90 då man får bort mkt rassel vid motorbroms, och segdragning då.

mvh

Zzoink
30 juli 2014 · 1 229 Inlägg

epapower skrev:
När man slirar (vilket man ska göra så lite som möjligt) så uppkommer ett tjutande ljud..

Det är helt normalt när man åker sinterlamell. Kanske du tänkt på när en rallybil åker iväg lite lugnt?

Har åkt de mesta svänghjul, tryckplattor, och lamell-kombinationer på volvo med m90 och ja har samma problem nu. (såfort ja satte dit sinter, aldrig annars).
Låter ganska mycket på min, och för ett otränat öra kan man tro urtrampningslagret är slut. Men icke =p

Fjädrad som ofjädrad spelar ingen roll, för att detta ljud uppkommer beror på friktionen mellan lamellens och tryckplattans anliggningsytor.

Rekommenderar dock att åka fjädrad på m90 då man får bort mkt rassel vid motorbroms, och segdragning då.

mvh

Så du menar alltså att mitt nya urtrampningslager som jag är förbannad över att det låter inte är det? big_smile haha jag blev så jävla sur när jag hade monterat allt och det lät precis som urtrampningslagret skramla..  Men då vet jag ju det! wink

Dr_struts
30 juli 2014 · 1 861 Inlägg

Det ska låta lite illa! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
epapower
31 juli 2014 · 593 Inlägg

Zzoink skrev:

epapower skrev:
När man slirar (vilket man ska göra så lite som möjligt) så uppkommer ett tjutande ljud..

Det är helt normalt när man åker sinterlamell. Kanske du tänkt på när en rallybil åker iväg lite lugnt?

Har åkt de mesta svänghjul, tryckplattor, och lamell-kombinationer på volvo med m90 och ja har samma problem nu. (såfort ja satte dit sinter, aldrig annars).
Låter ganska mycket på min, och för ett otränat öra kan man tro urtrampningslagret är slut. Men icke =p

Fjädrad som ofjädrad spelar ingen roll, för att detta ljud uppkommer beror på friktionen mellan lamellens och tryckplattans anliggningsytor.

Rekommenderar dock att åka fjädrad på m90 då man får bort mkt rassel vid motorbroms, och segdragning då.

mvh

Så du menar alltså att mitt nya urtrampningslager som jag är förbannad över att det låter inte är det? big_smile haha jag blev så jävla sur när jag hade monterat allt och det lät precis som urtrampningslagret skramla..  Men då vet jag ju det! wink

Precis, de låter illa, och det ska det också göra.tongue

m90 är byggda för att gå med ett tungt, degigt svänghjul som inte är stumt för fem öre.

När man då får dit stumma grejer börjar det låta.
Men de rasar INTE för det, kör trimmat och stum koppling på min sedan typ 5 år tillbaka. smile

mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang