Större spridare, turbo, LMM, m.m???

mattiasgottberg
28 juli 2014 · 106 Inlägg

Hej! Jag ska snart i med en 22T turbo och deka 630cc spridare.
Den är mappad med gröna R-spridare (465cc) och 19T men ägaren före sa att jag har mappbart chipp?!
Min fråga är hur detta kommer lira om jag byte turbo och spridare? Har 3" LMM, 3" tryckrör, stooor IC men dock orginal insug. Om det är något mer ni vill veta för att kunna ge bra svar så säg bara till!
Kan säga nu också att jag har värre pump 255L/h och har tagit bort speidarmotståndet eller vad man kallar det :p

Mvh/ matte

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
Henka_ Slav
28 juli 2014 · 1 454 Inlägg

du måste mappa om för större spridare

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
mattiasgottberg
28 juli 2014 · 106 Inlägg

Okej men jag behöver då alltså inte byta till 4" LMM eller något som det var en som sa till mig. Sa att jag var tvungen att ha en LMM med 87-90mm diameter LMM för de spridarna och värre insug (plenum) m.m m.m...
Mappa är jag redan berädd på att få göra smile vad kan man öka med värre spridare och 22T om det blir hyfsat mappar? smile

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
Henka_ Slav
28 juli 2014 · 1 454 Inlägg

Hmm citera inte mig på tidigare inlägg, blev lite fundersam hur det fungerar med volvos sprut, kan vara så att du måste byta lmm med.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
mattiasgottberg
28 juli 2014 · 106 Inlägg

Någon som även sa att bilen kan bli väldigt svårstartad och få på tok för mycket soppa om man byter spridare men inte LMM? hmm är det värt att införskaffa bblambda? Har 4bar soppatryck nu på tomgång enligt min BTR på min R-spridare som sitter på nu :p

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
mattiasgottberg
28 juli 2014 · 106 Inlägg

Jag visste inte det. Det var en kompis som sa det till mig och sa att jag skulle hit och fråga smile

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
Marlboroman
28 juli 2014 · 8 232 Inlägg

mattiasgottberg skrev:
Okej men jag behöver då alltså inte byta till 4" LMM eller något som det var en som sa till mig. Sa att jag var tvungen att ha en LMM med 87-90mm diameter LMM för de spridarna och värre insug (plenum) m.m m.m...

Allt beror på hur man tänkt göra. Man kan ju byta till en större lmm och labba lite och få det att funka skapligt. Nackdelen är att det är svårt att bygga ett så stort lmm-hus och få elektroniken att mäta bra. Huset blir inte bara grovt, det blir långt och svårt att få plats med. Eller så behåller du den lmm du har nu och mappar om istället.

mattiasgottberg skrev:
Någon som även sa att bilen kan bli väldigt svårstartad och få på tok för mycket soppa om man byter spridare men inte LMM? ... Har 4bar soppatryck nu på tomgång enligt min BTR på min R-spridare som sitter på nu :p

Styrsystemet har ingen koll på om du byter spridare utan det läser bara i tabellerna hur länge spridarna ska vara öppna. Och byter man bara till större spridare utan att göra något annat så kommer den gå fett. 4 bar på tomgång...??

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mattiasgottberg
28 juli 2014 · 106 Inlägg

Så alltså går det bra att byta spridare och ha kvar min LMM? Dock så ska jag ju såklart mappa om för att få den att gå bra! Gör man så den inte går fett då också genom att mappa eller vad måste man görs mer utöver det? Ja jag lämnade in bilen till en vän när jag inte hade tid och han bytte turbo och drog upp soppatrycket till 4bar och den står på 4bar när den står på tomgång hmm jag tyckte att det lät lite konstigt men han sa att det var lugn! Vet att spridarna levererar 465cc vid 3,8 bar och hans teori var att det skulle ge mer vid 4bar! Har ändrat på det nu så den har 3bar vid tomgång smile

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
Marlboroman
28 juli 2014 · 8 232 Inlägg

mattiasgottberg skrev:
Så alltså går det bra att byta spridare och ha kvar min LMM? Dock så ska jag ju såklart mappa om för att få den att gå bra!

Ja, men bara om du mappar om. Annars kommer den bara gå uselt - om den ens startar.

mattiasgottberg skrev:
Ja jag lämnade in bilen till en vän när jag inte hade tid och han bytte turbo och drog upp soppatrycket till 4bar och den står på 4bar när den står på tomgång hmm jag tyckte att det lät lite konstigt men han sa att det var lugn! Vet att spridarna levererar 465cc vid 3,8 bar och hans teori var att det skulle ge mer vid 4bar! Har ändrat på det nu så den har 3bar vid tomgång smile

Teorin i sig är rätt. Men med högre bränsletryck så får bränslepumpen jobba hårdare vilket gör att flödet ut från den sjunker. Och eftersom bränsletrycket stiger när laddtrycket kommer så hamnar man bara närmare gränsen för att spridarna ska tryckas sönder. Dessutom om flödet ökar ut spridarna så kommer den ju gå fetare till ingen nytta. Så trycket ska ligga på det bilen mappades med och inget annat.

Och är det som så att bilen är mappad med 3,8 bars tryck och du har sänkt trycket till 3 bar så kommer den gå snålt istället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mattiasgottberg
28 juli 2014 · 106 Inlägg

Jo det förstår jag. Därav att jag sänkte trycket då jag anser och märker stt den går fett. Vad den är mappad på har jag ingen aning om men just nu så spikar den med 3bar och 1,3 i ladd. Så antingen höja trycker lite eller sänka laddet! Jag vet på svart och vitt att R-spridarna ger 465cc @3,8bar, så det är det dom pallar innan dom bottnar smile
Men själva frågan är löst: det går bra att byta turbo och spridare utan att byta LMM bara man tänker på att mappa om den? smile

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
hyperion
29 juli 2014 · 305 Inlägg

Går det verkligen att mappa l2.4 lågvarv där lmm används? Om så var fallet skulle väl aldrig nån byta till 3" lmm när dom skaffar specialchip till de gröna spridarna?
Jag är tveksam.

Om du nu ska byta lmm så räcker det inte med att höfta. Räkna ut exakt diameter du behöver och bygg en sådan. Finns guide för hur du räknar på google.

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
mattiasgottberg
29 juli 2014 · 106 Inlägg

Okej men det var någon som sa att det bara var att mappa? :p min plan är ju att fixa vems eftermarknadsprut och plenum insug senare smile

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang