it_mutt
Avstängd
24 januari 2014
· 10 388 Inlägg
Brains skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Första siffran står för hur lättflytande (viskös) oljan är vid låga temperaturer (W står för vinter), Ju lägre siffra desto bättre!
Andra siffran talar om vad oljan tål när det gäller höga temperarturer. Ju högre siffra desto bättre!
Sedan har biltillverkarna olika krav på sina oljor,t.ex VW och Audi som anger att oljan till sina bilar ska klara VW normen 502.00, 500 01, 504 00 osv till sina bilar.
Så... 0W-40 eller 0W-50 är alltså "bättre" (tål mer värme) än 0W-30 olja. Man ska alltid välja helsyntetolja till moderna bilar och byta olja varje år eller vart 1000:e mil. Så kallad "Long-Life service" ska man undvika.
Olja och filter kan man lätt byta själv så man vet att det blir ordentligt gjort.
Nja riktigt så är det väl ändå inte?
Siffrorna anger väl vilken tröghet dom har vid olika temperaturer.
Har du en motor som är specad för att köra med en 30 olja så ska du inte hälla i en 60 olja för att den skulle tåla högre temperaturer.
60 oljans arbetsområde är vid mycket högre temperaturer än 30 oljans vilket inte alls blir bra om du inte kommer upp i den temperaturen.
Vad var det du motsatte dig?
Första siffran; lägre = bättre vid starter i kallt klimat
Andra siffran/orna = oljan blir inte för tunn av värmen.
Det går dock inte att säga att en xw-40-olja är bättre för motorn än en xW-50-olja. Det kan fungera precis lika bra, under förutsättning att motorn klarar av att hållas "kall nog" av kylsystemet.
En högre "slutsiffra" brukar dock resultera i högre oljeförbrukning
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!