Ostabil Seat Altea Freetrack

david-s
27 juli 2014 · 12 Inlägg

Hej!
Jag äger en Seat Altea Freetrack sedan december 2013 och bilen började kännas ostabil när jag satte på sommardäcken (nya Goodyear Efficient Grip Performance). Med det kom det också ett tjutande ljud mellan hastigheterna 90 - 130 km/h, kan också höras i lägre hastigheter ibland. Bilen är från 2011 och har gått 3700 mil. Jag är just nu i Spanien med bil och husvagn och hela resan har egentligen varit väldigt jobbig p.g.a. ostabilitet från (antagligen) bilens sida. Jag vågar inte köra i mer än 85 km/h eftersom husvagnen börjar svaja annars, särskilt när en biltrailer passerar känns det väldigt ostabilt. Eftersom jag har haft husvagnen i 15 år och aldrig varit med om något liknande, så beror det nog på bilen. Att bilen t.om. känns ostabil utan husvagn bakom tror jag ändå beror på däcken, trots att de nästan är nya. När jag puttar lite på bilen från sidan, så rör sig däcken väldigt mycket redan, så det kan ha med ostabiliteten att göra ("sidewallsen" för mjuka kanske?). Som sagt så är jag i Spanien just nu och vill helst inte köra hem med samma ostabilitet som jag körde hit med. Jag har planen att byta däck här i Spanien, men är osäker om det verkligen är det som är problemet. Någon som har tips?
Mvh David.S

Cupra_
27 juli 2014 ·

Har du börjat med en så simpel sak som att kolla lufttrycket? De flesta kör väl I 2.2 eller nåt, men jag kör alltid på 2.8-3.0 och upplever bilen som stadigare då. Att sidewallsen är "rörligare" kan ju bero på allt från för lågt däcktryck till att däcken har mjukare gummiblandning än dina förra.

david-s
27 juli 2014 · 12 Inlägg

Deception skrev:
Har du börjat med en så simpel sak som att kolla lufttrycket? De flesta kör väl I 2.2 eller nåt, men jag kör alltid på 2.8-3.0 och upplever bilen som stadigare då. Att sidewallsen är "rörligare" kan ju bero på allt från för lågt däcktryck till att däcken har mjukare gummiblandning än dina förra.

Normalt tryck ska vara 2.4 i däcken på den här bilen, men jag har dem på 3.0 just nu och det är fortfarande ostadigt (har "lekt" lite med däcktrycket, men inget känns bra). Jag har inte kört på andra sommardäck än de här däcken på den här bilen, den hade Pirelli sommardäck förut, men bilen hade stått på samma plats för länge, så däcken var inte så runda efter det, därför köpte jag de nya däcken. Kan tillägga att måttet på däcken är 225/50 R17.

Cupra_
27 juli 2014 ·

david-s skrev:

Deception skrev:
Har du börjat med en så simpel sak som att kolla lufttrycket? De flesta kör väl I 2.2 eller nåt, men jag kör alltid på 2.8-3.0 och upplever bilen som stadigare då. Att sidewallsen är "rörligare" kan ju bero på allt från för lågt däcktryck till att däcken har mjukare gummiblandning än dina förra.

Normalt tryck ska vara 2.4 i däcken på den här bilen, men jag har dem på 3.0 just nu och det är fortfarande ostadigt (har "lekt" lite med däcktrycket, men inget känns bra). Jag har inte kört på andra sommardäck än de här däcken på den här bilen, den hade Pirelli sommardäck förut, men bilen hade stått på samma plats för länge, så däcken var inte så runda efter det, därför köpte jag de nya däcken. Kan tillägga att måttet på däcken är 225/50 R17.

Är hjulbultarna efterdragna efter att du fick dem monterade på bilen? Så de inte glappar lite?
Om trycket inte spelar någon roll, och bultarna sitter ordentligt, då känns det nästan mer som att det skulle vara nåt med hjulupphängningen.. Kassa bussningar/kränghämmarstag eller liknande. Du har ju inte så himla hög profil på däcken så de borde bli svajiga av det tycker jag.

Kan eventuellt vara ett hjullager också om du har riktig otur..

david-s
28 juli 2014 · 12 Inlägg

Deception skrev:

david-s skrev:

Deception skrev:
Har du börjat med en så simpel sak som att kolla lufttrycket? De flesta kör väl I 2.2 eller nåt, men jag kör alltid på 2.8-3.0 och upplever bilen som stadigare då. Att sidewallsen är "rörligare" kan ju bero på allt från för lågt däcktryck till att däcken har mjukare gummiblandning än dina förra.

Normalt tryck ska vara 2.4 i däcken på den här bilen, men jag har dem på 3.0 just nu och det är fortfarande ostadigt (har "lekt" lite med däcktrycket, men inget känns bra). Jag har inte kört på andra sommardäck än de här däcken på den här bilen, den hade Pirelli sommardäck förut, men bilen hade stått på samma plats för länge, så däcken var inte så runda efter det, därför köpte jag de nya däcken. Kan tillägga att måttet på däcken är 225/50 R17.

Är hjulbultarna efterdragna efter att du fick dem monterade på bilen? Så de inte glappar lite?
Om trycket inte spelar någon roll, och bultarna sitter ordentligt, då känns det nästan mer som att det skulle vara nåt med hjulupphängningen.. Kassa bussningar/kränghämmarstag eller liknande. Du har ju inte så himla hög profil på däcken så de borde bli svajiga av det tycker jag.

Kan eventuellt vara ett hjullager också om du har riktig otur..

Jag har försökt dra efter dem en gång, men de satt riktigt hårda då. Men kan det hända efter bara 3700 mil då? Ett hjullager är bytt i Nederländerna, då de trodde att det var det, men det är ingen skillnad, det har snarare blivit värre tongue

Cupra_
28 juli 2014 ·

Ja tyvärr. Har en Volkswagen Caddy på jobbet som vi köpte in helt ny. Efter 2550 mil gick höger hjullager bak.. Så visst kan det hända.
Det som gör att jag tror på hjullager är att du skriver att det tjuter i en viss fart. Har du prövat köra utan släpvagn/husvagn och lyssnat i kurvor om det låter olika beroende på om du svänger höger eller vänster? Säg att du svänger vänster i 50-70km/h och det brummar/knackar/viner så brukar det vara på högersidan och vice versa. Bak är lite svårare att kolla/märka så. Då får man nästan hissa upp bilen och vicka på hjulen. Det kan du göra i vilket fall, för glappar det så är det troligtvis lagren.

david-s
28 juli 2014 · 12 Inlägg

Deception skrev:
Ja tyvärr. Har en Volkswagen Caddy på jobbet som vi köpte in helt ny. Efter 2550 mil gick höger hjullager bak.. Så visst kan det hända.
Det som gör att jag tror på hjullager är att du skriver att det tjuter i en viss fart. Har du prövat köra utan släpvagn/husvagn och lyssnat i kurvor om det låter olika beroende på om du svänger höger eller vänster? Säg att du svänger vänster i 50-70km/h och det brummar/knackar/viner så brukar det vara på högersidan och vice versa. Bak är lite svårare att kolla/märka så. Då får man nästan hissa upp bilen och vicka på hjulen. Det kan du göra i vilket fall, för glappar det så är det troligtvis lagren.

Det spelar faktiskt ingen roll om man svänger höger eller vänster, men det uppstår som sagt främst mellan hastigheterna 90-130 km/h. Kan det vara så att typ fjädringen har gått av eller liknande? Ska kolla om jag kan åka till någon verkstad här som är pålitlig och kan engelska (kan nog bli svårt att få båda dock..).

Cupra_
28 juli 2014 ·

Är den trasig så borde det låta/märkas även i lägre hastighet tycker jag..
Svårlöst men eftersom det både låter i fart och känns ostabilt samtidigt så känns det ändå som hjullager. Eller som jag sa tidigare, något som rör kränghämmaren eller stagen från den till fjäderbenet.. Då känns det riktigt instabilt..

Har varit där nere ett par gånger själv så jag förstår ditt problem med den språkliga barriären smile

david-s
28 juli 2014 · 12 Inlägg

En sak som jag har märkt när jag kör långsamt med fönstren öppna, att det är någonting som låter (ett metallaktigt ljud) och jag tror att det kommer från det högra bakdäcket. Det är bara när jag kör igenom en grop.

Undrar hur man säger "kränghämmaren eller stagen från den till fjäderbenet" på spanska wink

Cupra_
28 juli 2014 ·

Antiroll-bar på engelska iaf, får kolla google översätt wink
Var det de lagret som Byttes i Nederländerna?

david-s
28 juli 2014 · 12 Inlägg

Tackar smile Japp, på vänster framhjul.

Cupra_
28 juli 2014 ·

Tänkte på att du sa att det lät från höger bak.. Om det var det lagret som byttes men då vet jag.

david-s
28 juli 2014 · 12 Inlägg

Japp, det låter metalliskt från höger bak, men den låter vinande från någonstans under bilen. I verkstaden i Nederländerna trodde det att det var vänster fram som hjullagret var sönder på och det bytte det.

Cupra_
28 juli 2014 ·

Inget krångel med bromsar? Eller något plastskydd/hasplåt under bilen som sitter löst? Kan ju ha tappat nån skruv och när du kommer upp i fart börjar det leva om ifall något under är löst..

Pergan
28 juli 2014 · 52 Inlägg

Om du fått en smäll på hjulet och hjullagret är bytt så skulle jag tippa på att stötdämparen har gjort sitt, jag har en A3a och min har fått en smäll, allt är bytt utom stötdämparen och min känns också svajig och på lite ojämn asfalt kan det kännas som att åka offroad i skogen.

Styrarmen kanske är krökt? med den böjd så kan däcket wobbla i vissa hastigheter, ganska duktigt också.

dundersmurfen smurfidunder
28 juli 2014 · 327 Inlägg

Det är inte så enkelt att du lastat husvagnen för lätt i fram då? Det är ett säkert sätt att få den att börja wobbla, en 100 kilo eller så i kultryck, eller några ton på en lastbil då, gör att det hela blir mycket stadigare..

Hur är bilen att köra utan husvagn?

Senast redigerat av dundersmurfen (28 juli 2014)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
david-s
29 juli 2014 · 12 Inlägg

Deception skrev:
Inget krångel med bromsar? Eller något plastskydd/hasplåt under bilen som sitter löst? Kan ju ha tappat nån skruv och när du kommer upp i fart börjar det leva om ifall något under är löst..

Inga problem med bromsar och sånt. Och jag ser inte något som sitter löst under bilen heller.

david-s
29 juli 2014 · 12 Inlägg

Pergan skrev:
Om du fått en smäll på hjulet och hjullagret är bytt så skulle jag tippa på att stötdämparen har gjort sitt, jag har en A3a och min har fått en smäll, allt är bytt utom stötdämparen och min känns också svajig och på lite ojämn asfalt kan det kännas som att åka offroad i skogen.

Styrarmen kanske är krökt? med den böjd så kan däcket wobbla i vissa hastigheter, ganska duktigt också.

Hjullagret är bytt utan att det egentligen var sönder antagligen, det var ingen som vågade svara på om det verkligen var sönder eller inte efter att de bytt det. Ska kolla upp om stötdämparen är sönder imorgon. Detsamma gäller styrarmen.

david-s
29 juli 2014 · 12 Inlägg

dundersmurfen skrev:
Det är inte så enkelt att du lastat husvagnen för lätt i fram då? Det är ett säkert sätt att få den att börja wobbla, en 100 kilo eller så i kultryck, eller några ton på en lastbil då, gör att det hela blir mycket stadigare..

Hur är bilen att köra utan husvagn?

Jag har ca 75 kilos tryck när jag kör med den, det är också maxtrycket för bilen.

Den är också ostadig utan husvagn, särskilt i farter över 100 km/h.

david-s
29 juli 2014 · 12 Inlägg

Jag bokade tid hos en Seat verkstad för imorgon och de ska kolla på chassit. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang