Peugeot 206 cc -01 Högerbak hjul tar i hjulhuset

Daavid
28 juli 2014 · 56 Inlägg

Hej!
Som rubriken lyder har jag en Peugeot 206 cc -01. Bilen har varit inom familjen i över ett år och funkat fel fritt.
Men nu på sista tiden har Högerbak hjul börja tagit i vägen i hjulhuset bak, det låter förfärligt i vänstersvängar och när man åker med passagerare samt accelerationer. Har knappt en centimeter mellan bakhjulet och hjulhuset och man ser att det skrapat i mot för man ser ren metal på vägen och skyddsplasten bak har släppt i ena fästet som ser sönder slipat ut. Det här sliter på bakhjulet och ren metallen i hjulhuset kommer sedan börja rosta efter som det inte är skyddat men måste lösa problemet innan nytt rost skydd kan läggas på.

Bilen har 16tums Peugeot fälgar. 205x45R16 original är 15 tums fälgar med smalare däck (195x55R15). Men det har funkat utan problem över ett år. Bakdäcket har ovanligt mycket Camber, orsaken till att däcket tar i. Nu är frågan vad kan vara felet? Problemet uppkom efter att jag råkade baka in i en hög trottoar kant med Högerbak hjul. Har tagit bort däcket ett antal gånger och försöka kolla men allt verkar sitta som det ska...

Hjälp uppskattas

// David

Verkligen
28 juli 2014 · 54 Inlägg

Du behöver nog lämna in bilen på en hjulinställning!

Som du själv sa så tar det i pga för mycket camber? Då är lösningen nog att ställa in det rätt så det inte blir någon camber!

Daavid
28 juli 2014 · 56 Inlägg

Har ingen Camber på bilen men det liknar Camber för den lutar inåt däcket haha

Gizmojohan
28 juli 2014 · 3 295 Inlägg

Din bakvagn är slut. Sitter bussningar till hela "länkarmen" som är vanligt att dom nöts bort alldeles för mkt. Om det är riktigt illa så har det slitit så mkt så inte en ny bussning passar och då är det bara leta efter en ny bakvagn på skrote .

pompe90
29 juli 2014 · 408 Inlägg

Kolla in www.peugeot-sport-club.se
Där kan du få experthjälp gällande peugeot.

Det som har hänt(händer med alla dessa axlar) är att lagrena har rostat och gått sönder. Varför? Packboxarna nöts ut av salt och annat skit så vatten och fukt kan sippra in.

Kostnad hos en verkstad? Över 10 tusen kronor MINST.
Byta axel själv? 1 dags arbete + 4-9 tusen kronor i kostnad beroende på om du byter till en från skroten, äldre renoverad eller nyrenoverad smile

Som sagt, kika på på Peugeot forumet så får du veta mera.

Senast redigerat av pompe90 (29 juli 2014)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Putteliten
29 juli 2014 · 9 078 Inlägg

Eftersom att du har varit emot en trottoarkant så har du antagligen krökt något. Kolla alla delar ordentligt och jämnför med andra sidan får du se om det är något som ser annorlunda ut...

Evildan
29 juli 2014 ·

Gör du jobbet själv så montera fettnipplar på den nya/demonterade axelröret, då kan du pumpa i fett så dina lager håller bättre.
Fick det tipset av en välrenommerad Citroënmekaniker för 15 år sedan när jag frågade hur en kobent BX enklast lagas.

Daavid
29 juli 2014 · 56 Inlägg

Tack för alla svar ska kolla mer imorgon, funkar kanon att åka ensam i bilen. Men ska ju ändå kunna ha bilen med folk och last.

Johaneldh
13 februari 2019 · 2 Inlägg

Hej hur gick det med din bil?

Mvh Johan

Johaneldh
13 februari 2019 · 2 Inlägg

Daavid skrev:
Tack för alla svar ska kolla mer imorgon, funkar kanon att åka ensam i bilen. Men ska ju ändå kunna ha bilen med folk och last.

Hej hur gick det med din bil?:)

Mvh Johan

Weaksauce
13 februari 2019 · 158 Inlägg

Torsionsstavarna har bäckar ihop. Vanligt fel på Peugeot, bara att byta bakaxel.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
jaka54
13 februari 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Om hjulet nästan ta i hjulhuset så betyder det att fjäder/stötdämpare har säckat ihop! Lägg dig under bilen och kolla!!

Putteliten
13 februari 2019 · 9 078 Inlägg

Det är 4,5 år sen han ställde frågan. Förhoppningsvis har han lagat det, annars lär bilen vara skrot idag....

uhlin
13 februari 2019 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om hjulet nästan ta i hjulhuset så betyder det att fjäder/stötdämpare har säckat ihop! Lägg dig under bilen och kolla!!

Stötdämpare har inget med att göra om hjulet tar i hjulhuset.
Möjligen fjädern......Fast i detta fall var det med all sannolikhet lagret i bakaxeln som tackat för sig.

Får se om TS återkopplar då det var några år sen.

Daavid
13 februari 2019 · 56 Inlägg

Hej är fortfarande aktiv här och trots att felet var för 4-5 år sedan så rullar bilen för fullt på våra vägar!, bilen fick sig en renoverad bakaxel och nu sitter de coils på fram axeln och sportigare dämpare bak! har ej rört torsionsfjädrarna bak ett riktigt coolt stuk är min personliga åsikt tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203154/203154-62c46899c2b73b6f46cbcf83653ed63e.jpg

jaka54
13 februari 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Och vad var felet? Något måste ju ha varit av?!

uhlin
13 februari 2019 · 2 834 Inlägg

Eftersom bakaxeln blev bytt så var det säkert lagret vid "länkarmen"

Blir de dåliga så lutar hela hjulet fel.
Mycket vanligt fel på dessa.

Får se om TS. Bekräftar detta ☺

zzr94092
13 februari 2019 · 4 390 Inlägg

Har bytt sådana bakaxlar på flera bilar.Vaten/salt tränger in och lager/bussningar ger sig och hjulet lutar......

Daavid
17 februari 2019 · 56 Inlägg

Var lagret som gav sig, blev byte av axeln då det verkade blandade åsikter om att köra renoverings kit på lagret själv, kände att de är enklare att byta hela alltet tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang