Hur går man tillväga om man vill börja med Drifting ?

MrStalby Scrape Addict
27 juli 2014 · 128 Inlägg

740 på vintern går självklart bra.
Men 740 går att drifta med året runt, sålänge det är blöt asfalt. Sätt på reservhjul på båda sidor bak, finns att köpa på skroten. Låt sedan nån polare svetsa diffen, så går det att drifta rondeller och parkeringar på både 2an och 3an!
Bra och billig övning inför dyrare bilar och körning på torr asfalt.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juli 2014 · 14 040 Inlägg

Ticken skrev:
nja men en vanlig Gl har jag redan men den e ju trött som fan, den släpper ju aldrig på alsfalt men du kanske mena att jag ska börja på vintern o lära mig hantera bilar på sladd, problemet e ju att jag för körkort i maj i går jag ju miste om hela sommarn innan jag kan lära mig "hantera bilen " jag hade tänkt köpa en s13 fixa till bygga banbil o testa lite på parekeringar, eller är det dumt ? smile

Det är JÄVLIGT dumt att testa att lära sig drifting på en parkering!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Ticken
27 juli 2014 ·

Vi lämnar det där med drifting ett tag till ekonomin blir bättre, Men en annan fråga jag har är ja må ju ha en "vardagsbil" men endå med lite krut i o har fundera på antingen saab 9-3SS från 2003 o uppåt eller Volvo 850 T5, Tips/råd om dessa bilar? vilken skulle ni valt och varför? ( Vilken det än blir kommer det trimmas).

edit: tyckte de var onödigt med ännu en till tråd.

Mido__
27 juli 2014 · 276 Inlägg

250hk uttalandet är ju bara dumt. Drifting i början var slöa japanska bilar med kanske max 100 hk under huven, att ladda på med turbo oh 250+ häst är inte rätt väg att börja med heller för den delen.

Sen finns det event där man betalar en viss summa för att få köra på bana. driftbash är ett sånt där alla får vara med dock så ska man ha kontroll på bilen där annars blir man svartflaggad så lite erfarenhet är bra smile

köp en billig lätt bil med rwd och ut o träna lite smått där det finns utrymme. och glöm inte att köra på grus är INTE samma sak som asfalt

Volvo 360 GL "Douchebag" (1987)
I_am_lost1 system7
28 juli 2014 · 737 Inlägg

köp en s13 eller nån bmw som du kan bygga vidare på och ha i framtiden också. det är drifting du ska börja med? och inte folkrace, så håll dig borta från volvo, en bra början kan vara att du googlar lite på nerlagda flygrakor och gokart banor och ringer runt och frågar om du får vara där och öva i lugn och ro! din kommun kanske äger nån stor asfalts plätt ute i skogen som du kan få arrendera i 5 år för 1000kr, arrenderar själv en gokart bana

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx "s13" (1994)
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Ticken
28 juli 2014 ·

+ att volvo e så tråkig, tänkte finns ju s13 ute för under 15k med olika slags ras, men det kan man ju fixa big_smile och bygga ban bil själv av den. Kör du drifting ? isf hur dyrt uppskattar du att det är ? om man har inköps pris på mekonomen på allting o fri tillgång att lägga om däck och man behöver ju inte köpa nya däck man kan väl köpa beg som man ska drifta på ? smile

I_am_lost1 system7
28 juli 2014 · 737 Inlägg

Ticken skrev:
+ att volvo e så tråkig, tänkte finns ju s13 ute för under 15k med olika slags ras, men det kan man ju fixa big_smile och bygga ban bil själv av den. Kör du drifting ? isf hur dyrt uppskattar du att det är ? om man har inköps pris på mekonomen på allting o fri tillgång att lägga om däck och man behöver ju inte köpa nya däck man kan väl köpa beg som man ska drifta på ? smile

jag har köpt 4 s13 för under 7 tusen st så det finns billiga men endå bra smile ja så kan du ha den som bruks bil också,
bäst är ju att du bara satsar på att lägga pengar på motorn och säkerheten och inte på karossen,
jag har driftat i 2 år och inte repat bilarna en enda gång,
det behöver inte vara dyrt men för mig har det varit det då min ca18 motor inte hängde med riktigt så då köpte jag mig en 2jz och s15 front och massa annat bling roll

ja du kan ju höra med nån däck firma om du får ta däck där i från sneslitna eller med pyspunka

hade jag varit du så hade jag köpt en s13 för 12k om det inte är så bråttom sparat upp till en 7 tusen och köpt en 1jz motor eller en för 14k med låda och ecu och wiring smile

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
Ticken
28 juli 2014 ·

Okej big_smile japp tänkte kolla med lite däck firmor nerå inte för ens till våren det blir aktuellt att handla bil, har prata med en kille här från sundsvall som håller i en drifting klubb o han sa att det inte behöver bli jätte dyrt om man bygger lite budget byggen från början och sen skulle jag få vara med dom i deras garage o se när dom bygger o ha sig så det ska bli riktigt roligt smile

Ticken
29 juli 2014 ·

Skulle man kuna bygga på en bmw 520 e34 karossen? smile

Mido__
29 juli 2014 · 276 Inlägg

Ticken skrev:
Skulle man kuna bygga på en bmw 520 e34 karossen? smile

jag skulle säga att den är lite tung i förhållande till motorn om du nu ska ha orginalmotorn! men allt går att lätta ^^

Volvo 360 GL "Douchebag" (1987)
Ticken
29 juli 2014 ·

Okej finns det någon modell som e bättre lämpad ? har kolla på e30 men det e dåligt av sånna på blocket, budget helst under 10K

Dirtymike
29 juli 2014 · 1 532 Inlägg

Mido__ skrev:

Ticken skrev:
Skulle man kuna bygga på en bmw 520 e34 karossen? smile

jag skulle säga att den är lite tung i förhållande till motorn om du nu ska ha orginalmotorn! men allt går att lätta ^^

Jag bygger på en Ford Explorer Sport.
Innan jag började banta den vägde den in på typ 1900kg.
Jag är nere i ca 1300kg nu.
Allt onödigt är borttaget.
Sen kollar du på lite mer hästkraften så får du sladd på en sån Bmw oxå.
Jag har kollat på RB från Skyline och 2jz från Supra till Explorern.

Jeep J20 (1978)
Seilopy12
30 juli 2019 · 1 Inlägg

Hej, jag är 21 år och blev just intresserad i drifting, jag tänkte också är inte det för sent om man börjar med drifting som nybörjare från 21-22 år för att bli till en pro och kunna tävla i Formula drifting driver?

panda666
30 juli 2019 · 4 250 Inlägg

Seilopy12 skrev:
Hej, jag är 21 år och blev just intresserad i drifting, jag tänkte också är inte det för sent om man börjar med drifting som nybörjare från 21-22 år för att bli till en pro och kunna tävla i Formula drifting driver?

det är aldrig försent, köp dig en 940/bmw/lexus och börja lära dig drifta, helst nånstans där du inte kan skada dig sj eller andra. Kolla på klipps på youtube det finns massor där om hur man gör, köp en bok kanske. Men ut och öva som fan^^
Det enda är att det kan bli dyrt när saker o ting börjar rasa-

jompazx
30 juli 2019 · 291 Inlägg

TS!

Du kan köpa 3-5 740 för en s13. Du säger att det känns onödigt att lägga pengarna på exktraktor grenrör etc om du ändå inte ska ha den för alltid. men köp begagnat och sälj begagnat så går du mycket lite minus. du kan ju flytta med trimmet till nästa 740.

740 är enkel att meka med. motorn är pålitlig och när den pajar är det ofta lätt att fixa. en kamaxel, en rad cylindrar etc.

Dessutom 740 må vara "mainstream" i sverige, men sett till världen är ju s13 "mainstream" drift bilen nummer 1.

Du snackar om att bygga på e34 kaross. vad menar du med bygga? menar du byta stötdämpare? eller rör chassi fram, annan motor och störtbur? du säger nånstans i tråden att du ej vet vart du ska ha din banbil eftersom du bor i lägenhet. Göra enkla modifikationer går väl bra på gården utan för lägenhetslängan men att bygga en riktig drifting bil får du skaffa en lämplig lokal och verktyg till först! byta kam och sätta extraktor grenrör på en 740 går utan besvär att göra på parkeringen.

Senast redigerat av jompazx (30 juli 2019)

jompazx
30 juli 2019 · 291 Inlägg

Seilopy12 skrev:
Hej, jag är 21 år och blev just intresserad i drifting, jag tänkte också är inte det för sent om man börjar med drifting som nybörjare från 21-22 år för att bli till en pro och kunna tävla i Formula drifting driver?

Det är inte försent att börja! Men du kanske inte ska börja med ambitionen att bli formeldrift förare, du kanske fastnar i att du lägger för mycket tid på att bygga en bil som är lämplig för det. tror de flesta som kör SM i drifting i sverige nu var i 20års åldern när det börja köra drifting på bana, de hade säkert en del erfarenhet från gata etc men ändå. börja ha roligt och se vart det leder!

Senast redigerat av jompazx (30 juli 2019)

candyweiss
31 juli 2019 · 875 Inlägg

jompazx skrev:
TS!

Du kan köpa 3-5 740 för en s13. Du säger att det känns onödigt att lägga pengarna på exktraktor grenrör etc om du ändå inte ska ha den för alltid. men köp begagnat och sälj begagnat så går du mycket lite minus. du kan ju flytta med trimmet till nästa 740.

740 är enkel att meka med. motorn är pålitlig och när den pajar är det ofta lätt att fixa. en kamaxel, en rad cylindrar etc.

Dessutom 740 må vara "mainstream" i sverige, men sett till världen är ju s13 "mainstream" drift bilen nummer 1.

Du snackar om att bygga på e34 kaross. vad menar du med bygga? menar du byta stötdämpare? eller rör chassi fram, annan motor och störtbur? du säger nånstans i tråden att du ej vet vart du ska ha din banbil eftersom du bor i lägenhet. Göra enkla modifikationer går väl bra på gården utan för lägenhetslängan men att bygga en riktig drifting bil får du skaffa en lämplig lokal och verktyg till först! byta kam och sätta extraktor grenrör på en 740 går utan besvär att göra på parkeringen.

Undrar om Ticken driftar då tråden startades för 5 år sedan?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
jompazx
31 juli 2019 · 291 Inlägg

candyweiss skrev:

jompazx skrev:
TS!

Du kan köpa 3-5 740 för en s13. Du säger att det känns onödigt att lägga pengarna på exktraktor grenrör etc om du ändå inte ska ha den för alltid. men köp begagnat och sälj begagnat så går du mycket lite minus. du kan ju flytta med trimmet till nästa 740.

740 är enkel att meka med. motorn är pålitlig och när den pajar är det ofta lätt att fixa. en kamaxel, en rad cylindrar etc.

Dessutom 740 må vara "mainstream" i sverige, men sett till världen är ju s13 "mainstream" drift bilen nummer 1.

Du snackar om att bygga på e34 kaross. vad menar du med bygga? menar du byta stötdämpare? eller rör chassi fram, annan motor och störtbur? du säger nånstans i tråden att du ej vet vart du ska ha din banbil eftersom du bor i lägenhet. Göra enkla modifikationer går väl bra på gården utan för lägenhetslängan men att bygga en riktig drifting bil får du skaffa en lämplig lokal och verktyg till först! byta kam och sätta extraktor grenrör på en 740 går utan besvär att göra på parkeringen.

Undrar om Ticken driftar då tråden startades för 5 år sedan?

Ah shit! Det var nån annan som tog upp tråden. nu känner man sig dum! Men han får gärna återkomma och säga hur det gick!

caromania Forummoderator
31 juli 2019 · 9 296 Inlägg

jompazx skrev:
Ah shit! Det var nån annan som tog upp tråden. nu känner man sig dum! Men han får gärna återkomma och säga hur det gick!

Ingen fara, inte lätt att upptäcka det alla gånger.

Men till nya deltagare i tråden, det nya inlägget kom i inlägg #53 och skrevs av Seilopy12.

Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
31 juli 2019 · 875 Inlägg

jompazx skrev:

candyweiss skrev:

jompazx skrev:
TS!

Du kan köpa 3-5 740 för en s13. Du säger att det känns onödigt att lägga pengarna på exktraktor grenrör etc om du ändå inte ska ha den för alltid. men köp begagnat och sälj begagnat så går du mycket lite minus. du kan ju flytta med trimmet till nästa 740.

740 är enkel att meka med. motorn är pålitlig och när den pajar är det ofta lätt att fixa. en kamaxel, en rad cylindrar etc.

Dessutom 740 må vara "mainstream" i sverige, men sett till världen är ju s13 "mainstream" drift bilen nummer 1.

Du snackar om att bygga på e34 kaross. vad menar du med bygga? menar du byta stötdämpare? eller rör chassi fram, annan motor och störtbur? du säger nånstans i tråden att du ej vet vart du ska ha din banbil eftersom du bor i lägenhet. Göra enkla modifikationer går väl bra på gården utan för lägenhetslängan men att bygga en riktig drifting bil får du skaffa en lämplig lokal och verktyg till först! byta kam och sätta extraktor grenrör på en 740 går utan besvär att göra på parkeringen.

Undrar om Ticken driftar då tråden startades för 5 år sedan?

Ah shit! Det var nån annan som tog upp tråden. nu känner man sig dum! Men han får gärna återkomma och säga hur det gick!

Hade varit intressant att veta hur det gick med TS driftingplaner.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang